حـزب بالنـده اثرمنـد

گفت و گوی اختصاصی بامداد با پوهاند دکترمحمد داوود راوش ، رییس حزب آبادی افغانستان

حزب آبادی افغانستان راه رشد و اعتلا را پیموده ، وهمه روزه به دستاوردهای فزونتری درحیات سیاسی ـ سازمانی و اثرگذاری درجامعه نایل می شود. برای آشنایی به پهنه این دستاوردها و دریافت پاسخ به پرسش شماری از رفیق ها گفت و گویی را با دکتر راوش رییس حزب آبادی افغانستان انجام داده ایم که اینک خدمت خواننده گان تارنمای بامداد پیشکش میداریم. ـ بامداد

 

گفت وگوازدکتراسد محسن زاده ، مدیر مسوول تارنمای بامداد

محسن زاده :رفیق راوش گرانقدر، در جلسه ۱۰ اسد ۱۳۹۸ خورشیدی دارلانشای حزب فیصله به عمل آمد تا : « ... پیرامون اهمیت و دستاوردهای کنگره حزب که یک سال ازآن می گذرد، وسیعأ تبلیغ صورت گیرد.»

گفت و گوی خود را با همین فیصله حزب شروع می نماییم.

از دید شما برپایی کنگره ماه اسد سال گذشته چه اثراتی بر کاروکردهای حزب ما داشته ، و حزب ما دراین سال چه دستاوردهایی را نصیب شده است؟

راوش:  خشنودم که فرصت دست میدهد تا با شما رفیق محترم  درباره سیاست ها و دستاوردهای حزب ما پس ازکنگره ماه اسد ۱۳۹۷ خورشیدی صحبت می نمایم.

پیش از اینکه به سوال شما جواب  بدهم لازم به یادآوری میدانم که سه رسانه رسمی حزب ما « ماهنامه حقیقت زمان » ، « سایت بامداد» و « گروه فیس بوکی حزب » با داشتن خصوصیت ها کاری متفاوت توانسته اند خدمات سودمندی را دربیان سیاست های و کارکردهای رفقا و سازمانهای حزب ما انجام دهند . من به نماینده گی ازهیات رهبری حزب این تلاش های منظم و شبانه روزی رفقای مسوول را بدیده ارج و احترام نگریسته ، و نقش و جایگاه رسانه های حزبی را نهایت باارزش میدانم.

 و حال در باره پرسش تان:

بی تردید میتوان گفت که کنگره ماه اسد یک رخداد بااهمیت و سرنوشت ساز در حیات سیاسی ـ سازمانی ما به شمار می آید. حزب ما که درتداوم نهضت های مشروطه خواهی ، مبارزات تجددطلبانه و دادخواهانه بهترین فرزندان وطن و با بهره از دستاوردهای بزرگ جنبش های سیاسی و اجتماعی کشور راه رشد و پویایی خود را می پیماید، بعد ازیک دوره طولانی وحدت ها ، کاربرد اسناد وبرنامه های موقت ، رهبری دورانی و گفت و گوهای دشوار و دامنه دار بالاخره توانست دراین کنگره تاریخی وحدت و یگانگی حزب را حفظ ، برنامه و اصول جدید سیاسی ـ سازمانی را تصویب ، ارگان های رهبری از جمله رییس و معاونین حزب را در فضا آزاد و با برخورداری از دموکراسی درون حزبی و اعتماد رفیقانه انتخاب نماید.

ما به وضاحت و روشنی می بینیم که رفقای که تا چند سال پیشتر درساختارهای دیگر و درمسوولیت های دیگری بخاطر سرفرازی وطن و سعادت مردم فعالیت می کردند ، امروز درکنارهم بخاطرحزب  و آرمان مشترک شان چون تن واحد می اندیشند، تصمیم میگیرند و می رزمند. در نتیجه این صداقت ، همدلی و تصمیم گیری های مشترک فعالیت حزب ما منحیث یک حزب یکپارچه ، ملی ، مترقی ، هوادار مردم و پیشرفت ، حزب سراسری و فراملیتی در همه  بخش ها راه رشد و تکامل را می پیماید .

 به اختصار می خواهم یاد آورشوم که امروز فعالیت های حزب ما درهمه بخش ها مطابق برنامه و اساسنامه تصویب شده ازسوی کنگره بصورت دسته جمعی مدیریت و رهبری می گردد.

