تصمیمات ماکرون هر روز بیشتر فرانسه را در بحران فرو می برد


 درفرانسه چه می گذرد ؟

 

همزمانی احتمالی همه پرسی  و انتخابات اروپایی در فرانسه حتا وزرا  دولت امانویل مکرون  را دچار اختلاف نظر کرده است.

روزنامه «لوژورنال دو دویمانش» روز دوشنبه گزارش داد؛ امانویل مکرون، رییس جمهوری فرانسه تصمیم گرفته ‌است برای پایان دادن به بحران واسکت زردها ،  ۲۶ ماه می، همزمان با انتخابات اروپایی همه پرسی برگزار کند.

پایگاه اطلاع رسانی هافینگتون پست در گزارشی از انتقاد مخالفان و اختلاف نظر وزرای دولت فرانسه در پی انتشار خبرهمزمانی انتخابات اروپایی و همه  پرسی برای خروج این کشور از بحران* خبر داد.

این رسانه فرانسوی نوشت: حتا وزرا کابینه دولت فرانسه نیز در درستی همزمانی این دو رای گیری تردید دارند.

«ژان – ایو لو دریان» وزیر امور خارجه و یکی از با نفوذ ترین اعضای دولت فرانسه با برگزاری همه پرسی و انتخابات اروپایی در یک روز مخالفت کرد.

«ادوار فیلیپ» نخست وزیر فرانسه دیروز وارد عمل شد و تاکید کرد که برگزاری همزمان همه پرسی و انتخابات اروپایی هنوز در دستور کار دولت قرار نگرفته است.

پیشنهاد برگزاری این همه پرسی از سوی گروهی از حزب جمهوری در حرکت (حزب حاکم) مطرح شد و مورد پسند الیزه قرار گرفته است.

امانویل مکرون  رییس جمهوری فرانسه برای بیان تردید خود ( در برگزاری همه پرسی همزمان با انتخابات اروپایی ) در روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران خاطر نشان کرد: « مساله همه پرسی یکی از سوژه هایی است که مورد بحث قرار خواهد گرفت و باید در باره آن فکر کرد.»

به نظر می رسد که همزمانی این دو رای گیری برای «مارک فِسنو» وزیر مشاور در امور پارلمانی مساله نگران کننده ای نیست.

مارک فسنو دیروز دوشنبه در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی «لوپینیون» خاطر نشان کرد: « این اولین باری نیست که دو انتخابات همزمان برگزار می شود.»

وی افزود: « مسایلی وجود دارند که فاصله زیادی از یکدیگر ندارند و باید توجه داشت که می توان برخی مسایل را همزمان مطرح کرد. من فکر می کنم که می توان بحث های اروپایی و مباحثاتی که بیشتر ملی هستند و با همه پرسی مرتبط هستند را درکنار هم مطرح کرد.»

مخالفت ژان  ایو لو دریان

اما مشکل کجاست؟

شمار زیادی از وزیران بانفوذ دولت با ایده برگزاری همزمان این همه پرسی ملی با انتخابات اروپایی مخالفند؛ چرا که بیم آن دارند این اقدام انتخابات اروپایی را تحت الشعاع قرار بدهد.

ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه که معمولا مواضع سیاسی محتاطانه ای اتخاذ می کند در مصاحبه با شبکه «فرانس انتر France Inter  » در این باره گفت:

«مسایل اروپایی به اندازه کافی مهم هستند و همه پرسی چیز دیگری است؛ این یک مساله ملی است. من فکر نمی کنم که بتوان این دو مساله را در کنار هم قرار داد و ادغام کرد.»

قبل از دریان، «ناتالی لوآزو» وزیر امور اروپایی که فعالانه برای برگزاری انتخابات اروپایی به نفع حزب جمهوری در حرکت تلاش می کند، نسبت به درستی برگزاری همزمان این دو رای گیری ابراز تردید کرده بود.

وی گفته بود: «امیدوارم در روز ۲۶ ماه می فقط مساله اروپا مطرح باشد.»

ناتالی لوآزو در سوم ماه فبروری در پیامی توییتری تاکید کرد: « ایده برگزاری همه پرسی در روزی که انتخابات اروپایی برگزار می شود، ایده ای نارس است.

این تردید در پارلمان و در بین نماینده گان حزب حاکم نیز مشاهده می شود. این در حالی است که سرمنشا ایده برگزاری همه پرسی چند محوری، در پارلمان و توسط همین نماینده گان مطرح شده است.

مخالفت مخالفان با «مانور سیاسی»

اردوگاه مخالفانی که طرفداراروپا هستند از سناریوی برگزاری احتمالی انتخابات اروپایی و همه پرسی به طورهمزمان بسیار بد استقبال کردند.

مانون اوبری، مسوول انتخابات اروپایی در حزب « فرانسه مستقل» دولت را متهم کرد که قصد دارد با فریبکاری مباحثات اروپایی را تحت الشعاع قراربدهد. اوبری از این که دولت از پیش مسایل اقتصادی و اجتماعی را از محورهای مطرح شده در همه پرسی احتمالی حذف کرده، ابراز تاسف کرد.

احزاب اروپا ستیز و احزابی که با اروپا میانه چندانی ندارند، نیز دورنمای برگزاری همه پرسی همزمان با انتخابات اروپایی را انحراف سیاسی توصیف می کنند./م هـ

 

*

دولت دست راستی فرانسه با نیرنگ و فریبکاری میکوشد تا جنبش مردمی « واسکت زردها » که از ۱۳ هفته بدینسو ادامه داشته، ودر آن میلیون ها فرانسوی در سراسر این کشور شرکت نمودند را به  تسلیم ، سازش وشکست بکشاند.درمقابل جنبش مصمم است تا با قبولی قربانی های زیاد به راه خود ادامه داده و خواست های برحق اقتصادی و اجتماعی شانرا عملی سازند.

در مخالفت با جنبش،  امانوبل ماکرون « دیالوک ملی » اش را براه انداخته، می کوشد تا در جریان انتخابات ماه می برای پارلمان اروپا ، همه پرسی ایی را در باره « واسکت زردها » و خواست های آنها راه اندازی نمایدـ بامداد

منبع عکس : DW

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۱۹ـ ۱۲۰۲

 استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.