اهمیت توضیح سیاست اجتماعی حزب درمیان مردم

 

 صادق روزبه

حزب آبادی افغانستان که حزب ترقی خواه و دموکراتیک کشور می باشد ، دارای برنامه علماْ تنظیم شده بوده ، این برنامه در کنگره باشکوه حزب ما در ماه اسد ۱۳۹۷ خورشیدی که در شهر کابل در شرایط حساس سیاسی کشور تدویر یافت و نشان دهنده پخته گی و ارتقای نقش سازنده و موثر حزب ما در جامعه بوده ، مورد تصویب قرار گرفت.

مقایسه این برنامه با برنامه های سایر احزاب سیاسی کشور، حزب ما را در موقف و موضع بلندتر وترقی خواهانه تر قرار می دهد و حزب ما را از سایر احزاب متمایزترساخته و به دوست واقعی مردم افغانستان مبدل نموده است.

عمده ترین خصوصیت حزب ما این است که حزب آبادی افغانستان ، حزب برنامه محور بوده و برای آزادی، دموکراسی ، ترقی و عدالت اجتماعی ، صادقانه مبارزه می نماید ودرکنار مردم زحمتکش و رنجدیده ای افغانستان قرارداشته و دارد.

حزب آبادی افغانستان طی سالهای گذشته بخوبی توانسته به کارسیاسی گسترده درمیان مردم بپردازد و برنامه حزب را به آنها رسانیده و درعرصه های مختلف این برنامه به آنها توضیحات لازم و همه جانبه بدهد .این کار از طریق شوراهای حزبی ، سازمانها و اعضای حزب ما ، طبق پلان های مشخص پیشبرده شده و می شود.

اکنون بخوبی کفته می توانیم که امروز حزب آبادی افغانستان ، به حزب سراسری و فراگیردرکشور مبدل گردیده و زمینه های لازم رشد کمی وکیفی آن بوجود آمده و ناشی از تلاش های دوامدار تمام شورای های حزبی و اعضای رزمنده حزب ما می باشد.

پیشبرد موثرکار سیاسی در میان مردم از طریق سازمان های حزبی ما از مسوولیت های کاری ما بشمار می رود و باگذشت هر روز نهادینه گردیده  و تلاش صورت می گیرد تا طور موثر و هدفمندانه انجام گردد که بیانگر توجه لازم این سازمانها ، در زمینه می باشد.

در نوشته حاضر روی اهمیت توضیح وبیان سیاست اجتماعی حزب آبادی افغانستان، درمیان توده های زحمتکش مردم افغانستان که بخشی از برنامه حزب ما بوده ، پرداخته می شود و مستلزم تلاش های دوامدار و برخورد دقیق ، موثر و مسوولانه تمام شورا ها ، سازمانهای حزبی واعضای حزب ما می باشد.

توضیح و بیان سیاست اجتماعی حزب ما درمیان توده ها ، به زبان توده ها و طور دوامدار به هدف شناخت لازم مردم از برنامه و سیاست اجتماعی حزب ما انجام می گردد تا حزب ما بتواند افکار وقلوب مردم را با سهولت تسخیر نماید و مردم بتواند با سیاست ها وبرنامه حزب ما آشنایی کامل حاصل نموده و تلاش صورت می گیرد تا سطح آگاهی توده ها تا سطح آگاهی حزب ، ارتقا نماید.

اگر سیاست اجتماعی حزب با دقت ، پیگیری وطور دوامدار در میان مردم پیشبرده شود ، می تواند به نیروی مادی در جامعه  مبدل گردد و حزب ما به حامیان نیرومندی درجامعه دست می یابد.

حزب آبادی افغانستان بحیث حزب ترقی خواه و دموکراتیک متعهد به تحقق تحولات اجتماعی در جامعه و برای مردم زحمتکش می باشد و ازپیاده شدن هرتحول اجتماعی به منظورآوردن تغییرات مثبت و بنیادی درحیات اجتماعی مردم ، حمایت می نماید.