برنامه ریزی فعالیت ما از راه اندازی نشست ها ، سازماندهی و مدیریت نشرات ، کاربا محلات ، پروسه های جوان سازی حزب ، گسترش نقش زنان در حزب ، برنامه های آموزشی و تربیت کادرهای جوان ، تبلیغات ، موضعگیری به موقع در برابر رخداد های ملی و جهانی ، اتحاد های سیاسی ، همبستگی با حرکت های اجتماعی و مدنی، شرکت درغم و شادی رفقا و هوادران جنبش ، حضور فعال در رسانه ها ، اجلاس وهمایش های مدنی ، شرکت رفقا درانتخابات و مطرح کردن اهداف حزب درمیان مردم و....همه همه درتفاهم و مشورت با اعضای حزب از پیشبرده میشود. که سایت بامداد و سایر رسانه های حزب ما همه روزه ازاین تلاش ها و دستاوردها حزب ما گزارش می دهند.اگر مبالغه نکرده باشم حزب ما با افتخار همه روزه یک یا چند دستاورد با ارزشی را درکارزار سیاسی ـ سازمانی با خود دارد.دروازه های دفتر حزب ما منحیث مرکزدیدار، گفت و گو و تصمیم گیری های سیاسی و فرهنگی باز بوده، و رفقای رهبری حزب ، مسوولین شعبات و سازمانهای حزبی درآن مصروف کار و تلاش همیشه گی به سود حزب و پیوند با مردم میباشند.

درکناراین کارکردهایی که در رسانه ها اقبال نشر می یابند ما همه روزه با اعضای حزب ، مسوولین شورا های حزبی ، نماینده گان احزاب و سازمان های موتلفه ، احزاب سیاسی ، شخصیت های ملی و اجتماعی ، نماینده گان اقشار و گروه های اجتماعی ، مخالفین سیاسی ، نهادهای فرهنگی ، جامعه مدنی و...دیدار و تبادل نظر داریم. حزب ما امروز با برنامه های کاری وعمل آگاهانه مدیریت و رهبری میشود.

چنانکه بارها گفته ام  میخواهم یکبار دیگر نیز دراین جا یادآورشوم که حزب ما برساختارهای مدرن و نیرومندی درهمه عرصه ها سازمانی ، تبلیغی ، اجتماعی و... تکیه داشته و منحیث یک حزب خودکفا  فعالیت های سیاسی ـ سازمانی اش را از پیش میبرد.

بزرگترین سرمایه حزب ما سرمایه انسانی آن است.

حزب ما اگاه ترین ، با وقف ترین و پاکترین انسانها را درصفوف خود جمع کرده است. همین اگاهی ، مسوولیت پذیری و تلاش های شجاعانه حزب ما را در شرایط پیچیده ، نا امن و دشوارکشور، حزب بزرگ و اثرمند ساخته است.

رفیق محسن زاده عزیز ، درنظرگرفت و درک همین شرایطی که رفقا و سازمانهای ما در آن مبارزه و تلاش مینمایند حتمی است. بدون شناخت و برداشت واقعبینانه شرایط عینی و ذهنی امروزکشور و تفاوت ها محلی ، شرایط تغیر یابنده مناطق راه اندازی اقدامات سیاسی و سازمانی ناممکن است. شاید تعدادی از رفقا درک آنرا نداشته باشند که چگونه سازمانها محلی حزب ما در نتیجه ناامنی ها و تغیرحاکمیت در محلات پراگنده شده و ازسرنوشت رفقای ما تا چند ماه خبری دردست نبود.

اگرهمین کندز را مثال بیآورم چند بار حاکمیت دولتی  درآنولایت سقوط ، امنیت برهم خورد و سازمان حزبی ما بدلیل مهاجرت ها و پراگنده شدن رفقا فلج شد. فقط در نتیجه تلاش های باوقف رفقا درمحلات و تلاش های کولکتیف رهبری حزب ، ما قادرهستیم تا این سازمانها را زنده و فعال نگهداریم. چنانکه شما خبرهستید رفیق قهرمان ما داکترشکریه زمان عضو دارلانشای حزب همین چند ماه پیش باسفری به ولایت ناامن کندز، به همکاری رفقای کندز و سایر ولایات برای چندمین بارسازمان حزبی کندز را دوباره ایجاد و فعال نمود. خدمات مشابه را رفقای باوقف و با شهامت ما درسطح رهبری حزب و مسوولین شورا های ولایتی پیوسته انجام  داده اند که بالاثرآن در سالی که گذشت شوراهای ولایتی کنر، کندز، بامیان، پکتیا و نیمروز ایجاد ‌، و در فعالیت شوراهای زابل،سمنگان،غور و سرپل حزب تکانه های جدید رونما گردید.مطابق برنامه دارلانشای حزب تلاش بخاطر ایجاد سازمانهای تازه حزبی ادامه دارد.

درهمین مدت ما توانستیم درکشورهای استرالیا و فرانسه نیز شوراهای جدید کشوری را ایجاد نمایم.

