توماس وست، ماموریت جدید و پیشبرد منافع

 

زلمی خلیل ‌زاد، نماینده پیشین دولت امریکا در امور صلح افغانستان، در تازه‌ ترین مصاحبه‌ خود با شبکه طلوع ‌نیوز گفته است که به تلاش ‌هایش برای پایان جنگ در افغانستان افتخار می ‌کند، جنگی که به باور او، بازنده‌ آن نظام جمهوریت در افغانستان و دولت امریکا بوده‌اند. هرچند خلیل‌ زاد آشکارا در تلاش است اتهام‌ های وارده بر خود که او را زمینه‌ ساز سقوط افغانستان معرفی می ‌کند، دور کند اما بسیاری او و سیاست ‌های کاخ سفید را مسوول آن چیزی می‌ دانند که اکنون در این کشور جنگ ‌زده در جریان است.

جو بایدن، رییس‌ جمهوری امریکا که محبوبیت اش این روزها به دلیل خروج ناموفق از افغانستان به‌ شدت کاهش یافته است‌ هم ‌درصدد آن است که بتواند کمی اوضاع در این کشور را سروسامان دهد. از همین رو توماس وست ، پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، در توییتی نوشته است که برای دیدار و گفت ‌وگو با متحدان و شرکای امریکا در مورد اقدام‌ های بعدی در افغانستان، نخست به اروپا و سپس به آسیا سفر خواهد کرد. او در ادامه این توییت ضمن بیان حس افتخار خود بابت بر‌عهده‌ گرفتن نقش نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان، افزوده است که برای پیشبرد منافع حیاتی امریکا و حمایت از مردم افغانستان تلاش می ‌کند.

در آنسو، آنتونی بلینکن نیز پس از دیدار با توماس وست، در توییتی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار نوشته است: « از ملاقات با نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان خوشحالم و آقای وست به‌ زودی سفرهایش را به اروپا و بعد آسیا ‌آغاز می‌ کند. نخست به بروکسل، پایتخت بلجیم، خواهد رفت و در آنجا با شرکای بین ‌المللی و متحدان امریکا در مورد افغانستان ملاقات خواهد کرد».

توماس وست پس از آن به سمت نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای روند صلح افغانستان منصوب شد که زلمی خلیل ‌زاد از سمت اش کنار رفت. امرالله صالح، معاون‌ اول رییس‌ جمهوری پیشین افغانستان و شماری دیگر از سیاست ‌مداران افغان، تلاش‌های خلیل ‌زاد برای تقویت طالبان را یکی از عوامل پیروزی این گروه ، و سقوط دولت افغانستان می ‌دانند. به ‌تازه گی نهاد امریکایی « دفاع از دموکراسی» خلیل ‌زاد را نماینده طالبان در واشنگتن خوانده است. این دیدگاه نشان می ‌دهد که در داخل امریکا هم به عملکرد خلیل ‌زاد در قبال صلح افغانستان، به دیده تردید و انتقاد نگریسته می ‌شود. اکنون توماس وست که به‌جای خلیل ‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان شده، تلاش ‌های سیاسی امریکا در امور افغانستان را رهبری خواهد کرد.

برلین به‌ دنبال احیای روابط

اما این تنها ایالات متحده نیست که می ‌خواهد به طالبان و امارت آنان مشروعیت ببخشد، آن‌ طور‌که روزنامه المانی «ولت ام سزونتاگ» نوشته است‌، مارکوس پوتسل، سفیر المان در افغانستان که در پی فروپاشی دولت افغانستان، کابل را ترک کرده است، تصمیم دارد در چند هفته آینده برای ایجاد و تأمین ارتباط کشورش با طالبان، به کابل برگردد. این روزنامه به نقل از منابعی در دولت المان نوشته است ‌سفیر المان قرار است در آن سفر، درباره زمینه‌های بازگشایی سفارت این کشور و از سرگیری فعالیت دیپلومات‌ های آلمان با طالبان گفت ‌وگو کند.

همچنین بازگشت سفیر المان و دیپلومات‌های آن کشور به افغانستان، زمینه را برای رسیده گی به وضعیت همکاران پیشین ارتش المان در آن کشور‌ و نیز همکاری مجدد دولت المان با نهادهای محلی و بقیه سازمان‌ های یاری ‌رسان که به‌ صورت مشترک با المان در زمینه‌ های امداد رسانی فعالیت می ‌کنند، مهیا می ‌سازد. وزارت خارجه اآلمان در بیانیه‌ خود آورده است آن کشور متعهد است تا در هماهنگی با نهادهای یاری‌ رسان بین‌المللی، در پیشگیری از وقوع بحران بشری در افغانستان سهیم شود و افزودن ۶۰۰ میلیون یورو به بسته‌ کمکی المان برای مردم افغانستان، یکی از این اقدامات بشردوستانه برای جلوگیری از وقوع بحران بشری در افغانستان است. دولت آالمان از سوی برخی از احزاب و جریان‌هان سیاسی آن کشور مورد انتقاد قرار گرفته است که در انتقال همکاران محلی ارتش المان از افغانستان، کوتاهی کرده است.

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۱۳۱۱

 مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021