غارت ثروت مردم ونزویلا توسط شرکت چند ملیتی

 

غارتگران چند ملیتی شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزویلا پولی که در حساب این شرکت در بانک نوو بانکوی پرتگال قرار دارد را هدف گرفتند تا صدها میلیون دلار زورگیری کنند.

بانک پورتوریکویی « بانکو سان خوان اینترناسیونال» در جون حکمی از دادگاهی در لیسبون برای توقیف حساب حاوی ۱.۳ میلیارد دلار شرکت PDVSA ونزویلا در نوو بانکو دریافت کرد تا بتواند پول زور از شرکت نفت ونزویلا را مصادره کند.

از سوی دیگر شرکت آمریکایی O-I Glass Inc و شرکت نفتی کونوکو فیلیپس مستقر در هیوستون آمریکا به دنبال دریافت احکام مشابهی برای دریافت آنچه دزدهای سرگردنه چند ملیتی خسارت مربوط به ملی شدن دارایی هایشان مینامند در ونزویلا هستند.

تقاضا برای وصول پول از حساب نوو بانکو به حدود ۶۰۰ میلیون دلار بالغ می شود.

این اقدام جبهه جدیدی را در تلاش های چندین ساله برای غارت ثروت های ملی مردم و دولت ونزویلا می گشاید. این کشور امریکای جنوبی در شرایطی که تحت تحریم و محاصره اقتصادی رژیم امپریالیستی امریکا قرار دارد صورت می‌ گیرد و بدون شک با همکاری و همدستی دولت امریکا این شرکت های چند ملیتی قصد گرفتن انتقام از مصادره اموال آنها توسط دولت مردمی بولیواری هستند.

بانک « بانکو سان خوان اینترناسیونال » پس از شکایت در انگلیس و توافق با شرکت PDVSA برای حل و فصل دعوی خود، در نوامبر موفق شد حکم ۸۳.۹ میلیون دلاری علیه شرکت PDVSA را دریافت کنند. دادگاه استدلال PDVSA را که اعلام کرده بود به دلیل تحریم های امریکا نمی تواند بدهی خود را پرداخت کند را نپذیرفته بود.

ونزویلا که زمانی یک تولید کننده نفت ثروتمند عضو اوپک بود اکنون با شدید ترین تحریم های اقتصادی روبرو شده و این کشور در شرایط اقتصادی پیچیده و خطرناک قرار دارد به طوری که تمام دارایی های ملی این ونزویلا درکشورهای دیگر جهان توسط امریکا و متحدان اروپایی اش توقیف شده است تا کوچکترین امکانی برای خرید مواد غذایی لازم برای مردم کشورش و یا تامین پزشکی برای مبارزه با بیماری همه گیر کرونا نداشته باشد هدف از این تحریم‌ها ایجاد نارضایتی گسترده عمومی در داخل ونزویلا به بهانه کمبود های اقتصادی و استفاده از نارضایتی های مردم که توسط خود این کشورها در ونزویلا ایجاد شده برای سرنگونی دولت مردمی که منتخب مردم است می باشد.

یک قاضی در دادگاه منطقه ای لیسبون در هشتم جون برای « بانکو سان خوان اینترناسیونال» حکم توقیف پول موجود در حساب نوو بانکو را صادر کرد. در این حکم اشاره شده بود سایر شرکت‌ های بین المللی به دنبال غارت ثروت مردم ونزویلا در حساب نوو بانکو هستند. این بانک پورتوریکویی در دسامبر مجوز دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری رژیم امپریالیستی امریکا را برای دریافت پول حساب PDVSA به منظورغارت ثروت‌ های ملی ونزویلا خود دریافت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، هنوز معلوم نیست آیا شرکت O-I Glass Inc که به دنبال دزدیدن ۵۰۰ میلیون دلار است یا کونوکو فیلیپس که به دنبال دریافت ۸.۵ میلیارد دلار خسارت مربوط به مصادره خود در ونزویلا است، حکم دادگاه در پرتگال را کسب کرده اند یا خیر.

لازم به یاد آوری است که پس از پیروزی انقلاب بولیواری در این کشور در دوران هوگو چاوز فرمانده محبوب مردم ونزویلا و سپس در دوران مادرو بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی شرکت‌های خود را در این کشور تعطیل کرده و آنجا را ترک کرد بسیاری از کشورهای نفتی امریکایی و اروپایی نیز توسط دولت مردمی ونزویلا مصادره شده  و دست آنها از غارت ثروت ملی مردم ونزویلا کوتاه شد این کشورها با همکاری دولت های امپریالیستی امریکا و اروپا سعی دارند به بهانه ملی کردن توسط دولت بولیواری طلا و پول های خارجی ونزویلا را در بانکها توقیف و مصادره کنند./ مجله هفته

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۰۱۰۸

استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2021