خلاصه حزب ما امروز با داشتن ۲۸ شورای ولایتی ، دفاترحزبی در۲۲ ولایت ، شعبات فعال  مرکزی  و محلی ، رسانه های فعال و اثرمند ، عضویت فعال و اثرگزار در ایتلاف احزاب ملی دموکرات و ترقی خواه ، داشتن تفاهم نامه های همکاری با احزاب سیاسی ، سازمانهای اجتماعی و نهادهای علمی و فرهنگی و... بر ساختارهای  استوار و با ارزشی تکیه دارد.

محسن زاده : با آنچه برشمردید ، چه نیازی برای تبلیغ  دستاوردهای کنگره حزب وجود دارد؟

راوش:  باتاسف نسبت شرایط و شیوه های متفاوت کاری و ذوقی ، شوراهای حزبی ما با کنگره و دستاورد های بزرگ آن برخورد متفاوتی داشته اند. سازمانهایی بزودی و در روزهای نخست بعد از کنگره وظایف شانرا برون نویس، و در راه تحقق آن برنامه های کاری را پی ریزی و کارشان را مسوولانه مدیریت کردند.

بادریغ شماری ازشوراها چنان که لازم بود با مسوولیت دربرابر فیصله ها و وظایف سپرده شده از جانب کنگره برخورد نکرده ، و وظایف شانرا طورشایسته و بایسته انجام نداده اند.

وقتی من و هیات رهبری حزب از طریق رسانه ها میخوانیم که رفقای ما طرح ها و سوالاتی ازنوع :

ـ حزب ما باید در راه اتحادهای سیاسی تلاش نماید ،

ـ حزب ما باید موقف خود را در برابر موجودیت قوای نظامی خارجی روشن سازد،

و یا اینکه:  حزب ما باید موقف خود را دربرابرحاکمیت روشن سازد ،

ـ  حزب درقبال مذاکره و صلح با تحریک طالب ها چه موضعگیری دارد ؟ و ده ها پرسش دیگر از نوع  و یا حضور درانتخابات و پروسه های سیاسی .

روشن است که رفقای ما دراین مورد کارشانرا بدرستی انجام نداده اند و با مسوولیت اسناد مرامی ، دیدگاه های رسمی ،اعلامیه های سیاسی ، فیصله های ارگان های رهبری حزب  شانرا دقیقاْ مطالعه ننموده اند و مسوولین سازمانها هم به این اسناد با ارزش و بنیادی برخورد سطحی داشته و نخواسته اند دردیالوگ با رفقای سازمان شان  به این پرسش های رفقا پاسخ ارایه بدارند. برای ما ممکن نیست بجای رییس شورای کشوری و یا رییس شورای موقت کار آنها را انجام بدهیم.

چنانکه میدانید حزب ما درباره مسایل مربوط به حیات سیاسی کشور و رخدادهای روان همیش دیدگاه های روشن ، اصولی و مطابق شرایط امروز، منافع مردم  و وطن را ارایه داشته است .

ما بارها به سازمانهای حزبی مراجعه ، و خواستار نظریات ، پیشنهادات و دیدگاه های اصولی شان شده ایم. من بارها به رفقا پیشنهاد کرده ام که اگر پرسش و یا مشکلی دارید بیایید از طرق کانالها و وسایل پذیرفته شده درحزب آنرا با مسوولین سازمان هایتان و هیات رهبری حزب درمیان بگذارید.

ما دررهبری حزب ازهراقدام و تلاش خود برایتان پاسخ می دهیم.

همین تبلیغات اخیر درمورد موضعگیری ما در باره انتخابات ریاست جمهوری را درنظربگیرید. شماری ازرفقای ما گره دست را با دندان باز نمودند. ما به موقع مصوبه بیروی اجراییه حزب در مورد انتخابات ریاست جمهوری را به همه شوراهای حزبی در داخل و سازمانها برون مرزی خود فرستادیم . از آنها صمیمانه تقاضا نمودیم که بیایید دراین تصمیم گیری مهم سیاسی سهم بگیرید و نظر اعضای حزب را در مورد با ما شریک بسازید. اکثر شوراهای ولایتی حزب دیدگاه و جانبداری شانرا با این نظرهیات رهبری حزب ابراز نمودند . اما رفقایی هم در این کار بی توجهی کردند.

با دریغ که همین رفقا بجای مراجعه به ارگانهای مشروع حزب خود شان با روکرد به منابع دیگر شروع به تبلیغ و راه اندازی اقدامات خصمانه در برابر حزب و هیات رهبری آن نمودند. آنها بجای اینکه به شورای کشوری ، به شورای موقت اروپایی و رییس آن مراجعه میکردند و از آنها خواستار دریافت پاسخ میشدند راه جنجالی را برگزیدند.

