نـوروز باستـان

 

عبدالوکیل کوچی

 همانطوریکه از نامش پیداست ، نوروز نوید روشنایی ها ،گرمی دل ها ، گذارطبیعت از انجماد ویخبندان، چرخش نوین زمان، فصل بیداری و نوسازی و پیام آور بهاران سبزبه پیشوازسال نو میباشد.

 به این ترتیب نوروزبا آرایش زمردین طبیعت آغازگرجشن های بهاری نوازشگر گل های لاله ونسترن وزینت آرای چمن های رنگین با نغمات مرغان غزل خوان به پذیرایی کشت دهقان ونهال شانی باغبان و رمه های چوپان میرود .

حال ببینیم که قدامت تاریخی نیاکان ما به ظهور ویا شکل گیری جشن نوروزی چه نقش وتاثیری داشته است . نوروز بعنوان یک جشن کهن تاریخی اقوام آریایی ها از کوه های پامیر تا سواحل مدیترانه ، خلیج فارس ، رود سند ، سیستان وتمامی ترکستان زمین با مرکزیت ام البلاد بلخ را در برمیگیرد .

مادامی که  آریایی ها پنجهزارسال قبل از نواحی اکسوس به بلخ مهاجرت کردند پس از حدود دوهزارسال بود وباش به سه استقامت راه مهاجرت را در پیش گرفته به سمت غرب یعنی سرزمین فارس ، شرق یعنی تاجکستان و ترکستان شمال آمودریا وبسمت جنوب یعنی جنوب هندوکش تا رود سند که مرکز آن شهر شاهی بگرام بود نقل مکان نمودند وآیین نوروزی را با تمام رسوم ورواج های آن در منا طق یاد شده انتقال دادند .  

 جشن نوروزی در زمان آریایی ها به کلمات عید و * یاز *بمعنای نیایش وستایش وپرستش و*ایزد * معنای ستایش شده که ریشه مذهبی نیز دارد . نوروز موهبت آسمانی است که با رسوم زیبایی ،خوشی ، روشن کردن آتش ، رقص وموسیقی ، اسپ سواری ، پهلوانی، کشت وکارونهال شانی ونهایتاً جشن دهقان آغاز میگردد .

جشن نوروزی بمثابه روزملی درزمان آریایی ها همه ساله این روز با افراشتن بیرق ها بر فراز تپه های سبز وسریرآراسته به گل ها با سخنان پرمهرجمشید ( یما ) در رابطه به کشت وکارونهال شانی وباغداری واعطای هدایای قیمتی به مردم تجلیل می شد .

در این روزنمایش آتش بعنوان گرمی و روشنی ، پهلوانی ابرازشجاعت، شمشیربازی وبزکشی بعنوان قوت مندی ، کشت کار ونهال شانی نماد برکت و فراوانی  وباریدن باران را پاکی و مایه ی حیات می دانستند .

نوروز بمثابه روزتاریخی وملی تداوم فرهنگ آریایی هاست .گفته میشود دراین روز طلوع  وچرخش خورشید به برج حمل ، چرخش زمین بدور محورش، برابری شب وروزو یا اعتدال طبیعت ، پیدایش انسان ، نشستن جمشید ( یما ) بر سریر سلطنت وهم چنان در جنبه های مذهبی آن ، نازل شدن جبرییل بسوی پیغمبر، نشست کشتی نوح علیه السلام بزمین ،شکستن بت ها توسط ابراهیم خلیل الله ، نازل شدن تورات به موسی و انجیل به عیسی ،یافتن انگشتر حضرت سلیمان وغیره از اتفاقات نوروز خوانده میشود .

طوریکه همه میدانند ، به استقبال نوروز بهاری ، خانه تکانی، رنگمالی منازل ، تهیه لباس نو، دعوت ها ومهمانی ها ، رفتن داماد بخانه عروس با تحایف ودید و بازدید نامزادان وسایر خوشی ها برپا می شود . همچنان روز نوروز را با تهییه هفت سین جشن میگیرند . بطور مثال سمنک نشانه قدرت ،سنجد به مفهوم عشق ومحبت ، سکه نماد برکت ،سیب نشانه تندرستی ،سیر به عنوان بارحم بودن ،سرکه نماد رضا ،تخم مرغ نشانه لطف پنداشته میشود .

در وطن عزیز ما افغانستان ازهمان ازمنه قدیم با  برپایی محافل با شکوه ومیله های گل سرخ مزار شریف و رفتن به ارغوان زار ها مراسم بزکشی ،پهلوانی، نمایش دام ،تخم های بذری ومراسم نهال شانی ختم وخیرات روفتن به مزارات تجلیل بعمل می آوردند .

