گـزارشی از نشست هنـد

در ادامه نشست‌ ها درباره مساله افغانستان که در کشورهای همسایه آن برگزار می ‌شود، هند نیز فردا میزبان یک نشست درباره افغانستان است. نشست هند در سطح مشاوران شورای امنیت کشورهای منطقه برگزار می ‌شود و ایران، روسیه، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و قزاقستان در آن شرکت می ‌کنند. با  اینکه چین و پاکستان به این نشست دعوت شده‌اند، چین تا اکنون درباره حضور در این نشست خبری منتشر نکرده و پاکستان نیز به‌ صراحت اعلام کرده است که در این نشست شرکت نمی ‌کند. معید یوسف، مشاور شورای امنیت پاکستان، هفته گذشته تصریح کرد که قطعا در این نشست شرکت نخواهد کرد. او گفت: « برایم جالب است که یک کشور خرابکار چگونه می‌ تواند برای صلح تلاش کند». دولت هند از حضور‌نداشتن پاکستان در نشست دهلی اظهار تأسف کرده اما آن را قابل ‌پیش ‌بینی دانسته است. منابع دولت هند به رسانه‌ ها گفته ‌اند که پاکستان می ‌خواهد کنترول افغانستان را کاملا در دست داشته باشد و هر حرکتی برای استقلال افغانستان را رد می ‌کند. امارت طالبان نیز از نشست هند استقبال کرده است. هرچند هند از طالبان در این نشست دعوت نکرده اما مقام‌ های امارت طالبان گفته‌ اند که پیشنهادهای مشخصی را به نشست هند فرستاده‌اند. بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت طالبان، به رسانه‌ ها گفته است که خواست آنان از نشست‌ها درباره افغانستان این است که ارتباط کشورها با افغانستان بهتر شود، پول ‌های بلوک ‌شده افغانستان آزاد و امارت اسلامی طالبان به‌ رسمیت شناخته شود. به نظر می ‌رسد هدف اصلی هند از برگزاری نشست امنیتی نگرانی این کشور از رویکرد تقابل ‌گرایانه طالبان به هند است که به ترغیب پاکستان صورت می ‌گیرد. هند در‌حال ‌حاضر بابت سرمایه‌ گذاری ‌های هنگفتی که در افغانستان انجام داده هم نگران است. این سرمایه‌ گذاری‌ها اکنون زیر سیطره طالبان از بین خواهند رفت و به همین دلیل نشست امنیتی هند بیشتر برای ایجاد یک اجماع کلی بین کشورهای منطقه در مورد افغانستان است و هند می ‌خواهد بداند کشورهایی مانند ایران و روسیه در قبال افغانستان و امارت اسلامی چه رویکردی در پیش خواهند گرفت./شرق

 

بیانیه پایانی نشست هند

 

مشاوران امنیت ملی کشورهای هند، روسیه، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در بیانیه پایانی سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی ‌نو با تاکید بر«احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی» افغانستان حمایت قوی خود از تامین صلح، امنیت و ثبات در این کشور را تکرار کردند.

شرکت ‌کننده گان با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان تاکید کردند خاک این کشور نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه‌ ریزی یا تامین مالی هرگونه اقدامات تروریستی استفاده شود.

بیانیه با محکوم کردن تمام فعالیت‌های تروریستی، تعهد قاطع خود را برای مبارزه با تروریزم در همه اشکال و مظاهر آن، از جمله تامین مالی آن، از بین بردن زیرساخت ‌های تروریستی و مقابله با افراط گرایی، تایید کردند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان هرگز به پناهگاه امن تروریزم جهانی تبدیل نخواهد شد.

مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه در ادامه نیز با تاکید بر همکاری جمعی علیه خطر افراط گرایی، جدایی طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه بر ضرورت « تشکیل یک حکومت باز و واقعاً فراگیر که نماینده خواست همه مردم افغانستان و دارای نماینده گی از همه اقشار جامعه از جمله نیروهای عمده قومی- سیاسی» این کشور باشد، تاکید کردند.

بیانیه می ‌افزاید که حضور همه اقشار جامعه افغانستان در ساختار اداری و سیاسی این کشور برای موفقیت آمیز بودن روند آشتی ملی افغانستان ضروری است.

مشاوران امنیت ملی ۸ کشور منطقه با یادآوری قطعنامه‌ های سازمان ملل درباره افغانستان، خاطرنشان کردند که سازمان ملل نقش محوری در افغانستان دارد و حضور مستمر آن باید در این کشورحفظ شود.

آن ‌ها همچنین بر اهمیت تضمین عدم نقض حقوق اساسی زنان، کودکان و جوامع اقلیت تاکید کردند و با ابراز نگرانی درباره  وخامت وضعیت اجتماعی- اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان، بر ضرورت ارایه کمک‌های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان تاکید نمودند.

نماینده گان ارشد کشورهای منطقه بار دیگر تاکید کردند که کمک‌های بشردوستانه باید بدون مانع و بصورت مستقیم باید به افغانستان ارایه شود و این کمک ‌ها در داخل این کشور بدون تبعیض در تمام بخش‌ های جامعه توزیع گردد./تسنیم

 

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۱۱۱۱

 مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021