هیات رهبری شورای موقت اروپا می توانست نشستی را با رفقای مرکز راه اندازی نموده و پرسش رفقا را با ما درمیان بگذارد.

شما بیاد دارید که من درآن همه نشست های سازمان اروپایی  حزب ما که شرکت نموده ام ، با صراحت و صداقت گفته ام  رفقا بیایید اگر پرسش و مشکلی دارید آنرا با رهبری حزب تان درمیان گذاشته و ازهیات رهبری حزب دعوت نمایید تا با شما دریک جلسه شرکت و به سوالات تان پاسخ بدهد. درمورد بالای نیزرفقا اروپا می توانستند جلسه ایی را دعوت  واز من و یا یکی ازمعاونین حزب دعوت کنند تا به سوالات رفقا پاسخ می دادیم.

محسن زاده : با اشاره شما درباره رفقای اروپا میخواهم پرسش بعدی ام را با شما در میان بگذارم.

با آنکه تصمیم حزب درباره سهمگیری در پروسه انتخابات ریاست جمهوری در داخل کشور با جانبداری سازمانهای حزبی در داخل کشور روبرو گردید ، دراروپا شماری از رفقا از طریق رسانه های مجازی دربرابراین تصمیم حزب قرارگرفته و نگرانی خود را در رابطه با تصمیم حزب مبنی بر پشتیبانی از تکت انتخاباتی تیم « دولت ساز» ابراز نمودند . جند رفیقی بدون مراجعه به ارگانها مسوول حزبی بر این تصمیم رهبری حزب تاختند. رفیقی از پیشکسوتان نهضت داد خواهی کشورهم مشوره داده است تا از « زدوبند » و « ایتلاف ها» با تنظیم های جهادی ، حلقات حکومت های فاسد و شرکای سیاسی تکنوکرات آنها دوری جسته و برای حل سیاسی قضیه افغانستان و تامین صلح پایدار یک جنبش وحدت عمل و بدیل دموکراتیک را راه اندازی کنیم . کسانی با استفاده ازاین تصمیم حزب از وقوع یک « بحران گسترده » و حتا فروپاشی حزب صحبت نمودند.

دیدگاه های شما درباره این همه مخالفت ها ، نگرانی ها و پیشنهادات چیست ؟

راوش: من وهیات رهبری حزب با وجود مصروفیت ها و مسوولیت های بیشمار حزبی این بحث های رسانه ایی و تبلیغاتی را نیز دنبال نموده ، و دیدگاه ها و برداشت مشخصی در باره دلیل ها ، بازیگران و شیوه ها و ابزار این تبلیغات داریم. شما و آنعده اعضای حزب که به رسانه های مجازی دسترسی و علاقه دارند بهتر میدانید که هروقتی حزب ما به یک پیروزی و دستاورد بزرگی نایل میشود حلقه کوچک و

ولنتاریست دست به بحث های جنجال برانگیز ، تهمت زنی ها  زده و حتا به تجاوز برحریم شخصی رفقای ما می پردازند.

وقتی به سازمان دهنده گان و شرکت کننده گان چنین کمپاین ها توجه نمایید به روشنی می بینید که درهمه ای این سالها سه گروهی از افراد در آن شامل بوده اند:

ـ چند رفیق ما که با وجود داشتن عضویت حزب و تعهدات سیاسی و سازمانی درحزب آبادی افغانستان ذوق اپوزیسیونی و مخالفت دربرابرحزب و رفقای شان را دارند ،

ـ اعضا و هواداران سایر احزاب و غیرحزبی ها ،

ـ و توطیه گران مستعار نویس .

اینکه حلقات معین سیاسی از میان این همه احزاب و جریانات دموکرات و ترقیخواه افغانستان تنها حزب آبادی افغانستان را آماج گرفته و به بهانه های گوناگون به تحریف حقایق در باره سیاست ها و موضعگیری های آن می پردازند ، نشانه ایی از عصبیت ، برخورد و مورال دو گانه آنهاست زیرا من کمتر شنیده ام که آنها در باره اشخاص ، احزاب و تشکلاتی که سالها با نیروهای جهادی و رژیم کنونی همکاری داشته اند و همین اکنون از تکت های انتخاباتی موجود به شکلی از اشکال حمایت میکنند و خود شامل پروسه های انتخاباتی اند چیزی گفته باشند .

