نظری به رخداد های منطقه :

تاخیر سفر بن سلمان به پاکستان به دلیل مذاکره با طالبان

 

 

به گزارش منابع ابرانی، با توجه به نقش پاکستانبرای کمک به پیشبرد مذاکرات میان طالبان و امریکا، ریاض نیز تمایل دارد تا روابط نه چندان خوب خود با طالبان را البته با کمک اسلام آباد بهبود ببخشد.

یک کارشناس برجسته پاکستانی که از نزدیک تحولات مربوط به طالبان افغانستان را دنبال می کند، گفت: تغییر برنامه سفر ولیعهد سعودی به پاکستان که قرار است فردا انجام شود با دیدار احتمالی هیات طالبان با هیات بن سلمان در اسلام آباد بی ربط نیست.

محمد طاهر خان، خبرنگار و تحلیلگر ارشد حوزه افغانستان و طالبان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در باره دیدار احتمالی هیاتی از طالبان با هیات ولیعهد سعودی گفت: زمزمه هایی به گوش می رسد که سفر بن سلمان که قرار بود امروز انجام شود و به فردا موکول شد، به دلیل سفر هیاتی از طالبان به پاکستان صورت گرفته است که قرار است روز دوشنبه انجام شود.

وی که از تماس خود با منابع طالبان در افغانستان و دفتر سیاسی این گروه در دوحه سخن می گفت افزود، تا اکنون طالبان چنین چیزی را تایید نکرده و نه طرف پاکستانی سخنی گفته است اما این موضوع حقیقت دارد که حاکمان سعودی به دنبال برقراری تماس با طالبان افغانستان است.

این کارشناس پاکستانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که چرا تا اکنون وزارت امور خارجه پاکستان درباره سفر احتمالی هیات طالبان به اسلام آباد و یا تمایل هیات سعودی برای دیدار با طالبان واکنشی نشان نداده است، گفت: این موضوعی نیست که دستگاه دیپلوماسی دولت اسلام آباد بخواهد درباره آن اظهار نظر کند در واقع دیگر مجموعه هایی هستند که تصمیم نهایی را در این مورد اتخاذ می کنند.

وی افزود: در مذاکرات اخیر میان طالبان و امریکا که با نقش آفرینی پاکستان در امارات برگزار شد، یک هیات از ریاض نیز در این نشست حضور داشت، پس از آن چنین اظهاراتی به میان آمد که ریاض میزبان دور بعدی مذاکرات طالبان در شهر جده خواهد بود، اما پس از آن طالبان در بیانیه خود چنین چیزی را رد کرد، و این نشان دهنده عدم تمایل طالبان برای ایجاد تماس با طرف سعودی است، زیرا طالبان از حاکمان سعودی ناراضی است.

وی افزود: اکنون عربستان با مشاهده تعاملات اخیر طالبان با کشورهای مهم منطقه از جمله ایران ، روسیه ، ازبکستان، اندونزیا و چین به دنبال این است که از این روند عقب نماند و می خواهد با کمک پاکستان با طالبان ارتباط برقرار کند.

منابع خبری پاکستان هفته گذشته اعلام کردند: دور جدید مذاکرات هیات طالبان و امریکا قرار است ماه جاری ترسایی به میزبانی دولت پاکستان دراسلام آباد برگزار شود.

هنوز هیچ منبع رسمی در اسلام آباد یا واشنگتن این موضوع را تایید نکرده، با این حال سخنگوی طالبان مدعی شد که علاوه بر مذاکرات با امریکایی ها، با عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز درباره اوضاع افغانستان گفت وگو خواهد شد.

منابع خبری پاکستان می گویند: هیات طالبان قرار است ۱۸ فبروری  به اسلام آباد سفر کند و علاوه بر آن، مذاکرات دوجانبه با این گروه با امریکا نیز ۲۵ فبروری  در دوحه برگزار خواهد شد.
ولیعهد سعودی فردا (یکشنبه) برای انجام سفر دو روزه رسمی وارد پاکستان خواهد شد و براساس برنامه های اعلام شده، وی روز دوشنبه پس از دیدار با رییس جمهوری پاکستان، اسلام آباد را به مقصد کوالالمپور پایتخت رسمی و سلطنتی مالزی ترک می کند.