درآستانه کنفرانس ویانا در مورد بلاروس:

مهاجرین بهانه ای تازه برای بلاروس ستیزی

 

در اروپا،هرچند با اکراه، اعتراف کردند که رساندن مهاجران به مرز بلاروس با پولند نه توسط لوکاشنکو و پوتین، بلکه توسط قاچاقچیان اروپایی و همچنین توسط یک شرکت هواپیمایی ترکیه سازماندهی شده است. شبکه تلویزیونی «ولت»* با استناد به یک سند محرمانه از کمیسیون اروپا گزارش داد که بیشتر قاچاقچیان باز داشت شده اهل المان هستند.

در سند مربوط به کمیسیون اروپا سخن می رود که « بیشتر موارد گزارش شده در مورد دستگیری راننده گانی است که به مهاجران غیرقانونی (عمدتا از سوریه، اما همچنین از افغانستان، ایران، عراق، کویت و یمن) کمک می کنند تا با خودروهای کرایه ای از طریق پولند به المان برسند. در اکثر موارد راننده گان اتباع کشورهای ثالث (ایرانی، عراقی، سوری و ترک) ساکن المان هستند».

دومین کشوری که پس از المان پناهجویان به آنجا فرستاده می شوند کشور فنلاند است. کلمنت بون، وزیر امور خارجه فرانسه، در برنامه تلویزیونی « BFМ» گفت که داده های مربوط به بحران مهاجرت در مرزهای اتحادیه اروپا با بلا‌روس به ما اجازه نمی دهد که از دخالت روسیه در سازماندهی رساندن پناهجویان به اروپا صحبت کنیم. وی یاد آور شد که بحران مهاجرت پیش از این در جریان مذاکرات انگلا مرکل ، صدر اعظم المان با  ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نشست وزرای خارجه و دفاع روسیه و فرانسه در 12 نوامبر در پاریس مورد بحث قرار گرفته بود. اما این جزو حوادث استثنایی است. روند و گرایش کلی چنین است که غرب خواستار اعمال تحریم ها علیه شرکت« Аэрофлот »  شد. سرگی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که: «اگر این مساله بسیار سیاستمدارانه و بطور دیپلوماتیک باشد، پس این درست نیست « Аэрофлот ». بین پایتخت های کشورهایی که پناهجویان از آنها به اروپا سرازیر می شوند، پرواز ندارد. پس از آنکه اروپا و امریکا این کشورها را بمباران کردند، این شرکت هواپیمایی به این کشورها پرواز نمی کند. همزمان کلمنت بون وزیر امور خارجه فرانسه گفت که مشکل با شرکت هواپیمایی ترکیه « Turkish Airlines » وجود دارد که به عقیده بروکسل در انتقال مهاجران به «مینسک» فعالیت دارد.

کلمنت بون اشاره کرد که « یک سال پیش ما شاهد بحران مشابهی بودیم، زمانی که ترکیه به روشی مشابه فشار بر یونان را سازماندهی کرد، از این رو ما باید با ترکیه سخت گیر باشیم» . شرکت های هواپیمایی « Turkish Airlines» و« FlyDubai » می توانند در اروپا ممنوع و تحریم شوند.

در بروکسل اشاره کردند که دو مقام ارشد اتحادیه اروپا جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و مارگاریتس شیناس، معاون کمیسیون اروپا بزودی به کشورهایی مانند ارمنستان، مصر، عراق، اردن، لبنان، ترکیه و امارات سفر خواهند کرد تا از ورود مهاجران احتمالی به میسنک جلوگیری کنند. رسانه های اروپایی نیز ناهماهنگ و بطور متناقض درباره بحران مهاجرت در مرز بلاروس با پولند اظهار نظر می ‌کنند. «زود دویچه تسایتونگ» می نویسد:«  تدوین سیاست مشترک در حق پناهنده گانی که با شناخت و تصورات المانی درباره انسانیت و با تصورات پولندی در مورد هویت ملی سازگار باشد دشوار است. تا زمانی که اتحادیه اروپا نتواند یک موضع مشترک پیدا کند، در برابر شانتاژ و حملات اخلاقی آسیب پذیر خواهد ماند.»

روزنامه «بیلد» المان بحران مهاجرت سال 2015 و جمله مرکل را که گفت:« ما از عهده اش بر می آییم» یادآوری کرد. آنها از عهده اش بر نیامدند. «بیلد» می نویسد:« بندرت واقعیت به این سرعت سخنان یک سیاستمدار را رد می کند ». در حال حاضر حقایقی از دخالت مستقیم دخالت شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا در انتقال مهاجران به مرز پولند ظاهر شده اند. همینطور آلکساندر سوسنوسکی، سیاست شناس مشهور المانی درباره وضعیت المان با طرح های مهاجرت غیرقانونی نیز صحبت کرد. به گفته او، در المان جنجالی براه افتاده است: بسیاری از نشریات مهم مطالب افشاگرانه ای را در مورد یک طرح جنایی برای انتقال مهاجران از پولند به المان منتشر کرده اند. همه اینها توسط المانی ها سازماندهی می شوند. به گفته سوسنوسکی، حتا روزنامه نگاران المانی این داستان را بزرگترین نیرنگ و کلاهبرداری مالی می دانند. پس از اشغال افغانستان توسط امریکا و کشورهای ناتو، سرنگون کردن رژیم عراق و ویران کردن لیبیا، با مداخله در سوریه و افغانستان جریان پناهجویان از این کشورها به اروپا ادامه دارد. پیشتر پناهجویان خود را از طریق یونان و ایتالیا به اتحادیه اروپا می رساندند، و از زمانی که آنجا را مسدود کردند، اکنون مسیر شمالی رایج شده است. و این مساله براحتی قابل حل نیست. / راه توده

 

* یک کانال خبری تلویزیونی آزاد المانی است که متعلق به « WeltN24 GmbH » است. مترجم

 **امروز در ویانا پایتخت کشور اتریش کنفرانسی ازسوی وزارت خارجه اتریش و اتحادیه اروپا در باره بلاروس راه اندازی میشود که در آن وابسته گان غرب از بلاروس با القاب طویل و عریض نیز شرکت مینمایند. در این کنفرانس در باره پذیرش پناهجویان سوری ، عراقی ، افغانو... که درنتیجه جنگ های تحمیلی ناتو وغرب مجبور به ترک خانه و کاشانه شان شده اند تصمیمی اتخاذ نمی شود. ـ بامداد

بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۲۲۱۱

 مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021