دست ترامپ درجیب عربستان

 دونالد ترامپ  رییس جمهور امریک می ګوید : « فکرش را بکنید، هفت‌هزار میلیارد دلار در عرض ۱۷سال . هیچ دستاوردی نداشتیم ؛ هیچ چیز جز مرگ و ویرانی ! ».

 

« شما می ‌خواهید ما ( درسوریه ) بمانیم، پس شاید مجبور شوید هزینه آن را بپردازید ».

این جملاتی بود که روز گذشته  دونالد ترامپ رییس ‌جمهور امریکا در جریان کنفرانس مشترکش با سه نفر از رهبران کشورهای حوزه بالتیک بر زبان آورد. خطاب او عربستان سعودی است که ولیعهد جوانش نزدیک به دو هفته میهمان کاخ سفید بود. آن‌ طور که رییس ‌جمهور امریکا گفته، شکست داعش به معنای پایان کار ارتش امریکا در سوریه است و این کشور خیلی زود درباره ادامه حضور یا عدم حضور نظامی در سوریه  تصمیم خواهد گرفت. البته در قیاس با اظهارات هفته پیش او در اوهایو، این اظهارنظر امیدوارکننده‌ تری برای مخالفان پایان‌ دادن به حضور نظامی امریکا در این کشور جنگ ‌زده است. بدون تردید، خروج امریکا از سوریه، به‌ هیچ‌ وجه خوشایند سعودی‌ها نخواهد بود زیرا  این مساله به معنای قدرت ‌گرفتن روسیه، ایران و ترکیه در سوریه است. خود ترامپ نیز روز دوشنبه به صورت تیلفونی با ملک‌ سلمان، پادشاه عربستان، درباره مسایل منطقه ‌ای ازجمله نزاع اسراییلی- فلسطینی و همچنین تقویت همکاری استراتیژیک امریکا و عربستان گفت ‌و گو کرده بود. با این تفاسیر، به نظر، ملک ‌سلمان در جریان این تماس تیلفونی باید از ترامپ خواسته باشد تا به حضور نظامی امریکا در سوریه ادامه دهد هرچند در گزارش رسمی کاخ سفید از این تماس تیلفونی، هیچ اشاره‌ای به این افزایش حمایت مالی سعودی‌ ها از حضور نظامی امریکا در سوریه نشده است.
از دیگر سو، مشروط ‌کردن حضور نظامی در سوریه به تامین مالی از سوی عربستان، در تضاد با موضوع دیگر مقامات ارشد امریکایی ازجمله جمیز متیس وزیر دفاع  و رکس تیلرسون، وزیر سابق خارجه قرار می ‌گیرد که سال گذشته از تداوم حضور نظامی امریکا در سوریه خبر داده بودند. تیلرسون در اوایل سال جاری خواستار حضور نظامی امریکا در سوریه تا سرنگونی بشار اسد شده بود. به‌ نظر همین اختلاف ‌نظرها در نهایت تیلرسون را به سمت در خروجی وزارت خارجه هدایت کرد. البته جانشین احتمالی تیلرسون یعنی مایک پمپیو، رییس سابق سیا، نیز به‌ نظر موضع چندان متفاوتی در قبال سوریه ندارد. او نیز در ماه جولای گفته بود که حضور امریکا در سوریه تا سرنگونی اسد باید ادامه یابد. به نظر فرماندهان نظامی نیز خروج نظامی امریکا از سوریه را توصیه نمی ‌کنند. بنا بر گزارش «سی ‌ان‌ ان»، حتا برخی مقامات ارشد ارتش امریکا درصدد افزایش شمار نیروهای امریکایی در سوریه ‌اند. از نظر اکثر فرماندهان امریکایی، شکست داعش به معنای برقراری امنیت در این مناطق جنگ ‌زده نیست و علاوه بر این، امریکا قبل از خروج نظامیانش باید تکلیف بازسازی این مناطق را نیز تعیین کند.
۷ هزار میلیارد دلار به فنا
 با این حال، از نظر دونالد ترامپ حضور نظامی امریکا در سوریه یا هر نقطه دیگری از خاورمیانه بیش تر از آنکه به نفع ایالات متحده باشد، به نفع دیگر کشورهاست. در واقع ساز مخالف ترامپ بر سر حضور نظامی در سوریه هفته گذشته کوک شد وقتی در جریان یک سخنرانی در اوهایو با اشاره به اینکه حضور نظامی در سوریه هزینه‌ های زیادی را بر امریکا تحمیل می ‌کند، گفت: « می ‌خواهم سربازانمان را به خانه بازگردانم ». او همچنین بار دیگر به مداخله امریکا در خاورمیانه و هزینه‌های سرسام‌ آور آن تاخت. « فکرش را بکنید، هفت‌هزار میلیارد دلار در عرض ۱۷ سال. هیچ دستاوردی نداشتیم؛ هیچ چیز جز مرگ و ویرانی ». همین اظهارات ترامپ، پشت مقامات ارشد وزارت خارجه و پنتاگون را لرزانده است. برخی منتقدان سیاست‌های ترامپ بر این باورند که درخصوص سوریه ترامپ نباید عامل اقتصادی را بر مساله امنیتی جهانی ترجیح دهد. از دیگر سو، محمد بن ‌سلمان نیز در گفت‌ وگوی خود با مجله « تایم » بعد از دیدار با ترامپ، این ‌طور گفته بود که امریکا اگر قصد ندارد نیروهای خود را برای درازمدت در سوریه نگه دارد، حداقل برای کوتاه ‌مدت باید چنین کند. همچنین یک منبع در گفت ‌وگو با «سی ‌ان ‌ان» مدعی شده که کاخ سفید در حال رایزنی با کشورهای شورای همکاری خلیج‌ است تا به کمک آنها بتواند بخشی از مناطق جنوبی سوریه را در دست خود نگه دارد.