رفقای عزیز ما بخوبی می دانند که با توضیح و بیان سیاست اجتماعی حزب ما درمیان مردم ، پایگاه اجتماعی حزب ما درجامعه هرچه بیشتر تقویت یافته وحمایت آنها از مبارزات حزب که « بخاطر رنجهای بیکران خلق های ستمدیده افغانستان » ادامه دارد، بیشترمیگردد.

ما یکبار دیگر سیاست اجتماعی حزب آبادی افغانستان را مورد بحث می گیریم تا باشد که تکرار آن را لازمی پنداشته و بتوانیم این سیاست را مروری نماییم . بدلیل اینکه حزب آبادی افغانستان در دفاع از حقوق و ازادی های مردم افغانستان قرارداشته و از خواست ها ونیازهای مردم ما حمایت می نماید.

حزب ما بهبود و تامین حقوق و نیازمندی های زنان و خانواده هاو کودکان آنها را از طریق شبکه های اجتماعی از وظایف خود می داند.

حزب ما برای حفاظت محیط زیست عرضه خدمات بهتر وبه موقع ورایگان برای مردم ، تامین آب صحی وحفاظت مردم در برابر امراض در جامعه تلاش می نماید.

تحکیم وحدت ملی مردم ، تلاش برای پایان تبعیض، تطبیق یکسان قانون بالای مردم و مشارکت مردم در حل مسایل اجتماعی، ایجاد بیمه های مختلف و دستیابی مردم به رفاه اجتماعی ازاهدافی می باشد که حزب ما برای آنها مبارزه می نماید.

حزب ما برای رسیده گی به حمایت از بازمانده گان قربانیان جنگ و جامعه معلولیت ادامه می دهد و برای ایجاد تمام سهولت های مورد نیاز آنها تلاش خواهد کرد.

حزب ما به مساله بیکاری به حیث یک بحران می نگرد. برای کاهش این بحران از طریق زیرساخت های اقتصادی و ایجاد اشتغال برای مردم ، پرداخت مزد مساوی در برابرکارمساوی مبارزه می نماید. در حدود دو میلیون نیروی کار درکشور در بیکاری به سر می برند و سالانه در حدود (۴۰۰ ) هزار نیروی کاردر کشوروارد بازار کار می شوند.

همین اکنون درکشور ما در حدود (۶۰ ) فیصد مردم در زیر خط فقر بسر می برند . کسانیکه ماهانه کمترار (۲۰۰۰ ) افغانی عاید دارند ، زیر خط فقر زنده گی می کنند.

به حل مشکلات مهاجرین ، عودت داوطلبانه آنها به کشور و رسیده گی به مشکلات بیجاشده گان داخلی ناشی از ناامنی ها و خشکسالی ها ، حل مسایل سرپناه و تحصیل فرزندان آنها، تامین امنیت و اسکان مجدد و فراهم سازی سازی زمینه های کاربرای آنها ، حزب ما رسیده گی می نماید.

به حل اساسی و دایمی مسایل کوچی ها در کشور تا هنوز پرداخته نشده است. از نظر حزب ما توزیع زمین برای اسکان دایمی آنها، توزیع چراگاه ها برای مالداری آنها ، ایجاد کلینیک ها و شفاخانه ها برای آنها، ایجاد مکاتب برای تحصیل فرزندان آنها، حمایت ازمالداری آنها برای رشد مالداری درکشور و بازاریابی برای محصولات مالداری آنها، می تواند به حل این مسایل کمک نماید.

حزب ما برای پرداخت مزد مساوی در برابر کار مساوی ، استخدام عادلانه کارکنان ، افزایش معاشات کارکنان دولتی و غیر دولتی و متقاعدین ، تصویب قوانین ومقررات عادلانه بمنظور پشتیبانی از تمام مردم ، تلاش می نماید.