به هرصورت من همه نظریات و پیشنهاداتی را که برای بهبودی کار سیاسی و اتخاذ سیاست و پراتیک درست باشد بدیده قدرمینگرم و خاطر نشان میسازم که این همه عکس العمل های مثبت و منفی را میتوان درعین حال نشانه از اثرگذاری و ابتکارات حزب ما در میدان عمل دانست که اینک به تدریج جایگاه اجتماعی خود را احراز میکند . برای من شگفت انگیز است که برخی از اعضای منفرد حزب ما در بیرون از کشور راه تبلیغات رسانه یی را برگفتمان رفیقانه و موثر درون حزبی و رعایت اصول سازمانی ترجیع داده و رویداد های زنده گی حزبی را نادیده گرفته اند .

مساله اشتراک فعال حزب آبادی افغانستان درانتخابات ریاست جمهوری سال روان از مدت مدیدی بدینسو درساختارهای رهبری ، شورا های ولایتی ، جلسات فعالین زون ها و ارگان های حزبی مورد تبادل نظر و بحث قرارداشته و تصمیم نهایی پس از یک گفتمان درازمدت دریک روند آزاد و دموکراتیک اتخاذ گردید . بیروی اجراییه حزب ما در مصوبه مورخ سوم جوزای امسال که با اکثریت مطلق آرأ تصویب گردید و در رسانه های حزب به نشر رسید با صراحت اعلام نمود که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ خورشیدی اشتراک نموده و با در نظرداشت طرزدید ، خطوط فکری اعلان شده ، تجارب مسلکی و تخصصی ، دستآورد های گذشته و مبارزه علیه مافیا ، زورگویی و قلدرمنشی از تیمی که از دیگران بهتر بوده ، درجنایات جنگی و تخریب وطن نقش نداشته باشد پیشتیبانی خواهد کرد .مصوبه دارالانشا ی حزب هم ادامه این تصمیم دسته جمعی  بوده و ساختارهای حزبی هم درهمین راستا بسیج گردیده اند . بدون شک همه آنانیکه این تصمیم حزب ما را غیرموجه  میخوانند و حاضر نیستند تا میان واژه های « اپوزیسیون »  ، « ایتلاف » و « حمایت موقت » فرقی قایل شوند به خوبی میدانند که مردم شریف و کشور آزاده ما در آستانه انتخابات کنونی در وضعیت نهایت حساس و دشواری قراردارند و نقش عوامل بیرونی و پروسه های درونی مردم ما را به پرتگاه مهیبی نزدیک میسازند .

در چنین شرایطی نمیتوان دست زیر آلاشه نشست و در برابر حوادث  با اهمیت موضع آرمانگرایانه و منفعل را به امید فرداهای موهوم اشغال نمود .هر وضعیت و مساله سیاسی در زمان معین خودش خواهان راه حل و کُنش لازم است .نمی توان  از خواست زمان طرفه رفت و مطالبات آنرا به تعویق انداخت ولاینحل گذاشت .

امروزخواسته های اساسی مردم ما قطع فوری جنگ و مدا خلات بیشرمانه بیرونی ، ختم دهشت افگنی ، تامین صلح شرافتمندانه و پایدار، تامین حاکمیت و وحدت ملی ، جلوگیری ازتغیرنظام ، حفظ دموکراسی وقانونیت ، بهبودی شرایط زنده گی اجتماعی و اقتصادی ، دفاع ازمنافع و یکپارچه گی ملی است . حزب آبادی افغانستان باور دارد که برای تحقق این خواسته ها ی مشروع و اجتناب ناپذیر مردم ما موجودیت یک دولت واقعاْ ملی ، دموکراتیک و فارغ از هر گونه وابسته گی ، فساد و بی تفاوتی نسبت به مطالبات جامعه امر حتمی و ضروری است . تصمیم حزب ما در حمایت گذ ران از تکت انتخاباتی  تیم « دولت ساز» کمتراز اشتراک علایق با رژیم موجوده سرچشمه میگیرد بلکه انگیزه اصلی آن احساس مسوولیت سیاسی در برابر مردم و کارکردی در برابر تهدید منافع بنیادی کشوراست . همین اصول و طرزدید در مرامنامه حزب ما صراحت و روشنی دارد.

