سفر ۱۲ روزه رییس جمهور جدید کوبا به ۵ کشور متحد

 

 

ترجمه رضا نافعی

پرزیدنت میگل دیاز- کانل، رییس جمهور کوبا، روز جمعه سفر دوازده روزه خود را به کشورهای همپیمان با دیدار از ولادبمیر پوتین، رییس جمهور روسیه آغاز خواهد کرد. او در این سفر از جمهوری دموکراتیک خلق کوریا، جمهوری های خلق چین، ویتنام و لاووس دیدن خواهد کرد.

انگونه که کرملین اعلام کرده این سفر برای تعمیق همکاریهای راهبردی و موضعگیری مشترک دو کشور در عرصه بین المللی و منطقه ای در امریکای لاتین است. روسیه با حضور نیرومند خود در نمایشگاه بازرگانی هاوانا که تا روز جمعه  ادامه دارد، توجه ویژه خود را به این همکاری نشان داد.

همزمان با برگزاری نمایشگاه، در هفته جاری، شانزدهمین دیدار کمیسیون دو جانبه دو دولت نیز برپا شد. در این کمیسیون مراحل پیشرفت پروژه های مشترک در عرصه های اقتصادی و علمی مورد ارزیابی قرار گرفت.

بنا به گزارش ACN، آژانس خبری کوبا، دیدار دور روزه اعضای کمیسیون مشترک به سرپرستی ریکاردو کابریساس، وزیر اقتصاد و معاون رییس جمهور کوبا و همچنین یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه برگزار شد.

بنا به گزارش روزنامه روسی«کومرسانت » مسکو موافقت کرده که برای تامین نیاز های کوبا به تجهیزات نظامی ، اعتباری به مبلغ ۵۰ میلیون دلار در اختیار آن کشور بگذارد.

«کومرسانت » به نقل از منبعی که نام نبرده ، گزارش داده که قراراست یک سلسله توافق های دیگر نیز با وزارت مالیه  روسیه به امضا برسد، که منابع مالی آن متفاوت هستند.

البته دفتر بوریسوف این خبر روزنامه «کومرسانت »  را رسما تایید کرده که قرار است در هاوانا  برای سرمایه گذاری در ۶۰ پروژه در زمینه های تامین انرژی، ترانسپورتی، صنایع، رسانه ای، بهداشت و کشاورزی توافقنامه هایئی به امضا برسد.

میگل دیاز کانل از مسکو به پیونگ یانگ خواهد رفت، در آنجا با کیم یونگ اون، رهبر کوریای شمالی و مقامات برجسته حزب کار کوریا دیدار خواهد کرد.

خزوس سوتولونگو ، سفیر کوبا درجمهوری دموکراتیک خلق کوریا به خبرگزاری پرسنا لاتینا گفت موضوع گفت وگو ها عبارت خواهند بود از گسترش همکاری های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور. در مرحله بعدی سفر رییس جمهور کوبا حضور در پکن و دیدار با شی جینگ پینگ نیز در باره همین موضوعات گفت وگو خواهد شد.

آژانس خبری Xinhua روز پنجشنبه هفته گذشته از قول وانگ یی وزیر خارجه چین گزارش داد که چین در آینده نیز کماکان از کوبا حمایت خواهد کرد. چین علاقمند است در همه سطوح همکاری خود را با کوبا گسترش دهد.

وزیر خارجه چین در پایان سفر پنج روزه و تدارکاتی ریکاردو کابریساس، معاون رییس جمهور کوبا ، به وی اظهار داشت که پرزیدنت شی جینگ پی خواستار همکاری دراز مدت با کوباست.

احتمال دارد که منظور او همکاری در باره پروژه « کمربند  و جاده» باشد که به جاده ابریشم شهرت دارد. روزنامه  « گرانما » ارگان مرکزی حزب کمونیست کوبا روز شنبه گذشته مقاله ای مفصل در باره امکاناتی که این پروژه عظیم برای امریکای لاتین و کوبا نیز می تواند در بر داشته باشد، منتشر ساخت. شرکت چین در گسترش بندر سانتیاگو دِ کوبا ، و تبدیل آن به دومین بندر بزرگ برای پیاده کردن کانتینرها می تواند آغازی باشد برای دیگر برنامه های زیرساختاری در کوبا.

موضوع گفت وگوی دیاز کانل در ویتنام و لاووس نیز بیش از فشردن دست و تبادل سخنان دلنشین خواهد بود.

در ۲۰ سال گذشته رشد صادرات ویتنام پنج بار بیش از حد متوسط  صادرات کشورهایی بود که در آستانه صنعتی شدن قراردارند ، و دو برابر رشد صادرات » قهرمان صادرات جهان» چین بوده است.

آن کشور طی سال های گذشته موفق شد تولید ناخالص ملی خود را ( برغم بحران اقتصادی جهانی ) سالی ۷ تا ۸ در صد افزایش دهد./ یونگه ولت

 

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۸ـ ۱۱۰۴

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب  ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

 Copyright ©bamdaad 2018