روزنامه شرق چاپ تهران  در شماره امروز خود مینویسد :

آتش ‌بس محلی، ترفند طالبان

پس از نبرد سنگین میان نیروهای دولتی و طالبان در ولایت بادغیس که تا تصرف چند ساعته شهر قلعه‌ نو، مرکز بادغیس، به دست طالبان هم کشیده شد، با وساطت متنفذین محلی آتش ‌بسی بین گروه طالبان و دولت در این ولایت برقرار شد. این آتش ‌بس قرار بود تا پس از عید قربان که در افغانستان با چهار روز تعطیلی تجلیل می ‌شود، برقرارباشد اما تا به امروز این آتش‌ بس همچنان باقی ماند و نیروهای طالبان بخش‌هایی از شهر قلعه ‌نو را که تصرف کرده بودند، دوباره رها کردند. به گزارش ایندیپندنت، در چند روز گذشته طرح آتش‌ بس محلی دیگری در ولایت قندهار بین طالبان و دولت در‌حال انجام است. متنفذین محلی در تفاهم با گروه طالبان به دولت محلی در قندهار پیشنهاد کرده‌اند که یک آتش‌ بس نامحدود را بپذیرد. تا اکنون نه دولت مرکزی و نه حکومت محلی در قندهار در‌این ‌باره واکنشی نشان نداده‌اند اما گفته می‌ شود احتمال برقراری آتش ‌بس با توجه به فشار متنفذین محلی بر حکومت وجود دارد. برای تعداد زیادی از مردم در شهرهایی که طرح آتش‌ بس به میان آمده، این خبری خوشایند است اما شاید کمتر کسی بداند که در پس این طرح راهبرد گروه طالبان برای تصرف شهرهای دیگر نهفته است.

واقعیت این است که گروه طالبان در روند گسترش جنگ به ولسوالی های زیاد، مجبور شد نیروهای خود را بیشتر از گذشته پراکنده کند. از سوی دیگر تلفات بیش ‌از‌حد طالبان در چند ماه گذشته این گروه را با کمبود نیرو مواجه کرده است. تا جایی که سازمان استخباراتی پاکستان مجبور شده از گروه‌ های تروریستی مستقر در این کشور بخواهد تا نیروهایی به افغانستان بفرستد. حمدالله محب، مشاور شورای امنیت افغانستان، چندی پیش گفت که ۱۵ هزار نیروی تازه در پاکستان آماده واردشدن به افغانستان هستند. شنبه گذشته نیز رحمت ‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، در صفحه فیس‌ بوک اش نوشت که گروه جیش ‌العدل که بیشتر یک گروه مخالف پاکستان است، حدود ۶۰۰ جنگجوی خود را از مناطقی در بلوچستان پاکستان به خواست سازمان استخباراتی جمع ‌آوری کرده و به مناطقی در هرات، فراه و نیمروز فرستاده است. با‌این‌ حال بازهم کمبود نیروی جنگی در سنگرهای طالبان محسوس است. به همین دلیل طالبان از راهبرد آتش‌ بس‌‌ های محلی برای تنظیم نیروهای خود در اطراف شهرهای راهبردی استفاده کرده است.

پس از آتش‌ بس در ولایت بادغیس که همجوار با هرات است، شدت جنگ در هرات بیشتر شد. گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان نیروهای زیادی را از ولایت‌ های غور، بادغیس، فراه و نیمروز به ‌سوی هرات فرستاده است. طالبان به‌ خوبی می ‌داند که تصرف هرات می ‌تواند تغییر زیادی در روند جنگ در افغانستان ایجاد کند. در کنار آن شکل‌گیری مقاومت مردمی زیر رهبری اسماعیل ‌خان، آثار مثبتی بر خیزش ‌های محلی در گوشه ‌و‌کنار افغانستان گذاشته است؛ به‌خصوص اینکه موج گسترده‌ای از حمایت‌ های مردمی پشت این مقاومت شکل گرفته است. طالبان می‌ خواهند با شکست ‌دادن اسماعیل‌خان در هرات، زمینه شکل‌‌ گیری مقاومت‌های مردمی را نزد افکار عمومی از بین ببرد. به همین دلیل حالا هرات به‌ عنوان هدف اصلی طالبان برای تصرف مطرح است. به نظر می ‌رسد دولت افغانستان نیز متوجه این ترفند طالبان شده است. مشکل این است که طالبان به‌ طور مستقیم برای آتش‌ بس وارد گفت ‌وگو نمی‌ شود بلکه زیر پوشش متنفذین محلی این درخواست را مطرح می ‌‌کند. طرح آتش‌ بس محلی خطرناک ‌ترین ترفند طالبان برای سقوط شهرهای مهم است. اگر هرات به دست طالبان سقوط کند، شهر بعدی مورد هدف طالبان مزارشریف است و اگر مزارشریف سقوط کند، امکان سقوط دولت مرکزی افزایش خواهد یافت.
سقوط قندوز، سرپل و تالقان
همچنین گزارش‌ها از افغانستان حاکی است کنترول دو شهر قندوز و سرپل، دو مرکز دو ولایتی به همین نام و نیز شهر تالقان، مرکز ولایت تخار به دست شبه ‌نظامیان طالبان افتاده است. مقامات ارتش افغانستان می‌ گویند جنگ در قندوز ادامه دارد و کماندوها مشغول پاکسازی شهر از طالبان هستند. لشگرگاه و هرات، مراکز ولایت ‌های هلمند و هرات، دو شهری هستند که جنگ در آنها نیز با شدت بیشتری جریان دارد. خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگار خود می ‌گوید که تمامی ساختمان ‌های کلیدی شهر قندوز به کنترول اسلام‌ گرایان طالبان در آمده است.
این خبرگزاری در ادامه با بررسی وضعیت جنگ در افغانستان و با تایید کنترول طالبان بر شهر قندوز در ۳۰۰‌کیلومتری کابل و نیز کنترول شهر سرپل در ۴۰۰‌کیلومتری پایتخت، می ‌نویسد که متوقف ‌کردن طالبان در این دو شهر توسط ارتش افغانستان «محتمل به نظر نمی‌ رسد». با سقوط قندوز، سرپل و تالقان، شمار مراکز ولایت‌هایی که طالبان در ۴۸ ساعت گذشته کنترول آنها را به دست گرفت، به پنج مرکز رسید.

 

شماره ۴۰۷۱ - سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

بامـداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۱۰۰۸

مضمون اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 2021