ما هیچگاهی با کدام رژیمی پیمانی را امضا نکرده ایم و تفاهم کنونی ما درامر پیشتیبانی از تیم  یاد شده تنها روی این پایه اتکا دارد که  دموکراسی منحیث یک اصل درکشور تحکیم و توسعه یابد ، قانون اساسی و ارزش های آن رعایت و نهادینه  شود ، حاکمیت و وحدت ملی  برآورده شوند و پرابلم های حاد جامعه حل گردند . با چنین تفاهمی ما در برابر هیچ رژیمی مکلف به همکاری جبری نبوده و هرگز سیاست های آنانرا که بر ضد منافع مردم و کشور باشد تایید نخواهیم کرد .حزب ما در گذشته نیز از موقف اپوزیسیونی  فعال اعتراضات و انتقادات شدید خود را بخاطر حکومت داری بد ، فساد اداری و همه مظاهر زشت بیروکراسی مردم آزار و تکنوکراسی غافل از مشکلات مردم  ابراز نموده است . ما هرگزبا اقتدارگرایان جهادی و هواداران غربی آنان که درهژده سال گذشته زمام امور را بدست داشته اند همسویی فکری و اشتراک عمل نداشته ایم و هیچگاهی آنانرا همراهی نکرده ایم . ما نه عضو حکومتی بوده ایم و نه وظیفه دفاع ازکارحکومت را بدوش داشته ایم .از این روهیچ حکومتی نمیتواند بار به اصطلاح گناه های گذشته وحال خود را به گردن حزب ما بیاندازد . موقف حزب ما بمثابه یک حزب اپوزیسیونی قانونی در برابر فعالیت های دولت همواره از تعهد ما نسبت به قانون اساسی و ارزش های دموکراتیک آن سرچشمه گرفته و میگیرد. ما علاوه از بررسی انتقادی سیاست و کارکردهای حکومت حاضریم تا راه های حل معقول پرابلم ها و دشواری های کشور را پیشکش کنیم و دوشادوش احزاب همفکر و دارای برنامه های مشابه ، جنبش های اجتماعی ، جامعه مدنی و حرکت های مردمی دیگر وظایف شهروندی خود را بسر رسانیم .

حمایت موقتی حزب ما از تکت انتخاباتی تیم « دولت ساز» به معنای پیوند همیشه گی ، همکاری بدون چون و چرا و ازدواج سیاسی نیست . ما هیچگاهی تفاوت های دید اجتماعی و سیاسی خود را با آنها نادیده نخواهیم گرفت .

ملاک قضاوت ما عمل آنها خواهد بود .پس از انتخابات اگراین تیم برنده شود بازهم خواهیم دید که آنها تا چه حد به وعده خود عمل نموده و درحفاظت دستآوردهای مدنی سالهای پیشین ، تکمیل برنامه های ناتمام دولت سازی ، توسعه اقتصادی ـ اجتماعی و حل معضلات اجتماعی کوشیده است .

ببینید کسانی می گویند که چرا با سایرسازمانها همسویی و اتحاد نمی کنید ؟

چرا دربین مردم نمی روید ؟

چرا نامزدان خود را برای انتخابات پیشکش نمی کنید ؟

چرا در پروسه های بزرگ و ملی شرکت نمی کنید و ده ها چرا دیگر .

ولی وقتی ما درمورد این همه خواست ها دست به کار وعمل سنجیده شده و استوار برمنافع حزب و مردم  گام می زنیم ، همین افراد سطحی نگر صدای ضدیت وناسازگاری را بلند نموده ، رهبری حزب و آگاه ترین و شریف ترین اعضای آنرا متهم به خیانت و معامله می نمایند.

با صراحت ، سر بلند و بدون هراس از این نوع توطیه ها ، حزب ما مانند یک مشت واحد راه برگزیده شده را با هوشیاری ادامه داده و ازهمه امکانات مجاز و اصولی برای رشد و استحکام و اثرگزاری حزب در بین مردم و جامعه می کوشد.اکنون ستادهای انتخاباتی حزب ما درسراسر کشور سعی خواهد نمود تا از کارزار انتخاباتی درجهت تقویت جنبش های مردمی و تحکیم پیوند حزب با مردم استفاده نماید و ندای حزب را به گوش همه برساند .

محسن زاده : کسانی ادعا کردند که «ایتلاف احزاب  ملی دموکرات و ترقی خواه » ، حزب آبادی را ازاین ایتلاف اخراج کرده است .

در این مورد دو پرسش دارم :

نخست اینکه: آیا این ادعا درست است ؟

دو دیگر:موقف ایتلاف دراین انتخابات چیست ؟

راوش : به همه اعضای حزب آبادی افغانستان و هواداران جنبش  دموکراتیک و دادخواه کشورمعلوم است که حزب ما درگذشته وحال مطابق اصول برنامه یی خود همیش در راه همسویی و اتحادهای سیاسی کوشیده و امروزهم در این راه ازهیچ تلاشی دریغ نمی ورزد.یکی ازدستاوردهای همین تلاش ایجاد «ایتلاف احزاب ملی دموکرات و ترقی خواه » بود که حزب ما صادقانه و با تمام نیرو درآن فعالیت دارد.

