اعلامیه حزب آبادی افغانستان در مورد کنفرانس علمای دینی افغانستان و پاکستان در مورد صلح افغانستان

 

 ۲۵ جوزای ۱۴۰۰ خورشیدی

 

اخیراْ کنفرانس علمای دینی افغانستان و پاکستان در مورد صلح افغانستان درعربستان سعودی دایر و درپایان کنفرانس ، قطعنامه کنفرانس نیزبه نشر رسید که از ختم جنگ و تامین صلح درافغانستان حمایت نموده اند.

حزب آبادی افغانستان با درنظرداشت این که درگذشته نیز فتوای علمای دینی وجود داشته ولی دراین برهه حساس به تحقق عملی این فیصله، در مورد کنفرانس و قطعنامه آن موارد ذیل را ابرازمی نماید:

۱ـ  حزب آبادی افغانستان از تدویرکنفرانس علمای دینی افغانستان پاکستان و قطعنامه آن درمورد صلح افغانستان که جنگ جاری را در افغانستان غیرمشروع خوانده اند، حمایت می نماید.

۲ ـ تدویراین کنفرانس و قطعنامه آن که بیانگرتوافق علمای دینی افغانستان وپاکستان درمورد ختم جنگ و تامین صلح درافغانستان می باشد، گام مثبت پنداشته میشود که از یک ارزیابی همه جانبه از وضیعت کنونی در افغانستان بدست آمده و علمای هر دوکشور برادر و همسایه مسوولیت های دینی واجتماعی خود را در زمینه بیان داشته اند.

۳ ـ علمای دینی افغانستان و پاکستان موظف خواهند بود تا درتشریک مساعی با تمام علمای هردو کشور نفرت خود را از ادامه جنگ، خشونت و برادرکشی درافغانستان ابراز، و ازختم جنگ نامشروع و تامین صلح پایدار و سراسری درافغانستان ، ازطریق منابرمساجد و تکایا، حمایت نمایند.

۴ ـ دولت ج.ا.ا ، وزارت ارشاد، حج و اوقا ف در حمایت از قطعنامه این کنفرانس ، کار بسیج مردمی را در دفاع از صلح درکشورسازماندهی نموده ، و زمینه های لازم کار بسیج مردمی را ایجاد و تقویت نمایند.

۵ ـ ازدولت ج.ا.ا و نماینده گان طالبان تقاضا بعمل می آید تا با حضور معنا دار، مذاکرات را دوباره آغاز وروی ختم جنگ ، آتش بس دایمی وتامین صلح پایدار در افغانستان به توافق سیاسی دست یابند و مسوولیت سیاسی ، دینی و اخلاقی شان را در برابر مردم شریف افغانستان، ادا نمایند.

۶ ـ ادامه جنگ و خشونت مردم شریف افغانستان را از رسیدن به صلح و زنده گی پیشرفته که مانند سایر مردمان جهان شایسته و مستحق آن هستند ، بدورنگهداشته وبه قربانی های هرچه بیشتر مردم از جمله علمای دینی ما و افزایش خسارات اقتصادی و مالی کشورمی افزاید و آنهایی که این مصایب را بالای مردم وکشور ما تحمیل می نمایند ، در برابر خداوند بزرگ مسوولیت داشته وبا عذاب بزرگ الهی مواجه خواهند شد.

۷ ـ همان طوریکه ختم جنگ و تامین صلح درافغانستان به نفع مردم و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورما خواهد انجامید ، به همان اندازه به تحکیم صلح ، ثبات و امنیت کشورهای منطقه نیز خواهد بود، در غیر آن از آتش این جنگ هیچ کشور منطقه در امان نخواهد ماند و همه در آتش آن خواهند سوخت. پس ختم جنگ و تامین صلح در افغانستان و دستیابی طرف های درگیر مسایل جنگ و صلح افغانستان به توافق سیاسی ، به نفع همه مردمان و کشورهای منطقه خواهد بود.

۸ ـ درشرایطی که ادامه جنگ و خشونت درافغانستان با گذشت هرروز افزایش می یابد ، اتحاد ، همبستگی و وحدت ملی مردم کشور در دفاع از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان یک باردیگر ،‌ اهمیت حیاتی و تاریخی کسب می نماید و از تمام مردم کشور می طلبد تا صادقانه دست بدست هم داده از زنده گی ، نظام جمهوریت و همه دستآورد های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قاطعانه دفاع نمایند ، در غیرآن همه چیز به آسانی در آتش جنگ و خشونت خواهد سوخت و نمی شود که روی خاکستر آن حکومت و زنده گی کرد.

۹ ـ مردم ما هستند که تاریخ و زنده گی امروز و فردای خود و فرزندان خود را می سازند، هیچ کشوری رانمی شود که در ادامه آتش جنگ و خشونت و نا امنی آباد کرد و هر کشوربا کار، تلاش و صداقت مردم آن می تواند آباد و پیشرفته گردد. فقط افغانها هستند که می توانند و باید بتوانند افغانستان را متحدانه از بحران موجود نجات دهند و در برابر آن ادای مسوولیت های اسلامی ، اجتماعی و اخلاقی نمایند.

۱۰ ـ  وزارت های محترم خارجه وحج واوقاف با استفاده از نتایج این نشست، تلاش نمایند تا کنفرانس اسلامی وکشورهای اسلامی را بخاطر قطع جنگ درکشور تشویق و ترغیب نمایند.

۱۱ ـ برای قطعنامه علمای دینی افغانستان وپاکستان، میکانیزم اجرایی درنظرگرفته شود تا صورت تطبیقی داشته باشد وفیصله مذکور روی کاغذ باقی نماند.

 

پروفیسور داکتر محمد داوود راوش

رییس حزب آبادی افغانستان

 

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۱/ ۲۱ـ ۱۵۰۶

استفاده ازمطالب بامداد با ذکرماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2021