در حاشیه تنش ها درخلیج فارس:

خلیج فارس و احتمال جنگ بزرگ

 

با افزایش تنش ها در منطقه ارتش امریکا برای حمله نظامی محدود به ایران آماده شده بود اما مجوز آغاز این عملیات صادر نشد. در همین حال نماینده دایم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به آنتونیو گوترش ، امریکا را به نقض منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل متهم کرد.

ارتش امریکایی برای حمله نظامی محدود به ایران آماده شده بود اما مجوز عملیات صادر نشد!

یورو نیوزنوشت که در پی بالاگرفتن تنش میان واشنگتن و تهران، برخی منابع خبری از تدارک ارتش امریکا برای حمله به ایران خبرداده و تاکید کردند که این حمله احتمالی با دستور مستقیم دونالد ترامپ، لغو شده است.

اسوشییتد پرس به نقل از یک مقام امریکایی اعلام کرد که نظامیان امریکایی شامگاه پنجشنبه در واکنش به سرنگونی یک فروند پهپاد تجسسی توسط ایران خود را برای انجام « حملاتی محدود» آماده کرده بودند اما مجوز انجام این حمله به ناگهان لغو شد.

نامه‌ به آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

نماینده دایمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، در نامه ای به آنتونیو گوترش سرمنشی این سازمان، اعلام کرد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک پهپاد جاسوسی امریکایی ( هوا پیمای بی سرنشین ) را که وارد حریم هوایی کشورمان شده بود، هدف قرار داده و ساقط کرده‌اند.

مجید تخت روانچی در این نامه که نسخه‌ ای از آن برای رییس شورای امنیت سازمان ملل نیز ارسال شده، اعلام کرد: این اقدام پس از اخطارهای مکرر به پهپاد مذکور و طبق حق ذاتی ایران در دفاع مشروع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، صورت گرفته است.

در این نامه ضمن اعلام اینکه این اقدام امریکا نقض حقوق بین‌المللی و منشور ملل  سازمان متحد، بویژه بند ۴ ماده ۲ آن بوده و مسوولیت بین‌المللی امریکا را در پی دارد، این عمل به شدید ترین لحن ممکن محکوم شده است.

سفیر سوییس در تهران، به وزارت خارجه می‌رود

به گزارش ایسنا، در پی ورود غیرقانونی یک فروند پهپاد ( هوا پیمای بی سرنشین ) امریکایی به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران که با برخورد سریع نیروی ض دهوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران امشب در تماس فوری با سفیر سوییس در تهران به عنوان حافظ منافع امریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت امریکا به خاطر تعرض به حریم هوایی کشورمان را به وی ابلاغ کرده و گفت مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهپاد در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتا قطعاتی از لاشه این پهباد در آب‌های سرزمینی ایران به دست آمده است.

عراقچی همچنین با اشاره به اینکه این اقدام نیروهای امریکایی برای اولین بار نبوده و چندین بار پیش از نیز اتفاق افتاده است، خواهان احترام نیروهای امریکایی به حریم هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران و رعایت کامل مقررات بین‌المللی از سوی ایشان شد.

سفیر سوییس گفت مراتب را بلافاصله به دولت امریکا منتقل خواهد کرد. از سفیر سوییس همچنین خواسته شد تا صبح فردا با حضور در وزارت امور خارجه در جریان جزییات بیشتر این حادثه قرار گیرد.

سفر مشاور ارشد رییس جمهوری فرانسه به تهران

بنابرگزارش  رادیو فرانسه ،امانویل بُن، دیپلومات ارشد فرانسوی و فرستاده ویژه رییس جمهوری فرانسه که روز گذشته « برای انجام گفت و گو با مقامات عالیرتبه و تلاش در جهت کاهش تنش‌ها در منطقه » به تهران رفته بود، دیشب به پاریس بازگشت. هدف از تلاش‌های مقامات عالرتبه فرانسه و از جمله رییس جمهوری این کشور، جلوگیری از افزایش تنش در باره توافق هسته‌ای با ایران به منظور « پایدار نگاه داشتن » آنست.

سفر پیش بینی نشده امانویل بُن، مشاور دیپلوماتیک رییس جمهوری فرانسه، به تهران از نگرانی مقامات فرانسوی در باره افزایش تنش میان ایران و دیگر طرفین برجام و بویژه چشم انداز خروج احتمالی تهران از این توافق حکایت می‌کند. امانویل بُن، بگفته منابع آگاه، در دیدارهای خود با مقامات ایرانی پیام رییس جمهوری فرانسه را به آنان ابلاغ کرده است. هدف وی از این سفر، بر اساس بیانیه کاخ الیزه، « تلاش برای کاهش تنش‌ها » در منطقه خلیج  بوده است و «رییس جمهوری فرانسه نیز به همین منظور در روزهای آینده با طرفین اصلی درگیر در این پرونده» تماس خواهد گرفت.

امانویل ماکرون، روز دوشنبه ١٧ جون با اشاره به پرونده هسته ‌ای ایران و تنش در روابط میان این کشور و امریکا، مقامات تهران را به « شکیبایی و مسوولیت شناسی » فراخوانده، و وعده داده بود در این زمینه « دیدارهای مفیدی در حاشیه اجلاس گروه ٢٠ تدارک ببیند». این اجلاس در روزهای ٢٨ و ٢٩ جون در اوزاکا در کشور جاپان برگزار می‌شود.

امریکا پرواز شرکت های هواپیمایی این کشور در حریم هوایی ایران در خلیج  را ممنوع کرد

بربنیاد گزارش یورونیوز ، واشنگتن از شرکت های هواپیمایی امریکایی خواست در مسیرهای پروازی خود بر فراز خلیج  و دریای عمان «تا اصلاح بعدی» از حریم هوایی تحت کنترول تهران استفاده نکنند.این دستورالعمل در حالی صادر شده است که تنش میان ایران و امریکا در منطقه روز پنجشنبه با هدف قرار گرفتن یک پهپاد تجسسی امریکا در خلیج  وارد مرحله تازه ای شد.

اداره هوانوردی فدرال با اعلام این مطلب دلیل صدور دستور العمل یادشده را « افزایش فعالیت های نظامی و بالاگرفتن فزاینده تنش های سیاسی در منطقه » عنوان و تصریح کرده است که این مساله می تواند با اشتباه های محاسباتی و شناسایی همراه و برای ناوگان هوایی غیرنظامی امریکا خطرآفرین باشد.

در بیانیه اداره هوانوردی امریکا از هدف قرار گرفتن و سرنگونی یک پهپاد امریکایی به عنوان نمونه بارز خطرهای موجود بر سر راه پروازهای غیرنظامی این کشور نام برده است/ صدای مردم

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۱۹ـ ۲۲۰۶

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است.

  Copyright ©bamdaad 2019