متکی بر اصول پذیرفته شده ایتلاف ،سازمانهای عضو با آنکه با هم مشورت و رایزنی مینمایند ، درتصمیم گیریهای خود حق تصمیم گیری مستقل را دارند.

درمورد انتخابات ریاست جمهوری احزاب شامل ایتلاف به صورت انفرادی تصمیم گرفتند. کسانی ازسوی خود نامزدی را پیشکش ، و دیگران ازتیم ها و تکت های مختلف انتخاباتی جانبداری کردند. آنچه روشن است امروز اکثریت اعضای ایتلاف به شمول حزب آبادی افغانستان از تکت انتخاباتی تیم « دولت ساز» حمایت می کنند.

مساله خروج حزب آبادی افغانستان از ایتلاف یک ادعای احمقانه و بی پایه بوده و هیات حزب ما تحت رهبری خردمندانه رفیق عبدالرشید آرین معاون حزب آبادی افغانستان درفعالیت های ایتلاف با صداقت و صمیمیت فعالیت مینماید.

محسن زاده  : کسانی ازمیان همین سه گروهی که شما در بالا از آن نام بردید ادعا دارند که حزب ما در برابر جانبداری از تیم « دولت ساز » مبلغ هشت لک افغانی ، ۴۰۰۰۰ دالر و یا ۷۰۰۰۰ دالر را دریافت و می گویند که « راوش حزب آبادی را فروخت » در این مورد چه گفتنی دارید؟

راوش: کسانی که با الفبای سیاسی آشنایی دارند میداند که یک حزب سیاسی کالا نیست که مورد خرید و فروش قراربگیرد. حزب ما چنان که در بالا اشاره کردم تجمع داوطلبانه افراد آگاه و صاحب دانش واندوخته بلند سیاسی ومسلکی میباشد. اگراین حزب تشکل افراد بی دانش و مصلحت طلب و بی ایمان می بود میتوان قبول کرد که میشود با آن معامله کرد. خوشبختانه  و با افتخار حزب ما درهمه پله های سازمان خود ( رهبری ، فعالین و صفوف ) توسط افراد آگاه وبا ایمان رهبری می شود.

همین ادعای رذیلانه که « راوش حزب آبادی را فروخت » توهین به حزب ما ، به این همه رفقای با ایمان ، اندیشمند و با سابقه بزرگ خدمت صادقانه و اگاهانه به مردم و وطن میباشد.

راوش فقط یک رفیق ، همکار وعضو همین تیم و یا کولکتیف رهبری خردمندانه درحزب ماست. دیگر وقت دیکتاتوری و فرمانروایی فردی گذشته است. حزب ما منحیث یک حزب مدرن و امروزین با تکیه براصول دموکراسی درون حزبی کارمینماید نه با شمشیر و شلاق !

ما همه روزه دررسانه های حزب گزارش می دهیم که چه تصمیمی را درکدام ارگان و کولکتیف حزبی گرفتیم . پذیرش و موجودیت دیدگاه های مختلف درفعالیت های حزب ما یک اصل دموکراتیک و پذیرفته شده بوده و ما به این تنوع دیدگاه ها درحزب احترام می گذاریم.

و اما در مورد پول :

حزب ما در تمام فعالیت های خود بر رفقا و اعضای خود تکیه داشته و برخلاف احزاب جهادی و انجویی با سربلند وافتخار اعلام نموده و مینماید که بجز از اعضای حزب ازهیچ مرجع ایی داخلی و یا خارج پول دریافت نکرده است. 

ما ( هیات رهبری حزب ) درهیچ جایی و با هیچ مرجع ایی تعهد به دریافت پول برای پیشبرد فعالیت حزب نکرده ایم. آنهایی که با انتخابات و فعالیت های انتخاباتی آشنا هستند میدانند که درانتخابات مصارف پولی صورت میگیرد. این مصارف در صورت آغاز روند انتخابات جهت پیشبرد کارزار انتخاباتی به مراجع و کمیسیون های موظف ، شرکت ها و افرادی که این خدمات را ارایه میدارند پرداخته می شود نه برای فعالیت های غیرانتخاباتی یک حزب سیاسی .

از نام کولکتیف رهبری حزب به آگاهی اعضا و هواداران حزب می رسانم که حزب آبادی افغانستان ، رییس ، معاونین رییس و هیات رهبری حزب آبادی افغانستان  نه ۸ لک افغانی ، نه ۴۰ هزار  و نه ۷۰ هزار دالر از کسی دریافت کرده است .

در اینجا میخواهم با صراحت یک مساله را به اعضای حزب ما  و به مخالفین سیاسی خود ابلاغ نمایم:

رفقای حزب آبادی افغانستان !

