درفرانسه چه می گذرد ؟

واسکت زردها درضدیت با برنامه های مکرون

© imago/IP3press, Vincent Isore, imago stock&people

 

نهمین تظاهرات اعتراضی در فرانسه در سال ۲۰۱۸، در حالی بیش از یک هفته جریان دارد که صدها نفر از مردم در ضدیت به سیاست‌های اصلاحی دولت امانویل مکرون به خیابان‌ها آمده و با ماموران امنیتی درگیر شدند. عمده اعتراضات بر سر گران ‌شدن قیمت سوخت و مایحتاج عمومی است، به طوری که معترضین طی روزهای گذشته با عبور از موانع امنیتی ایجاد شده توسط پولیس، سعی داشتند خود را به کاخ الیزه برسانند...گفته می ‌شود معترضین با خواندن سرود ملی فرانسه، خواستار استعفای رییس جمهوری هستند و با بستن خیابان‌ ها و فروشگاه ‌ها، موجبات اخلال در نظم عمومی پاریس را فراهم آورده ‌اند. این تظاهرات اعتراضی بیش از یک هفته است که جریان دارد و طبق آمارهای ارایه شده تنها در شنبه هفته گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر را به خیابان‌های فرانسه کشانده است*.
بربنیاد آمارها تا اکنون در ناآرامی‌های فرانسه و پاریس دو نفر کشته و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند و از آنجا که معترضین بدون ثبت ‌نام رسمی اقدام به تظاهرات اعتراضی کرده‌اند، مقامات امنیتی نگران هستند که این امر موجب سو‌استفاده توسط جریان‌های افراط‌ گرا قرار بگیرد.
واسکت ( جلیقه ) زردها از کجا آمدند؟
تظاهرات خود جوش واسکت زردها از آنجا کلید خورد که بنا بر گزارش روزنامه لیبراسیون فرانسه، دو راننده جوان در صفحه فیسبوک خود فراخوانی را برای راه ‌بندان سراسری در اعتراض به قیمت سوخت به اشتراک گذاشتند و پس از آن نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر با این فراخوان همراهی نشان دادند. در همین راستا، به تدریج فراخوان ‌های مستقل دیگری نیز شکل گرفت که تا اکنون با شرکت صدها هزار معترض، وضعیت اجتماعی و سیاسی فرانسه را با چالش مواجه کرده است.
معترضین که از آنها به عنوان واسکت ( جلیقه ) زردها یاد می‌ شود، بیشتر شهروندان عادی و بدون وابسته گی به جریان خاصی هستند که از هفته گذشته با حضور در خیابان و شاهراه های فرانسه و با پوشیدن واسکت ‌های زرد رنگ خواستار استعفای امانویل مکرون شده ‌اند. به گفته رسانه‌ ها، جرقه این اعتراضات از افزایش مالیات بر سوخت زده شده و معترضین بیشتر از اقشاری هستند که با وجود داشتن کار و درآمد در حومه شهرهای بزرگ و روستاها برای رفت و آمد زنده گی روزمره خود دچارمشکل شده‌‌ اند. بنا بر گزارش یورونیوز، اکثر جناح‌های مختلف در فرانسه از راست تا چپ از حرکت واسکت زردها حمایت کرده‌اند، اما فرانک بولر یکی از اعضای سرشناس این جنبش گفته که ما نمی‌‌ خواهیم کسی جنبش ما را به نام خود مصادره کند. ما نیازی به رهبر نداریم و اکنون جنگ برای ما، جنگی بر سر مالیات سوخت است.
مکرون در بحران
با این حال هرچه روند اعتراضات طولانی ‌تر شد، دامنه آن از اعتراض به مالیات سوخت، تبدیل به جنبشی علیه مالیات شده و چالش عمده‌ای را برای دولت امانویل مکرون ایجاد کرده است. مقامات دولتی نگران هستند که این امر توسط گروه رقیب یعنی راست ‌گرایان افراطی مورد بهره ‌برداری قراربگیرد به خصوص اینکه به گفته برخی کارشناسان اکنون استیو بنن استراتیژیست سابق دولت ترامپ با دایر کردن مجموعه‌ ای در حال حمایت از جنبش‌های افراطی در اروپا بوده و حتی با مارین لوپن رهبر جبهه ملی و جناح راست افراطی فرانسه، نیز در پاریس دیدار کرده است.
