داعش در افغانستان درحال گسترش است

معاون وزیر امورخارجه روسیه میگوید : معلوم نیست داعشی‌ ها چگونه و از چه طریقی از عراق و سوریه خود را به افغانستان می ‌رسانند؟

 

نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با اعلام نگرانی از انتقال تروریست‌ها از خاورمیانه به کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان اعلام کرد که گروه تروریستی داعش هر روز مناطق تحت کنترول خود در این کشور را بیشتر می‌ کند.

 میخاییل بوگدانف روز سه شنبه در نشست باشگاه سیاسی والدای درمسکو افزود: این موضوع تهدیدی جدی برای کشورهای عضو سازمان«  پیمان امنیت جمعی» است.

پیمان امنیت دسته جمعی (CSTO) که در سال ۱۹۹۲(۱۳۷۱  خورشیدی) در کشور ازبکستان و شهر تاشکند و با عضویت ۹ کشور ( روسیه، بلاروس، تاجیکستان، ازبکستان، گرجستان، آذربایجان، قرقیزستان، ارمنستان و قزاقستان) تشکیل شد. این سازمان یک تشکل فعال نظامی و چند منظوره در آسیای میانه و قفقاز به حساب می‌آید که به منظور بالا بردن ظرفیت‌ها و متحد نگهداشتن کشورهای عضو پیشین جماهیر شوروی از طرف روسیه تاسیس شد.

 

یکی دیگر از اهداف اصلی این سازمان، محدود کردن زمینه گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) و نفوذ ایالات متحده  امریکا در این کشورها بوده است. تعداد کشورهای عضو این سازمان در سال  ۲۰۰۲  ترسایی  با خروج جمهوری آذربایجان و گرجستان به هفت عضو کاهش پیدا کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت که معلوم نیست داعشی‌ها چگونه و از چه طریقی از عراق و سوریه خود را به افغانستان می ‌رسانند.

بوگدانف  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مبارزه با گروه‌های تروریستی نیاز به عزم جهانی دارد، اظهار داشت: مسکو رمز موفقیت در مبارزه با تروریزم را خودداری غرب برای استفاده ابزاری از تروریزم می ‌داند و از گسترش همکاری‌های جهانی و فراگیر میان تمام کشورها درمبارزه با تروریزم حمایت می‌ کند. وی بدون اشاره به نام امریکا اعلام کرد: ما ازغربی‌ها انتظار داریم که از تروریست‌ها برای رسیدن به اهداف ژیوپولیتیک استفاده ابزاری نکنند.

گفتنی است، روسیه از اینکه در طول ۱۸ سال حضور نیروهای امریکایی و غربی در افغانستان اوضاع امنیتی این کشور بدتر شده ناراضی است و نگرانی خود از قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در افغانستان و سرایت تروریزم داعشی از افغانستان به کشورهای شمالی در همسایگی خود را بارها اعلام کرده است.

برخی صاحبنظران روس معتقدند که نفوذ داعش در افغانستان بخشی از نقشه امریکا برای ایجاد ناامنی دراین کشور و انتشار تروریزم به کشورهای آسیای مرکزی است. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه چندی پیش در این رابطه به پرواز بالگردهای ناشناس در افغانستان و انتقال شماری از تروریست‌های داعشی به مکان نامعلوم اشاره و خاطرنشان کرد که این اقدام بدون اطلاع نظامیان ناتو و امریکا نمی‌ توانست صورت بگیرد.

ولادیمیر سافرانکوف، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز ۱۳ میزان درهمین رابطه از شورای امنیت خواست که تحریم اعضای شاخه خراسان داعش درافغانستان را در اولویت خود قراردهد. این دیپلومات روسی با اشاره به گسترش حضور داعش در افغانستان اعلام کرده بود که افزایش تحریم‌های شورای امنیت علیه افراد و سازمان‌هایی که بخشی از شاخه داعش در افغانستان هستند و یا با آن ارتباط مستقیم دارند باید دراولویت قرارگیرد.

براساس برآورد روس‌ها اکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از تروریست‌های داعشی در مناطق شمالی افغانستان حضور دارند و به دنبال نفوذ به روسیه هستند./آرمان

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۱۹ـ ۲۲۰۲

 استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.