رفیق مورالس رهبری حزب سوسیالیست بولیویا را برعهده گرفت

 

رییس جمهوری سابق بولیویا پس از بازگشت به کشورش برای انتخابات ایالتی (۷ مارچ ۲۰۲۱)، ریاست «جنبش به سوی سوسیالیزم بولیویا ـ MAS »  را بر عهده گرفت. به گزارش تله سور، امریکای لاتین، به دنبال پیروزی لوییس ارسه، رییس جمهوری جدید بولیویا در انتخابات ریاست جمهوری (۲۷ میزان)، مورالس رهبر پیشین جنبش به سوی سوسیالیزم بولیویا از تبعید در ارجنتین به وطن خود بازگشت.

وی دیروز در پی برگزاری نشستی ملی با حضور مقامات کشوری با هدف استقبال از انتخابات ایالتی اتی، ریاست این جنبش را دوباره بر عهده گرفت.

مورالس که نخستین رییس جمهوری بومی بولیویا بود، پس از ۱۳ سال حکومت، در پی نامزدی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹ بود که با کودتای ارتش تحت حمایت سازمان کشور‌های امریکای لاتین، از مقامش کناره‌ گیری و به ارجنتین رفت.

رییس جمهوری مستعفی بولیویا در گفت و گویی مطبوعاتی گفت: انتخاب نامزد‌ها کار اسانی نیست، اما با تجربه‌ ای که جنبش به سوی سوسیالیزم، به عنوان تنها جنبش با چشم ‌اندازی نه پنج ساله (تا ۲۰۲۵) بلکه ده ساله (تا ۲۰۳۰)، در اختیار ما می ‌گذارد، به سوی انتخابات پیش می ‌رویم.

مورالس اعلام کرد که از شنبه اینده، همه برای انتخاب فرماندار، شهردار و شورای ناحیه وی و مقامات منطقه‌ ای توافق می‌کنند.

وی دوشنبه گذشته (۹ نوامبر) در میان استقبال گسترده مردم در مراسمی نمادین پس از ۱۱ ماه طاقت ‌فرسا در تبعید، به بولیویا بازگشت.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیویا در۲۰ اکتوبر (۲۸ میزان) که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشور‌های امریکای لاتین (OAS) در واشنگتن، پس از راه‌ اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات اعتراض ‌امیز در بولیویا، باعث برکناری مورالس شد. اتهامی که بعدها، «موسسه تحقیقاتی ماساچوست» در امریکا انرا رد کرد.

بر اساس گزارش شبکه ونزویلایی تله‌ سور، با سفریکی از حامیان اصلی کودتا به امریکا پیش از انتخابات بولیویا، گمانه ‌زنی ‌ها در مورد ارتباط کودتاچیان با دولتمردان امریکای لاتین افزایش یافت. از سوی دیگر پس از استعفای مورالس، دولت موقت بولیویا به رییس‌ جمهوری خودخوانده سناتور جنینه انیس، از زمان رسیدن به قدرت، سیاست‌ های راست ‌گرایانه در پیش گرفت و به دنبال روابط قوی با امریکا و رژیم صهیونیستی  اسراییل بود.

مورالس پس از استعفا به مکسیکو پناهنده شد و چندی بعد، از مکسیکو به ارجنتین رفت. رییس جمهوری مستعفی بولیویا، از تبعیدگاه خود در ارجنتین ، در انتظار انتخابات اتی کشورش که به دلیل همه‌ گیری ویروس کرونا  به تعویق افتاده است، همچنان به تاثیرگذاری برسیاست بولیویا ادامه می ‌دهد و برای بازیابی قدرت، با وجود اینکه خودش نامزد انتخابات نیست، امیدش را در انتخابات اینده ارزیابی می ‌کند.

 

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۲۰ـ ۲۰۱۱

Copyright ©bamdaad 2020