از سوی دیگر اکنون مکرون از کمترین میزان محبوبیت در طول سال‌های گذشته برخوردار بوده و طی سه ماه گذشته نیکولا اولو وزیر محیط زیست و ژرار کلومب وزیر کشور و متحد نزدیک او از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده‌اند. این امر علاوه بر چالش‌های داخلی در فرانسه، اتحادیه اروپا را نیز با تهدیدات بالقوه‌ای روبه‌رو ساخته است، به خصوص اینکه اکنون آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و یکی از ستون‌های مهم حفظ همگرایی اروپایی نیز در داخل آلمان با بحران سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند و پیوند خوردن تنش‌های داخلی در فرانسه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، وضعیت ناهمگون و مبهمی را برای اروپا ایجاد کرده است.
علت افزایش مالیات بر سوخت
افزایش قیمت سوخت توسط دولت فرانسه در حالی صورت گرفته که این کشور قصد دارد با وضع مالیات بر کاربن، تولید گازهای گلخانه‌ ای را کاهش دهد. در واقع هدف دولت از این افزایش، کسب درآمد برای سرمایه ‌گذاری در پروژه‌های زیست محیطی است.
در همین راستا، رییس جمهوری فرانسه در ابتدای شکل‌ گیری این جنبش تاکید کرد که دولتش مزایایی را برای اقشار کم‌ درآمد به منظور خرید خودروهای کم آلاینده درنظر گرفته است، اما با ادامه یافتن اعتراضات و شکسته شدن سکوت نیکولا اولو وزیر مستعفی محیط زیست که علت کناره ‌گیری خود را اختلاف با دولت بر سر کم توجهی به اقشار کم درآمد اعلام کرده است، مکرون با حمله‌ای تند به معترضین به آنها گفت که شرم بر کسانی باد که به پولیس حمله کردند!
کنایه ترامپ به مکرون
از سوی دیگر و در حالی که برخی از ناظران معتقدند امریکا در شرایط فعلی و در اوج جنگ تجاری با اروپا از چالش‌های این ‌چنینی استقبال کرده و آن را فرصتی برای به دست آوردن ابتکار عمل در مذاکرات آتی با اروپا قلمداد می ‌کند، دونالد ترامپ رییس‌ ایالات متحده امریکا در پیامی کنایه آمیز به همتای فرانسوی خود اعلام کرد: اعتراضات خشونت ‌آمیز در فرانسه نشان می‌ دهد که اروپا تا چه میزان در تجارت و پرداخت پول به تامین کننده مهم امنیت با ما بد رفتاری کرده است.
در همین رابطه و با شوک ناشی از اعتراض گسترده در فرانسه که موجب بروز خسارت ‌های جانی و مالی شده است، گفته می ‌شود که دولت فرانسه قراراست امروز درباره آخرین تحولات و تصمیم‌ های دولت در زمینه مالیات محیط‌ زیستی توضیحاتی را ارایه دهد و طبق گفته‌ها گویا قصد دارد با کاهش مالیات زیست محیطی افزایش مالیات بر سوخت را توجیه کند./ ابتکار

* بربنیاد گزارش رسانه های اروپایی « جنبش واسکت زردها » دربلجیم نیزگسترش یافته ، و امروز صدها شهروند این کشوردر بروکسل پابتخت این کشور به خیابان ها ریخته و در برابر مالیات بلند و شرایط ناهنجار زنده گی مظاهره کردند.

قراراست فردا اول دسامبر ، ده ها هزار فرانسوی در ادامه تظاهرات مسالمت آمیز ضد گرانی قیمت ها ، افزایش مالیات و قیمت مواد سوخت به خیابان ها بریزند ـ بامداد

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۸ـ ۳۰۱۱

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب  ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.