 شما مانند من ، رفیق آرین ، رفیق نورستان و هزاران عضو حزب پر افتخارما تعهد به قبولی اساسنامه حزب وتطبیق آن درعمل نموده اید. اگرکدام مساله ایی درباره تصمیم گیری های هیات رهبری حزب دارید مطابق اصول پذیرفته شده اساسنامه حزب از طریق ارگانهای موظف به حل آن بپردازید. اگر جایی شما شاهد نقض و نادیده گرفتن اصول مرامی حزب شده اید به کمیسیون های نظارت و کنترول حزبی شکایت، و ازحق خود و سازمان تان دفاع نمایید. تا امروزما ازهمین رفقای که دررسانه ها و در برابر حزب تبلیغات می کنند چنین شکایتی را بدست نیاورده ایم .

 به نشانی اعضای سازمانهای همسو : دوستان به استقلال سازمانی ما احترام بگذارید!

بجای تهمت زنی و مداخله درامور داخلی یک سازمان مستقل سیاسی در راه تقویت روحیه همکاری و عمل مشترک بکوشید! اگر شما و یا سازمان تان کدام پرسشی در مورد تصمیم گیری ها و اقدامات سیاسی ما داشته باشید آنرا ازطریق ارگان های رسمی و مسوول تان با ما شریک سازید . حزب ما با صداقت به این پرسش های تان پاسخ خواهد داد.

درباره آنعده مستعارنویسان و افرادیکه از سر وظیفه و بدون درنظر داشت اصول اخلاقی همه روزه اعضا و هیات رهبری حزب را متهم به خیانت ، سرقت ، تجاوز جنسی و ده های عمل جرمی می نمایند میخواهم یاد آورشوم که حوصله ما هم حد و مرز دارد. ما دیگر در برابر این همه تهمت های بی پایه خاموش نبوده و از حیثیت و شخصیت خود متکی بر اصول قوانین ملی و بین المللی دفاع نموده و این چهره های مشکوک را افشا و به پنجه قانون خواهیم سپرد. این یک تهدید نه بلکه حق مسلم ما میباشد که بی رحمانه و بدور از نورم های اخلاقی مورد تجاوز قرارگرفته ایم.

 دکترمحسن زاده عزیز، از شما و مسوولین سایر رسانه های حزبی صمیمانه درخواست مینمایم تا در وقت ضرورت به هیات رهبری حزب مراجعه و پرسش های خود و اعضای حزب را درمیان بگذارید. ما هیچ چیزی برای پت و پنهان کردن نداریم. بیشتر ازهرسازمان سیاسی دیگر در کشورفعالیت و کارکرد حزب ما شفاف و روشن می باشد. فقط باید مشکل موجود درهمرسانی دیدگاه ها ، دستاوردها و پرسش ها را به همکاری و یاری همدیگر حل نماییم.

دراخیر برای رفقای سازمان اروپایی حزب در راه اندازی کنفرانس اروپایی، و انتخاب مسوولین و ارگانهای رهبری حزب موفقیت آرزو دارم. ما همیش به شما رفقای عضو سازمان اروپایی خود بدیده ارج و احترام نگریسته و انتظارات زیادی درتکامل و اثرمندی سازمانهای تان و حزب پرافتخارما داشته و داریم. ما برنقش خبره گان وپیشکسوتان حزب ما و جنبش دادخواهی که بنا برناسازگاری روزگار درغربت و مهاجرت سیاسی برون ازکشوربسرمیبرند تاکید نموده ، توجه آنها به همبسته گی ، اتحاد عمل و فشرده گی هواداران راه عدالت اجتماعی ، دموکراسی ازیکسو ، و رشد و تکامل حزب و سازمان اروپایی آن را ازسوی دیگر خواهانیم.

رفیق محسن زاده عزیز، اگر پرسش دیگری نباشد این گفت وگو را درهمبن جا خاتمه داده ، صمیمانه تقاضا مینمایم هروقتی نیازی برای گفت و شنود با من و یا هیات رهبری حزب را دیدید درتماس شده و زمینه چنین گفت وشنودها را فراهم نمایید.

محسن زاده : رفیق راوش گرانقدر، ازاینکه با وجود مصروفیت های بیشمار کاری با صراحت و صداقت به همه پرسش هایم پاسخ رک و راست دادید سپاس میکنم.

امید این پاسخ های روشن طرف قناعت رفقای که صادقانه و صمیمانه چشم براه  دریافت جوابی به سوالات شان بودند باشد.

اسد ۱۳۹۸خورشیدی

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۶/ ۱۹ـ ۲۰۰۸ 

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است. 

Copyright ©bamdaad 2019