درحـاشیه رخـدادهـای اوکرایین

ـ سفیر روسیه در سازمان ملل متحد علت شناسایی جمهورهای خلق را اعلام کرد

ـ ونزویلا، کوبا و نیکاراگوا استقلال جمهوری های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناختند

ـ سوریه ، حامی استقلال دونتسک و لوهانسک هستیم

ـ سازمان امنیت و همکاری اروپا: سربازان اوکرایینی ناقص حقوق بین‌المللی در دونباس

 

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد علت شناسایی جمهورهای خلق را اعلام کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که یک ماجراجویی نظامی جدید از سوی اوکرایین، «دونباس» را تهدید می کند و همین امر سبب تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک است.
به گزارش روسیا الیوم، واسیلی نبنزیا،  نماینده روسیه در سازمان ملل متحد صبح امروز دوشنبه در نشست شورای امنیت اعلام کرد که تمرکز بر چگونگی آتش بس و وادارکردن مقامات اوکرایین به متوقف کردن بمباران «لوهانسک» و «دونتسک»، امری ضروری است.
وی با اشاره به اینکه یک ماجراجویی نظامی جدید از سوی اوکرایین، «دونباس» را تهدید می کند، گفت: همین امر روسیه را برآن داشت تا تصمیم بگیرد که استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» را به رسمیت بشناسد.
نبزیا افزود که روسیه با گفت و گو و دیپلوماسی درباره وضعیت اوکرایین موافق است اما هرگز اجازه جنگ و خونریزی مجدد در دونباس را نخواهد داد.
وی در پایان با بیان اینکه به رسمیت شناختن استقلال «دونتسک» و «لوهانسک» توسط روسیه با « پیمان مینسک» منافاتی ندارد، تصریح کرد که امریکا و متحدان غربی آن نقشی منفی در اوکرایین دارند.
گفتنی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی گفت که اوضاع در منطقه دونباس در شرق اوکرایین به مرحله بحرانی و دشواری رسیده است.
وی افزود: تصمیم گرفتیم فورا استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسیم.

ونزویلا، کوبا و نیکاراگوا استقلال جمهوری های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناختند

براساس این گزارش،  کوبا، ونزویلا، صربستان و  یمن در بیانیه‌ هایی جداگانه استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناختند.
پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه فرمان به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک، و همچنین معاهده دوستی و همکاری را امضا کرد، ونزویلا، کوبا و نیکاراگوا از این روند پیروی کردند و آنها را به رسمیت شناختند.
رییس جمهور صربستان نیز به نوبه خود گفت که به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک نظم جهانی را تغییر خواهد داد.
الکساندر ووچیچ رییس جمهور صربستان در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک، نظم جهانی را کاملا تغییر خواهد داد. به گفته وی، صربستان پس از تصمیم رهبر روسیه برای به رسمیت شناختن لوهانسک و دونتسک با فشار سیاسی مواجه شده است. ووچیچ در عین حال تاکید کرد که 85 درصد صرب‌ها بدون توجه به اینکه چه اتفاقی می‌افتد در کنار روسیه خواهند بود.

کشورهای سوریه، ونزویلا استقلال جمهوری‌ های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناختند.همچنین کشورهای کوبا و صربستان و یمن پس از روسیه استقلال دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را به رسمیت شناختند.

سوریه: حامی استقلال دونتسک و لوهانسک هستیم

فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه امروز سه شنبه در کنفرانس «والدای» مسکو ضمن اشاره به حمایت سوریه از تصمیم «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال «دونتسک» و «لوهانسک»، اعلام کرد کاری که غرب در حال حاضر علیه روسیه انجام می دهد مشابه کاری است که در جریان جنگ تروریستی علیه سوریه انجام دادند.
وی درادامه افزود که نظامیان امریکایی و شبه نظامیان « قسد » وابسته به آنها همواره به سرقت منابع نفتی، گندم و..و سوریه ادامه می دهند و امریکا و کشورهای غربی به حمایت از تروریسم در سوریه می پردازند.

محمدعلی الحوثی: اقدام روسیه را تایید می کنیم

محمد علی الحوثی یکی از رهبران یمن در توییتی نوشت: اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را تایید می کنیم و از تمامی طرف های ذیربط می خواهیم که خویشتندار باشند و به جنگ روی نیاورند.

چین: طرفهای ذیربط خویشتندار باشند

وزارت خارجه چین امروز در واکنش به اقدام اخیر روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک از تمامی طرف‌های درگیر در موضوع بحران اوکرایین خواست که خویشتندار باشند.
این وزارتخانه همچنین از طرف‌های درگیر خواست تا از طریق گفت وگو و مذاکره به حل اختلافات بپردازند.
وانگ یی، وزیر خارجه چین در تماس تلفونی با انتونی بلینکن همتای امریکایی خود اعلام کرد که تحولات کنونی اوضاع اوکرایین ارتباط مستقیمی با تاخیر در اجرای «پیمان مینسک» دارد.
همچنین سفارت چین در اوکرایین از شهروندان و کسب‌ وکارهای چینی خواسته از حضور در مناطق «‌بی‌ثبات» اوکرایین خودداری و نیازهای روزمره خود از جمله آب و غذا را ذخیره کنند.

هند: دیپلوماسی سازنده بهترین راه است

نماینده هند در سازمان ملل متحد خواستار «خویشتنداری و دیپلوماسی سازنده» در قبال حوادث شرق اوکرایین شد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا: سربازان اوکرایینی ناقص حقوق بین‌المللی در دونباس.

سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه دونباس اعلام کرد که نظامیان اوکرایینی حقوق بین‌المللی بشردوستانه را با شلیک خمپاره به سوی مناطق مسکونی در جمهوری خلق لوگانسک نقض کرده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSZE) همچنین تایید کرد دو هزار و ۱۵۸ مورد نقض آتش ‌بس بین ۱۸ تا ۲۰ فبروری  در این منطقه روی داده است. شرایط در منطقه دونباس متشنج است و ساکنان این منطقه درحال خروج از آن هستند.
به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه دیروز (دوشنبه) اعلام کرد، مسکو استقلال جمهوری‌ های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری ها امضا کرد. وی پس از به رسمیت شناختن جمهوری‌ های دونتسک و لوگانسک، دستور داد نیروهای حافظ صلح این کشور وارد این مناطق شوند. رییس جمهور روسیه بامداد سه شنبه به وزارت دفاع این کشور دستور داد تا نیروهای حافظ صلح را به دو منطقه دونتسک و لوگانسک اعزام کند.

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۵/ ۲۲ـ۲۲۰۲

Copyright ©bamdaad 2022