حزب ما از ایجاد سازمان های اجتماعی و مدنی در کشور ، فعالیت ها و مبارزات حق طلبانه آنها و ارتقای نقش آنها در تمام سطوح زنده گی جامعه پشتیبانی نموده و از ایجاد احصاییه دقیق ازجمعیت کشوربمنظور تهیه ارقام دقیق احصاییه وی برای طرح وتدوین برنامه های انکشافی و توسعه وی و تامین شفافیت انتخابات در کشور ، حمایت می نماید.

حزب ما برای ایجاد زمینه های لازم بمنظور آسایش مردم ، انکشاف متوازن ولایات کشور، حل مشکل بی سرپناهی مردم و توزیع ملکیت های عامه برای مردم نیازمند وایجاد سهولت های اجتماعی ، تلاش می نمایند.

حزب ما علیه تمام مفاسد اخلاقی و اجتماعی که زاده جوامع عقب مانده می باشد مبارزه نموده،  و برای تغییر فرهنگ مثبت، صلح  و دموکراسی درجامعه تلاش  می کندد.همین اکنون جامعه ما با انواع مشکلات مانند دزدی، اختتاف ، قمار ، زور گویی و بدماشی ، استفاده های جنسی از کوکان وجوانان و مهمتر ازهمه با حاکمیت فرهنگ جنگ ، مواجه می باشد که این مشکلات شایسته جامعه پیشرفته و دموکراتیک نمی باشد.

حزب آبادی افغانستان به ازادی و انسان آزاد باور و احترام دارد، از آزادی انسان ها دربیان اندیشه ها، موقف ها و ایجاد نهادهای سیاسی و مدنی و داشتن حق آزادی شهروندان در تصامیم شان حمایت می نماید.

حزب ما برابری حقوقی زنان را به هدف ایجاد واستقرار جامعه دموکراتیک،  تساوی حقوق و ازادی زنان با مردان را درکشور از نیازمندی مهم جامعه می داند که برای دستیابی به این هدف ، مبارزه می نماید و برای ارتقای نقش زنان در صفوف و رهبری حزب و دستیابی زنان برای دریافت حق برابر، دستمزد برابر برای کار برابر و مبارزه علیه خشونت و محافظت قانونی برابر آنها، تلاش می نماید.

حزب ابادی افغانستان، حزب تحولات اجتماعی برای میلیون ها انسان زحمتکش کشور ماست .

عدالت اجتماعی آرمان بزرگ حزب ما بوده وخواستار توزیع عادلانه ثروت ها وعواید ملی کشور برای مردم ما می باشد و حزب ما مخالف آن است تا قدرت و ثروت در گرو دستان محدود باشد.تمرکز ثروت و قدرت درچند دست محدود عامل اساسی فقر وعقب مانی کشور بوده ، و فاصله میان فقر و ثروت را باگذشت هرروز افزایش می دهـد.

اعضای حزب آبادی افغانستان وسازمانهای حزبی آن مسوولیت  خود می دانند تا کار سیاسی را با توده ها بیشتر مورد توجه قرار داده وهرچه بیشتر وبهتر به توضیح سیاست اجتماعی حزب ما در میان مردم  بپردازند و به اهمیت توضیح سیاست اجتماعی حزب درمیان مردم مساعی لازم و دوامدار مبذول بدارند.

ما باور کامل داریم که بادرک وآشنایی لازم مردم از برنامه حزب آبادی افغانستان بویژه سیاست اجتماعی حزب ، پایگاه اجتماعی حزب ما در جامعه هرچه بیشتر تقویت یافته ، و مردم دردفاع ازحزب ما قرارگرفته ، و نقش شایسته و تاریخی شان را درراستای تحولات اجتماعی بخوبی ادا خواهند نمود.

دفاع از برنامه حزب ما توسط توده ها ، پیروزی آرمان های شریفانه و ترقی خواهانه مردم افغانستان را در راه  آزادی، دموکراسی ، ترقی وعدالت اجتماعی تضمین نموده ، و تحقق خواست ها ونیازهای آنها را طول تاریخ تعهد می سپارد.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۲۰ـ ۰۲۰۴

Copyright ©bamdaad 2020