سوریه، پرونده جدید بین ‌المللی اردن

پرونده سوریه یکی از محورهای اصلی تحرکات دیپلوماتیک فشرده رهبران اردن در مرحله اخیر بوده است و عمان به ‌همراه مصر می ‌کوشد سوریه را بار دیگر به اتحادیه عرب برگرداند.
 ملک عبدالله دوم پادشاه اردن روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین ، رییس‌ جمهوری روسیه در مسکو دیدار و درباره پرونده‌های مختلفی از جمله مهم ‌ترین آن یعنی پرونده بحران سوریه با او گفت ‌وگو کرد.
به گزارش میدل‌ایست‌ نیوز، اردن که میزبان بیش از ۱،۳ میلیون پناهنده سوری است، می‌ کوشد در پرونده سوریه تغییرات و تحولاتی ایجاد کند و ضمن کاهش تنش‌ها در این کشور و مشارکت در پرونده پرسود بازسازی سوریه، خود را از بار سنگین پناهنده گان سوری رها کند؛ چراکه به گفته وزارت برنامه ‌ریزی اردن، این کشور در سال جاری برای رتق ‌‌و‌فتق امور این پناهنده گان به ۲،۴ میلیارد دلار پول نیاز دارد. در‌همین ‌رابطه، مسوولان سابق اردنی و کارشناسان سیاسی در گفت ‌وگو با «عربی ۲۱ » تصریح کردند: دلیل دگرگونی در مواضع اردن در قبال سوریه به واقعیت ‌های میدانی و تسلط دولت سوریه بر بخش اعظم خاک این کشور و تلاش عمان برای تأمین منافع  اقتصادی خود در سایه بحران اقتصادی نفس ‌گیر این کشور است.
 ممدوح العبادی ، معاون سابق نخست‌ وزیر اردن، در‌این ‌باره گفت: به مصلحت اردن است که روابط همه‌جانبه‌ ای با سوریه داشته باشد، مواضع پیشین اردن در محاصره اقتصادی سوریه با بستن مرزها و واردات کالاها با هزینه گران ‌تر به‌خصوص با بالارفتن هزینه ترانزیت دریایی به کشور ضرر زیادی وارد کرد. او به «عربی ۲۱ »  گفت: بستن مرزها با سوریه به معنای قتل اقتصادی اردن است.
صفحه‌ جدید در مناسبات اردن و سوریه
روابط اردن و سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی در پی ناآرامی‌ها در سوریه و اتهام‌ زنی دمشق به عمان مبنی بر آموزش جنگجویان و تسلیح و تسهیل عبور جهادی‌ها به سوریه رو به وخامت نهاد و با اخراج  بهجت سلیمان ، سفیر سوریه در عمان در سال ۲۰۱۴ میلادی رسما قطع شد.
در همین ارتباط، ملک عبدالله در مصاحبه با روزنامه امریکایی واشنگتن ‌پست در سال ۲۰۱۷ میلادی به‌ طور ضمنی خواستار کناره ‌گیری بشار اسد شد و گفت: منطق اقتضا می‌ کند شخصی که با کشتار مردمش در ارتباط است، از صحنه خارج شود، اما پادشاه اردن بعدها در مصاحبه با شبکه سی ‌ان ‌ان امریکا گفت: بشار اسد و نظام سوریه برای مدتی طولانی پایدار هستند و باید گفت ‌وگوهای هماهنگی با مقامات سوری داشته باشیم.
در‌این‌میان،  بشیر الخصاونه ، صدراعظم اردن، از نقش این کشور و مصر برای بازگردان سوریه به اتحادیه عرب خبر داد و افزود: اردن و مصر و برخی کشورهای برادر خواهان بازگشتن سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب هستند، زیرا نبود سوریه کارساز نبود؛ چراکه با بازگشت دولت سوریه به اتحادیه عرب، نظام رسمی عربی در قالب این اتحادیه می ‌تواند نشست ‌ها و دیدارهای موثری میان مخالفان و دولت برگزار کند و زمینه بازگشت آواره گان و پناهنده گان به کشورشان را فراهم کند.


دیدار ملک عبدالله با پوتین


به گفته  سمیح المعایطه ، وزیر اطلاع‌ رسانی پیشین اردن، پرونده سوریه و راهکار سیاسی بحران این کشور در صدر گفت ‌وگوهای ملک عبدالله و پوتین قرار داشت. المعایطه افزود: نگرش اردن به پرونده سوریه مبتنی بر تعامل با واقعیت میدانی این کشور و تسلط نظامی دمشق بر اغلب اراضی سوریه و کاهش قدرت مخالفان است، بنابراین مصر با توافق برخی کشورها از جمله مصر معتقد است که باید سوریه به اتحادیه عرب بازگردد و این بازگشت در درجه نخست به سود مصالح سیاسی اتحادیه عرب و منافع اقتصادی اردن است. او گفت: اردن نسبت به وضعیت امنیتی درعا پس از درگیری‌های اخیر دولت سوریه و مخالفان نگران است همچنین می ‌کوشد تا از طریق سوریه به لبنان برق صادر کند و امریکا هزینه این کار را متقبل خواهد شد.

حل ‌وفصل پرونده‌های اختلافی
به گفته  خالد الشنیکات ، رییس پیشین انجمن علوم سیاسی اردن، عمان می ‌داند که پس از سیطره دولت سوریه بر بخش اعظم این کشور دیگر مساله تغییر نظام رنگ باخته است. همچنین اردن خسارت اقتصادی سنگینی بابت بحران سوریه متحمل شد و اکنون میزبان بیش از ۱،۳ میلیون پناهنده سوری است، به مصلحت اردن است که این پناهنده گان پس از ثبات وضعیت امنیتی به کشورشان بازگردند و این موضوع نیازمند حمایت روسیه است. الشنیکات گفت: اردن نسبت به تحولات درعا و ایجاد موج جدید آواره گان نگران است؛ بنابراین به طرف‌های ذیربط اعمال فشار می ‌کند تا مساله به‌ صورت صلح ‌آمیز حل ‌وفصل شود./ش

 

بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۲۴۰۸

 مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021