روزنامه نیویورک ‌تایمز:

تغییرات در پنتاگون نشانه خروج از افغانستان

روزنامه نیویورک ‌تایمز با اشاره به تغییرات اخیری که دونالد ترامپ در پنتاگون اعمال کرده است، این تغییرات را در راستای تسهیل و شتاب ‌دهی به برنامه او برای خارج‌ کردن نظامیان کشورش از افغانستان دانست. این روزنامه در مطلبی نوشت: شاید صفت « منسجم » از نظر بسیاری برای توصیف سیاست امنیت ملی دونالد ترامپ رییس‌ جمهور امریکا مناسب نباشد. اما یک هدف هست که او از زمان کمپاین  ۲۰۱۶ ترسایی دنبال کرده است، خارج‌ کردن همه نظامیان امریکایی از افغانستان.

حالا در آخرین روزهای ریاست‌ جمهوری‌اش، دونالد ترامپ تقلای زیادی برای عملی‌ کردن آن دارد، از جمله با کمک نیروهای ضد‌جنگ محافظه‌کاری که نه‌ فقط این کار را یک سیاست خوب بلکه آن را یک فاکتور ضروری برای هرگونه آینده ‌ای که او ممکن است در سیاست به دنبالش باشد، می ‌بینند. در روزهای اخیر ترامپ وزیر دفاع قبلی، مارک اسپر را که بارها نسبت به خارج‌‌ کردن سریع نظامیان از افغانستان ابراز بی ‌میلی کرده بوده، اخراج کرده و او را با کریستوفر میلر، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریزم جایگزین کرد، شخصی که ممکن است فاقد تجربه و محبوبیت برای عملکرد موثر در قبال اقدامات دقیقه نودی ترامپ در حوزه سیاست خارجی باشد. در‌عین ‌حال داگلاس مک‌ گرگور، دگروال تقاعدی ارتش و حامی سرسخت پایان ‌دادن به مداخله امریکا در افغانستان نیز اخیراْ به‌عنوان مشاور ارشد میلرمعرفی شد. ترامپ همچنین ویلیام راجر، معاون پژوهش و سیاست‌ گذاری درانستیتوت چارلز کوچ را هم به‌عنوان سفیرجدید امریکا درافغانستان منصوب کرد. او هم از مخالفان صریح جنگ ‌های فعلی امریکا در خارج است. راجر حتا قبل از تایید ‌شدن از سوی سنا که تشکیل آن پیش از روز آغاز ریاست‌ جمهوری جدید بعید است، چوکی بزرگی در پشت میز سیاست خارجی ترامپ داشت. ترامپ با این مجموعه اخراج‌ ها و انتصابات جدید عملا اکثریت پرسونلی را که مانند گاردریل در برابر خروج سریع عمل می کردند، کنار زد. منتقدان خروج سریع از افغانستان قبل از رعایت شرایط توافق صلح اخیر از سوی طالبان نگران هستند که هرگونه تلاش برای خارج ‌‌کردن همه سربازان امریکایی تا پایان سال جاری میلادی به‌ طور بالقوه منجر به کشته‌ های بیشتر درعرصه میدانی شود. آنها با اشاره به تشدید خشونت‌ها در مدت اخیر در سراسر افغانستان نگران هستند طالبان موفق به تصاحب مناطق بیشتر به‌ ویژه در سمت جنوب که به‌ صورت تاریخی مرکز قدرت این گروه بوده است، شود.
هشداراسپر درباره  خروج  سریع از افغانستان
مارک اسپر اندکی قبل از ترک سمت اش به‌ عنوان وزیر دفاع امریکا، یادداشت طبقه ‌بندی ‌شده‌ای به دونالد ترامپ رییس‌ جمهور امریکا فرستاد و به او درباره خروج سریع نیروهای امریکا از افغانستان هشدارداد. ترامپ در ماه اکتوبرتوییت کرد که تمام نیروهای امریکا باید تا کریسمس به امریکا بازگردند‌ که این حرف فقط با گفته رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا که گفت هزاران نفر از نیروها «در مسیر» هستند که تا اوایل سال آینده در افغانستان بمانند، نقض شد. بنا بر گفته ‌های مقامات ارشد امریکایی که با واشنگتن‌ پست صحبت کردند، اسپرنگرانی درباره به ‌صفر‌رساندن حضور ارتش امریکا در کشور افغانستان را در بحبوحه مذاکرات صلح با شورشیان طالبان مطرح کرد. ترامپ برای تحقق وعده خود مبنی ‌بر پایان ‌دادن به طولانی ‌ترین جنگ در تاریخ امریکا، عجله نشان داده است. بعد از اینکه امریکا در ماه فبوری با طالبان به یک توافق رسید، تعداد سربازان امریکایی در افغانستان تا هشت‌هزار ‌و ۶۰۰ نفر در ماه جولای کاهش پیدا کرد. 
عمران‌ خان در راه افغانستان
در چنین شرایطی، صدراعظم پاکستان در روزهای آینده به افغانستان سفرخواهد کرد. گران هیواد ، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته است که این دیدار براساس گفت ‌وگوی تیلفونی ماه گذشته اشرف غنی، رییس‌ جمهوری افغانستان و عمران ‌خان صدراعظم پاکستان انجام می‌ شود. سفر صدراعظم پاکستان به کابل زمانی انجام می ‌شود که با گذشت بیشتر از دو ماه از آغاز مذاکرات صلح افغانستان، هیات گفت‌ وگو‌کننده دولت افغانستان و طالبان قادر نشده‌اند که طرزالعمل گفت ‌وگوها را نهایی کنند. به گفته مسوولان افغانستان، یکی از عوامل بن ‌بست در مذاکرات صلح این کشور، مبنا قراردادن توافق ‌نامه صلح امریکا و طالبان در مذاکرات صلح دانسته شده است. چند روز قبل، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌ جمهوری افغانستان افزود که حکومت افغانستان موافقت ‌نامه دوحه را نه امضا کرده، نه تایید و نه طرف بوده است و از نگاه حقوقی حکومت مسوولیتی در قبال آن ندارد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در واکنش گفته است که دولت کابل توافق ‌نامه دوحه را نادیده گرفته و کوشش دارد اهمیت و ارزش و جایگاه آن را زیر سوال ببرد و این کار سد راه پیشبرد مذاکرات صلح شده است. از زمان آغاز مذاکرات صلح افغانستان خشونت‌ها در این کشور به‌ شدت افزایش یافته است. انفجار مین‌های مقناطیسی و قتل ‌های هدفمند نیز هر روز در این کشور قربانی می ‌گیرد. با توجه به اینکه پاکستان همواره اعلام کرده که از روند صلح افغانستان و برقراری آتش ‌بس دراین کشور حمایت می ‌کند‌ ولی افغانستان معتقد است که پاکستان در این کار صادق نیست. کابل بارها اسلام‌آباد را به حمایت مالی و نظامی از گروه طالبان متهم کرده، اتهامی که همواره از سوی اسلام ‌آباد رد شده است./شرق

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۰ـ ۱۵۱۱

Copyright ©bamdaad 2020