در فرانسه چه می گذرد ؟

تظاهرات «جلیقه زردها» به هفدهمین شنبه رسید

 

واسکت (جلیقه ) زردها در هفدهمین شنبه اعتراض به سیاست‌ های اقتصادی دولت فرانسه، بار دیگر در خیابان‌های این کشور دست به تجمع زدند و این درحالیست که یک هفته دیگر مهلت گفت وگوی ملی پایان می ‌یابد. برنامه‌ ریزی‌ها برای تظاهرات (شنبه)، از روز(جمعه) آغاز شد. در تصاویر منتشر شده از تظاهرات امروز در خیابان‌های پاریس، زنانی دیده می ‌شوند که با حمل دست نوشته‌ های متعدد، خواستار برابری حقوق زنان و مردان شده‌اند.

همچنین در تصاویر دیگر، زنانی با جلیقه‌ها صورتی در صف معترضان دیده می‌شوند. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، تعدادی از واسکت ( جلیقه ) زردها که تعداد * آنها به زحمت به یکصد نفر می ‌رسید (جمعه) قصد نصب برخی سازه‌ها در نزدیکی برج ایفل را داشتند که با ورود پولیس متفرق شدند و پولیس تمام این سازه‌ها را از بین برد.

رییس جمهوری فرانسه در ۱۵ جنوری ۲۰۱۹ که دو ماه از آغاز نخستین اعتراض‌های واسکت (  جلیقه ) زردها گذشته بود، با انتشار نامه‌ ای از مردم فرانسه دعوت کرد تا به منظور پایان دادن به اعتراض و تنش فراگیر درکشور در برنامه گفت ‌وگوی ملی شرکت کنند. مهلت گفت وگوی ملی ۱۶مارچ پایان می‌یابد. امانویل مکرون در این نامه سرگشاده خطاب به مردم فرانسه، حدود ۳۰ مشکل اصلی کشور را در قالب چهار پرسش برای شهروندان فرانسوی مطرح کرد که این پرسش‌ها در مورد مالیات‌ها، ساختار حکومت و نهادهای همگانی، تغییرات زیست ‌محیطی و تقویت دوباره دموکراسی و حقوق شهروندی بود. پیشتر، دولت مکرون پیش از این با حذف مالیات بر سوخت و برخی دیگر از مالیات‌های مورد اعتراض مردم و نیز افزایش حداقل دستمزد ماهانه به میزان ۱۰۰یورو در برابر مطالبات واسکت (  جلیقه ) زردها اندکی عقب‌ نشینی کرده بود.

روزنامه پاریس نورماندی نیز با اشاره به سازماندهی اقدام‌های واسکت (  جلیقه ) زردها درشهر نورماندی و لو‌هاور نوشت: برگزار کننده گان این رویداد با عنوان قانون۱۷: صدای زنان شنیده می ‌شود در فیس بوک، از کارمندان کودکستان ها  خواستند تا جلیقه‌های صورتی خود را بپوشند. همچنین از معترضان خواسته شده یک روسری بنفش برای محکوم کردن نابرابری دستمزد و خشونت جنسیتی و جنسی بپوشند. گزارش خبرگزاری فرانسه نیز حاکیست، به مناسبت چهل و دومین سالروز بین‌المللی حقوق زنان، ۱۵هزار نفر از شهروندان فرانسوی روز گذشته در شهرهای مختلف این کشور تجمع کردند تا به طور خاص نابرابری دستمزدها و خشونت مبتنی بر جنسیت را محکوم کنند.

در پاریس، یک تحصن از ساعت۱۱ برنامه ‌ریزی شده است. این تجمع‌ها در دیگر نقاط فرانسه، از جمله اشتراسبورگ، لیل، مارسه، بوردو، تولوز و لیون نیز برنامه ریزی شده است. تصاویر منتشر شده از اعتراض‌های  واسکت (جلیقه)  زردها، همچنین نشان دهنده تجمع‌های آرامی در حوالی میدان هوایی شارل دو گل است.

