افغانستان از دید دیگران  :

روزنامه شرق  چاپ تهران در یکی از شماره های تازه خود مینویسد :

مقام‌ های دولت افغانستان پس از سفرشان به امریکا، دیدار با رهبران دولت امریکا را پردستاورد عنوان کردند. امرالله صالح، معاون اول رییس ‌جمهور افغانستان، پس از اینکه به کابل رسید، در صفحه فیس‌بوکش نوشت: « رییس ‌جمهور امریکا آقای جو بایدن در یک فضای بی ‌نهایت صمیمی و محترمانه گفت که ملت افغانستان باید بداند که من در کاخ سفید دوست آنها هستم. روایت فرار از تعهدات ما بی‌ بنیاد و غلط است. ما از دوستان و متحدین خود رو نمی ‌گردانیم. امریکا به کمک ‌های امنیتی ـ دفاعی، اقتصادی، بشردوستانه و دیپلوماتیک خود به افغانستان ادامه می ‌دهد ».
به گزارش ایندیپندنت، هرچند رهبران سیاسی امریکا در هیچ‌ کدام از دیدارهایشان با مقام‌ های دولت افغانستان، درباره تغییر در رویکرد امریکا در قبال افغانستان حرفی نزدند، اما درست ساعاتی پیش از دیدار بایدن با اشرف غنی، نیروهای هوایی امریکا که هنوز در افغانستان حضور دارند دو حمله خونین را بر مواضع طالبان در شمال افغانستان صورت دادند.
براساس گزارش‌ها این دو حمله تلفات سنگینی را به طالبان وارد کرد. سطح بالای تلفات طالبان بر اثر این دو حمله باعث واکنش تند این گروه شد. ذبیح‌الله مجاهد گفت این حملات تحریک‌ کننده باعث می‌ شود تا طالبان عکس‌العمل نشان دهند. او گفت که امریکا و ناتو باید روی خروج از افغانستان تمرکز کنند و به جنگ افغانستان کاری نداشته باشند.
حملات هوایی امریکا بر مواضع طالبان این سوال را ایجاد می‌ کند که آیا ناتو با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان دوباره به جنگ افغانستان برگشته است یا برخواهد گشت؟ به نظر می ‌رسد امریکا نمی ‌تواند در قبال تشدید حملات و شایعه‌های پی ‌درپی درباره احتمال سقوط  کابل پس از خروج امریکا از افغانستان بی ‌تفاوت بماند. رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین امریکا، دو هفته پیش در مقاله ‌ای که در نیویورک ‌تایمز منتشر شد، نوشت هرچند اغلب امریکایی ‌ها می ‌خواهند تا نیروهای این کشور از افغانستان خارج شوند، اما واقعیت این است که امریکا نمی ‌تواند افغانستان را به حال خود رها کند. او نوشت که طالبان می‌ خواهند دوباره برگردند. طالبان به جنگ در افغانستان شدت بخشیده‌ و تلاش دارد تا با زور افغانستان را بگیرد و در صورت پیروزی این گروه، احتمال برگشت داعش و القاعده زیاد است. رویکرد جو بایدن هم در دیدار با رهبران دولت افغانستان به شکلی بود که این ذهنیت را ایجاد کرد که امریکا نمی ‌تواند اجازه دهد که طالبان دوباره افغانستان را تصرف کنند. گفته می ‌شود بایدن به رهبران دولت افغانستان گفته است به هر نحو ممکن اجماع سیاسی و اتحاد ضد طالب را در افغانستان ایجاد کنید وگرنه با شکست رو‌به ‌رو خواهید شد.
اگر مجموع تکه‌های پازل تحولات چند هفته گذشته را کنار هم بگذاریم به این نتیجه می ‌رسیم که امریکا به هیچ شکلی افغانستان را تنها نخواهد گذاشت. حمایت امریکا چه بدون حضور نیروهای امریکایی باشد و چه همراه حضور محدود نظامیان این کشور، در افغانستان قابل لمس خواهد بود. دولت افغانستان بیشتر از هر چیزی نیاز به حمایت‌ های امریکا از عملیات‌های نظامی علیه طالبان دارد. روی زمین نیروهای نظامی دولت افغانستان و حالا با حمایت بسیج‌ های مردمی می ‌توانند مقابل حملات پی ‌درپی و مستمر طالبان واکنش لازم را نشان دهند. اگر عملیات‌ های نظامی نیروهای افغانستان با حمایت هوایی امریکا همراه باشد طالبان در کوتاه‌ مدت بیشتر مناطقی را که تصرف کرده‌ اند، از دست خواهند داد زیرا تلفات بیش از حد جنگجویان این گروه، آنان را با محدودیت نیروی جنگی رو‌به‌ رو کرده است تا جایی که گفته می‌ شود نیروهای شبه ‌نظامی پاکستانی نیز با حمایت سازمان استخباراتی این کشور در جنگ به نفع طالبان وارد افغانستان شده‌اند.

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۱ـ ۰۱۰۷

استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2021