در حاشیه نشست سوچی :

پرونده ايران و سوريه روی ميز پوتين و بنت

اولین دیدار نفتالی بنت، در مقام نخست وزیری اسراییل با رییس ‌جمهور روسیه فردا در اقامتگاه ولادیمیر پوتین در بندر سوچی روسیه انجام می ‌شود؛ دیداری كه تحت تأثیر تحولات اخیر در افغانستان و پرونده هسته‌ای ایران قرار گرفته است. بنت در شرایطی به دیدار پوتین می ‌رود كه در روزهای گذشته با آنگلا مركل، صدراعظم در حال كناره‌ گیری آلمان و جو بایدن، رییس ‌جمهور ایالات متحده، دیدار كرده است.
انتظار می ‌رود پوتین و بنت در كنار برنامه هسته‌ ای ایران، درباره روابط دیپلوماتیک روسیه و اسراییل و موضوعات امنیتی از‌ جمله در سوریه و مناسبات اقتصادی دو طرف مذاكره كنند. پیش از این دیدار، یاییر لاپید، وزیر امور خارجه اسراییل نیز برای دیدار و گفت ‌وگو با مقامات امریکایی به واشنگتن سفر كرده بود. او در دیدارهایش با کامالا هریس، معاون جو بایدن و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود، پرونده ایران را مورد بحث قرار داده بود. نفتالی بنت با این استدلال كه « ایران به تعهدات و الزام‌ های پیش ‌بینی‌شده در توافق سال ۲۰۱۵ پابند نبوده»، خواستار ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت شده است و در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، احتمال پیش ‌بینی تحریم‌ های سازمان ملل علیه این کشور منتفی نیست. بر همین اساس، مذاكرات بنت با پوتین می‌ تواند تأثیر درخور توجهی در وضعیت پرونده ایران و احتمال ارجاع آن به شورای امنیت سازمان ملل داشته باشد كه با توجه به مخالفت فعلی پوتین با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، بعید به نظر می ‌رسد دو طرف در این زمینه به توافقی دست یابند.
به نوشته رسانه‌های اسراییلی، برنامه ‌ریزی گسترده نخست ‌وزیر اسراییل برای سفر به مسکو و دیدارش با رییس ‌جمهوری روسیه، نشان‌ می ‌دهد او قصد دارد ضمن برقراری روابط شخصی با پوتین، نگرانی ‌های خود درباره سوریه و پرونده هسته‌ ای ایران را با او در میان گذارد.
نفتالی بنت، خواستار تحکیم روابط گرمی است که در زمان بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر سابق اسراییل، با مسکو برقرار شد و به موجب آن طرفین در خاک سوریه با هماهنگی تمام عمل می‌ کردند. به گفته این منابع، در ماه‌های اخیر به علت نارضایتی مسکو از حملات هوایی اسراییل در خاک سوریه، روابط  دو طرف به گرمی سابق نیست، زیرا مسکو معتقد است این حملات « زیاد از حد » شده است. در ماه‌های اخیر مقام‌ های نظامی روسیه همچنین اسراییل را به استفاده از سامانه‌ های پدافند هوایی در خاک سوریه تهدید کرده‌اند، در‌حالی ‌که پیش از این اسراییل از آزادی عمل کامل در آسمان سوریه برخوردار بود و مسکو فقط از آنها خواسته بود پیش از حمله با نیروهای روسیه هماهنگی به عمل آید.
به همین دلیل، بنت در سفر خود، زییف الکین، معاون وزیر خارجه اسراییل را كه روس ‌تبار است، همراه می ‌برد. او در همه سفرهای نتانیاهو همراه او بوده و در جریان جزییات مذاکرات دو طرف است و مسکو به او توجهی ویژه دارد. این رسانه‌ ها می‌افزایند گفت ‌وگوهای بنت با کارشناسان و مشاورانش در آستانه سفر به روسیه نشان می‌ دهد هدف اصلی « برقراری روابط شخصی با پوتین و تلاش برای متقاعد کردن او درباره موضع اسراییل در قبال ایران، به‌خصوص در آنچه به حضور ایران در سوریه مربوط می‌شود و همچنین خودداری از تحویل موشک‌ های زمین به هوای پیشرفته به سوریه و نیز پرونده هسته‌ا ی ایران» است.