در همین حال، به ‌دنبال تبعات شدید ناشی از به‌ کارگیری سلاح‌های فلش بال در مواجهه پولیس با واسکت (  جلیقه ) زردها که منجر به زخمی شدن بیش از۲۰۰۰  نفر از معترض از ابتدای شروع اعتراض‌ها (۱۷نوامبر  ۲۰۱۸ ترسایی  تا هفته شانزدهم ) آن شد، کمشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گذشته خواستار تحقیق درباره استفاده پولیس فرانسه از سلاح‌های مرگبار در سرکوب  واسکت ( جلیقه‌ )  زردها شد. به نوشته لوفیگارو، به ‌دنبال این هشدار سازمان ملل متحد، شهردار فالسبورگ امروزدر نامه‌ای دستور ممنوعیت استفاده از فلش بال‌ها(LBD40)  در جریان اعتراض‌های واسکت (جلیقه ) زردها را صادر کرد. بر اساس آخرین آمار ارایه شده در روز پنجشنبه گذشته از سوی لوران نونه ،  معاون وزیر داخله فرانسه، نیروهای امنیتی فرانسه از آغاز جنبش واسکت (جلیقه ) زردها تا اکنون بیش از  ۱۳۰۰۰ گلوله به سمت مظاهره کننده گان  فیر کرده و ۸۳ دوسیه تحقیق در این باره در دست انجام است. به گفته نونه، ۲۰۰ نفر از مظاهره کننده بر اثر استفاده از این سلاح در فرانسه زخمی شده اند. به گزارش روزنامه فرانسوی «لوموند» ساعاتی پیش در گزارشی، از تصمیم قاطع مظاهره کننده گان  سیاست‌های اقتصادی دولت پاریس موسوم به جنبش «جلیقه زردها»  برای بازگرداندن موج اعتراض‌ها به ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ خبر داد. لوموند نوشت: واسکت (جلیقه ) زردها در آستانه ۱۶مارچ روز بزرگ ملی و به مناسبت گردهمایی روز جهانی زن، در پایان هفته ۱۷ اعتراض‌ها، به‌ دنبال برگزاری نشستی به مناسبت پایان طرح گفت وگوی ملی در نزدیکی برج ایفل هستند. طرح گفت ‌وگوی ملی یک بحث عمومی است که در دسامبر ۲۰۱۸ ترسایی اعلام و در جنوری  ۲۰۱۹ از سوی امانویل مکرون رییس جمهوری فرانسه به اجرا گذاشته شد تا جنبش واسکت ‌‌زردها را در فرانسه متوقف کند.

به نوشته لوموند، پس از تقریبا چهار ماه از آغاز جنبش واسکت زردها، میزان جمعیت شرکت کننده در اعتراض‌ها با کاهش تدریجی مواجه بوده به گونه‌ای که در دوم مارچ(هفته شانزدهم اعتراض‌ها) ۳۹ هزار و ۳۰۰ نفر از جمله چهار هزار نفر بنا به اعلام وزارت داخله فرنسه، به خیابان‌ها آمده بودند. بر این اساس، واسکت (  جلیقه ) زردها قصد دارند در میدان شان دو مارچ واقع در بین برج ایفل و مدرسه نظامی پاریس گردهمایی برپا کنند، کلمه مارچ نماد جنگ در رم باستان است./ آ.امروز

 

* حکومت فرانسه و رسانه های وابسته به آن می کوشند تا با هر وسیله ای ممکنه ارزش این جنبش را کم بها دهند. این رسانه ها همه روزه تبلیغ می کنند که گویا این جنبش درحال از بین رفتن و بی شیمه شدن میباشد.

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۱۹ـ ۱۲۰۳

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب آبادی افغانستان دراسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 Copyright ©bamdaad 2019