حزب آبادی افغانستان ومساله دفاع ازحقوق بشر

 

ذلیخا پوپل

ادامه زنده گی آبرومند برای اتباع کشور، زمانی ممکن و میسراست که ساکنان کشورما درشرایط بهتر و بلند اقتصادی و اجتماعی قرارداشته باشند.

دراعلامیه جهانی حقوق بشر نتنها خواستهای از نوع حق آزادی ، احترام به کرامت انسانی ، حق آزادانه سفر، آزادی بیان و تجمع های صنفی و سیاسی  تسجیل شده است ، بلکه یک بخش مهم این اصول شامل زنده گی اقتصادی و اجتماعی میشود که کسانی به آن کمتر توجه دارند .

مانند حق کار، امنیت اجتماعی ، دست مزد مساوی در برابرکار مساوی ، داشتن حق سرپناه و....

ماده ۲۵ این منشور تصریح میدارد که : « هر شخصی حق دارد كه از سطح زنده گی مناسب برای تامين سلامتی و رفاه خود و خانواده اش، به ويژه از حيث خوراک، پوشاک، مسكن، مراقبت‌ های پزشكی و خدمات اجتماعی ضروری برخوردار شود. همچنين حق دارد كه درمواقع بیكاری، بيماری، نقص عضو، بيوه گی، پيری يا در تمام موارد ديگری كه به عللی مستقل از اراده خويش وسايل امرارمعاش اش را از دست داده باشد، از تامين اجتماعی بهره مند گردد.  »

این اصول اقتصادی و اجتماعی اعلامیه جهانی حقوق بشر که اصول مهم  و ارزشمندی را برای زنده گی اجتماعی و اقتصادی تعین مینماید ، برای تامین عدالت اجتماعی بنیاد مستحکمی میباشد .

با آنکه بیشتردولت ها و سازمانهای سیاسی جهان پابندی شانرا به این اعلامیه جهانشمول ابراز میدارند، ولی درعمل کمتر در راه تطبیق و پیاده نمودن آن گام های عملی برداشته میشود.

حزب آبادی افغانستان منحیث یک حزب مردمی درمرامنامه و عمل روزمره خود از ارزش های جهانی حقوق بشر دفاع و جانبداری نموده ، آنرا پایه و اساس یک زنده گی متمدن و عادلانه پنداشته و در راه تطبیق آن میکوشد.

حزب درفصل (ه) بند سوم برنامه ای خود چنین تصریح میدارد :  « مبارزه برای تامین حفظ الصحه محیطی، دسترسی عامه به خدمات صحی رایگان و با کیفیت، آب صحی‌ آشامیدنی، وقایه مردم در برابر امراض ساری وپرازیتی بخاطر تامین صحت همه گانی درهمه ولسوالی ها ، نواحی و شهرها را جز اهداف خود ساخته اند وبخاطر تحقق آن مبارزه مینماید.  »

حزب ما دراعلامیه ها و موضعگیری های خود درمناسبت های مختلف براین اصول تاکید نموده ، و خواستار تحقق آن درعمل شده است .

چند هفته پیشترحزب درجریان شیوع ویروس کرونا در افغانستان ، وظیفه اعضای حزب و سازمانهای محلی را مشخص نموده ، به اعضای حزب وظیفه سپرد تا با امکانات دست داشته به یاری مردم شتافته و درکنار آنها قرار بگیرند.

علاوتا رسانه های حزب ، به خصوص تارنمای وزین بامـداد با راه اندازی برنامه ویژه نشراتی نظریات ، دیدگاه ها و پیشنهادهای کارشناسان بخش صحت عامه و مسایل اقتصادی حزب را به اطلاع عامه رسانید . دراین نشرات پیشنهادهای همه جانبه برای مقابله با اثرات اجتماعی و اقتصادی این بیماری برلایه های ناتوان اجتماعی مطرح شده است .

بخشی ازاین پیشنهادها دردردوران حاکمیت دموکراتیک دردهه هشتاد میلادی درکشور مورد آزمایش قرارگرفته و نتایج مثبتی برای کاهش فقر و ناامنی اجتماعی ببار آورد.

تمامی این تلاش ها بخاطر تضمین زنده گی آبرومند،  ارایه خدمات اجتماعی و کمک های اقتصادی چون توزیع کوپون ، گسترش شبکه های عرضه خدمات اجتماعی بخصوص ارایه خدمات صحی رایگان بود.

با تاسف امروز با وجود حضورکشورهای خارجی و سرازیرشدن میلیون ها دالر به نام کمک به مردم ، هنوزهم دربخش های اجتماعی سردرگمی و کاستی های فراوانی وجود دارد.

امیدوارآن دارم تا اثرات ناگواراین بیماری کشنده وخطرناک چنان که کارشناسان حزب ما همه روزه و با مسوولیت هوشدارمیدهند، درنتیجه توجه دولت و حمایت مردم درافغانستان کمترباشد.

درچنین وضعی زنده گی یکبار دیگر حقانیت برنامه و خواست های انسانی حزب ما  منحیث یک حزب سراسری ، ملی و مردمی را برجسته میسازد.

زنده باد مردم زحمتکش و پرتلاش افغانستان !

افتخاز به حزب مردم دوست آبادی افغانستان !

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۰ـ ۱۰۰۴

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

Copyright ©bamdaad 202