اما دوام جنگ چهل ساله نیابتی پاکستان و مداخلات بی شرمانه وبی رحمانه خارجی توام با حملات تروریستی روز مردم را به شام سیه مبدل گردانیده است  .چنانچه دهشت افگنان تروریست با اجرای حملات انتحاری سالانه جان صدها انسان بی گناه را گرفته وهزاران انسان دیگر را مجروح وهزاران تن دیگر را بی خانمان ساخته و درمناطق تحت تسلط شان نشانه ی از نوروز دیده نمیشود .

وحشیان دورحجر نوروز، این روز باستانی را نیز از مردم گرفته اوضاع عزا داری را در سرتاسر وطن جاری ساختند . در روز نوروز مردمان داغدیده کشور به مزارات شهدای گلگون کفن خود رفته از بام تا شام به شیون زاری می پردازند. دشمنان آدمیت در ساحه تحت تسلط شان زنان و جوانان را بنام آموزش های مذهبی مغز شویی نموده دختران وحتا کودکان را به برده گی جنسی گرفته آموزش استعمال اسلحه را بالای شان تحمیل کرده ، از درس وتعلیم مکتب ومدرسه محروم می سازند . دشمنان روشنی و انسانیت این اجیران دوره بربریت در مناطق تحت تسلط خود ، نوروز را حرام پنداشته و  در صورت استقبال از آن مردم را مورد مجازات قرار میدهند. درکشورما چهل سال قبل جنگ سالاران مذهبی این تیکه داران دین که هست وبود کشوررا غارت کردند فابریکات را آتش زدند و زمین های زراعتی  را به مزارع تریاک مبدل ساخته ، ومردم را بیکار ، بیمار ، فقیر ومحتاج نمودند. همین اکنون هزاران هزار جوان حتا تحصیلکرده بیکار وبی سرنوشت بناچاری خاک وطن را ترک نموده راهی ایران شده واز آنجا جبراً به جنگ های نیابتی سوریه و یمن اعزام می شوند. این بسیار ننگین و شرم آوراست برای کسانیکه زیر پوشش دین بکشور ومردم خود خیانت نابخشودنی کرده ومیکنند .

وهم اکنون در کنار گماشته گان خارجی ودشمنان افغانستان بخاطر غصب قدرت وثروت همراه با دزدان دریایی بغارت معادن کشور و دارایی های عام المنفعه همراهی کرده و گاهگاهی بر سرجیفه دزدی درجنگ وستیز بر یکدیگر چنگ و دندان تیز میکنند.

درکشوری که زورمندان داخلی از داخل ، تمامیت ارضی وثروت های ملی را به معامله رهزنان خارجی گذاشته و مردم فقیر وناتوان وبی سرنوشت را در زیرسایه ی تفنگ وتهدید گرسنه ومحروم نگهدارند وملتی که در روز نوروز درمزار کشته گان و شهدا به شیون و زاری وعزای عمومی آه وناله میکند ، نوروز چه معنا خواهد داشت ؟ نوروز برای غربا ومساکین ، مظلومین ومحرومین، یتیمان ، بیوه زنان و مادران داغدیده چه ارمغانی خواهد داشت. کشوری که دزدان حرفه وی اش مال بدست آمده از کمک های بادآورده خارجی و چپاول دارایی عامه وثروت های زیرزمینی و رشوت واختلاص و قاچاق مواد مخدره را بنام خدا داده گی تعریف کرده خاک بچشم مردم می پاشند مردمش چگونه روز ونوروزی خواهند داشت ؟

ملتی که دولت محافظه کار ومعامله باز ودست نشانده اش هیچگونه پلان و برنامه یی برای آبادی کشور واشتغال برای مردم و آرامی و رفاه نداشته باشد وبا ادارات غرق به فساد چگونه میتوان از روز نوروز وسال نیکو توقع داشت .

بنا بر آن نجات مردم ازین سیه روزی وبد بختی ورسیدن بروز واقعی نوروز، مستلزم هماهنگی عمومی وهمبسته گی سراسری ملی می باشد که در قدم اول تمام وطن پرستان ترقیخواه وعدالت پسند دریک خط دادخواهانه ملی بدورهم جمع شده جنبش سراسری وگسترده را بسوی نجات وطن رهنمون گردند. زیرا که راه دیگری به جز وحدت وهمکاری وتصامیم جمعی برای نجات وطن ازبدبختی حاضر چیزی دیگری درچشم انداز کشور دیده نمی شود . برای اینکه وحدت جمعی ما ضامن پیروزی های جمعی مردم است .

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۴/ ۱۹ـ ۲۰۰۳

 

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

 

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

  Copyright ©bamdaad 2019