این در حالی است که اسراییل در ماه‌های اخیر، ایران و حزب ‌الله را به تلاش برای تبدیل منطقه گولان به میدان جنگ تازه علیه اسراییل متهم کرده و تأکید می ‌کند اطلاعات گسترده‌ای درباره این برنامه دارد که جاسوسانش به روش میدانی از منطقه کسب کرده‌اند.
پیام  نتانیاهو  به  پوتین
در آستانه سفر بنت به روسیه، بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر سابق اسراییل، به رییس ‌جمهوری روسیه گفته است « به‌ زودی به قدرت بازمی ‌گردد». یک مقام نزدیک به بنیامین نتانیاهو و یک دیپلومات اروپایی در آستانه سفر بنت به روسیه، به باراک راوید، خبرنگار آکسیوس گفتند این مقام باسابقه قبلی اسراییل این پیام را چند روز بعد از کنار‌رفتن اش از نخست ‌وزیری به ولادیمیر پوتین ابلاغ کرده بود.
بر این اساس، آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در اسراییل، ظاهرا یک نامه شخصی از جانب پوتین را با موضوع توصیف دوران کار‌کردن آنها با هم تحویل نتانیاهو داده است. راوید متذکر شد این دو مقام ارشد بعد از شروع مداخله نظامی روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵ ترسایی روابطی نزدیک با یکدیگر پیدا کردند. نتانیاهو بعد از خواندن نامه پوتین اظهار کرد: « به رییس‌ جمهوری پوتین بگویید من به ‌زودی برخواهم گشت». دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به‌ تازه گی به شبکه اسراییلی «آی۲۴ نیوز» گفت: «ما تلاش داریم نتانیاهو را با نخست ‌وزیر فعلی اسراییل مقایسه نکنیم، چون نتانیاهو سال‌های زیادی با رییس ‌جمهور پوتین کار کرده و آنها یکدیگر را خیلی خوب می ‌شناختند و برقراری روابط شخصی جدید نیاز به زمان دارد». نتانیاهو در جوزا بعد از رأی قانون ‌گذاران اسراییلی به انتصاب كابینه جدید، از سمت نخست ‌وزیری کنار گذاشته شد و به این ترتیب ۱۲ سال حضور او در قدرت در اسراییل پایان یافت. او قبل از ترک سمت اش ادعا کرده بود قربانی دسیسه یک «دولت پنهان» شده است.
خط‌ و ‌نشان  عباس  برای  اسراییل
پرونده مذاكرات صلح اسراییل و فلسطین كه در چهار سال اخیر حداقل از نگاه فلسطینی‌ها به بن‌ بست رسیده است، یكی دیگر از موضوعات مورد مذاكره بنت و پوتین در سوچی خواهد بود. بنت درباره مذاكره با فلسطینی‌ها مواضعی كم ‌و‌بیش نزدیک به نتانیاهو دارد و بعید است در كوتاه‌ مدت گشایشی در این زمینه حاصل شود. در همین حال، محمود عباس، رییس اداره خودگردان فلسطین، تایید کرد رهبران فلسطین در برابر لجاجت ‌های اسراییل و امتناع این رژیم از پابندی به توافق‌ نامه‌ های امضا‌ شده سکوت نخواهند کرد. او در جریان نشست کمیته مرکزی «جنبش فتح» که در مقر ریاست ‌جمهوری در شهر رام‌الله و به ریاست عباس برگزار شد، گفت: «ما در مقابل لجاجت‌های اشغالگران اسراییلی و خودداری آنان از عمل به تعهدات شان در توافق‌ نامه‌ های امضا‌شده، برای همیشه سکوت نخواهیم کرد. همه گزینه‌ها برای حفاظت از حقوق مردم فلسطین و رهبری آنها باز خواهد بود و ما هرگز هیچ‌ گونه تعدی به این حقوق را قبول نخواهیم کرد».
عباس اعضای کمیته جنبش فتح را در جریان آخرین تحولات اوضاع سیاسی و نتایج تماس ‌های خود با رهبران و رهبران منطقه و جهان برای توضیح موضع فلسطین قرار داد که آخرین آن تماس تلفونی با عبدالفتاح السیسی، رییس ‌جمهور مصر، پاپ فرانسیس، ملاقات او با فرستاده دولت امریکا و دیدار با وزیر خارجه سویدن بود.

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۱ـ ۲۵۱۰

 

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021