ارتش علیه مهاجران
به ‌نظر ترامپ قصد ندارد در قضیه ورود مهاجران غیرقانونی به امریکا از مرز مکسیکو هم کوتاه بیاید. احداث یک دیوار در مرز امریکا و مکسیکو ازجمله همان وعده‌ هایی بود که مجری سابق و ملاک بزرگ امریکایی را روانه کاخ سفید کرد چرا که بخش زیادی از مردم امریکا افزایش نرخ بی‌ کاری را از چشم مهاجران غیرقانونی می ‌دیدند. او روز گذشته در جریان ضیافت شام با کشورهای حوزه بالتیک، ضمن تکرار همان حرف‌ های قبلی خود درباره آسیب ‌پذیر بودن مرز امریکا و مکسیکو از طرح جدید خود نیز رونمایی کرد. رییس ‌جمهور امریکا قصد دارد تا زمان کامل ‌شدن دیوار، ارتش امریکا را به عنوان یک دیوار حایل در مرز امریکا و مکسیکو مستقر کند. طبق گفته‌ های ترامپ او دراین ‌باره گفت‌ وگوهایی نیز با جیمز متیس وزیر دفاع کشور، انجام داده است.  ترامپ همچنین ماجرای متوقف‌ شدن کاروانی از هزارو صد مهاجر هندوراسی را که قصد ورود به خاک امریکا را داشت بهانه خوبی دید برای انتقاد از ضعف قوانین مرزی و مهاجرتی امریکا. او پیش ‌تر نیز تهدید کرده بود در صورت ورود این کاروان به خاک امریکا، کمک‌های نقدی کشورش به هندوراس را قطع خواهد کرد. ترامپ مهاجرت غیرقانونی را دلیل افزایش جرم و جنایت در امریکا دانسته و عامل آن را سیاست مرزهای باز دموکرات‌ ها می ‌داند. رییس ‌جمهور امریکا مدتی پیش نیز در یک مجموعه توییت، از کنگره خواسته بود تا قوانین سختگیرانه‌ تری را درخصوص ترددهای مرزی به تصویب برساند.
البته این اولین باری نیست که یک رییس ‌جمهور امریکایی ایده ارسال ارتش به مرزها را مطرح می ‌کند. در دوران جورج دبلیو بوش نیز به مدت دو سال از سربازان امریکایی در مناطق مرزی استفاده شد. در جریان این عملیات، شش هزار سرباز با هدف تعمیر حصارها، ساخت هزار مانع فلزی و گشت ‌زنی در منطقه، به مناطق مرزی در کالیفرنیا، آریزونا، نیومکسیکو و تگزاس ارسال شدند. در دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۰ ترسایی نیز نزدیک به هزارو ۲۰۰ سرباز از گارد ملی این کشور برای کمک به سازمان گمرک و مرزبانی امریکا، در مرز مکسیکو و امریکا مستقر شدند. در سال ۲۰۱۴ ترسایی نیز در جریان هجوم معدن‌ چیان بی ‌کار به مرزهای امریکا، ریک پری فرماندار تگزاس، برای محافظت از مرزهای جنوبی، دست‌ به ‌دامن هزار نیروی گارد ملی شد.
ترامپ بهتر از دیوار
احداث دیوار در مرز امریکا و مکسیکو هرچند باعث کاهش مهاجرت غیرقانونی به خاک امریکا خواهد شد، اما هزینه‌ های سنگینی را نیز روی دست دولت خواهد گذاشت. در شرایطی که کاخ سفید برای ساخت این دیوار به ۲۵ میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری نیاز دارد، در بودیجه سال جاری این کشور تنها ۶/۱ میلیارد دلار به ساخت دیوار مرزی اختصاص داده شد. البته به نظر می‌ رسد ترامپ برای تامین مصارف ساخت دیوار مرزی به بودیجه وزارت دفاع چشم دوخته است. ماه گذشته پنتاگون تاکید کرد ترامپ رایزنی‌ های اولیه را با وزیر دفاع بر سر استفاده بخشی از بودیجه  پنتاگون برای ساخت دیوار داشته است. بلافاصله دو سناتور دموکرات به وزیر دفاع امریکا نامه نوشتند که او به لحاظ قانونی اجازه اختصاص ‌دادن بودیجه وزارت متبوعه ‌اش برای ساخت دیوار را ندارد. جالب اینکه طبق اعلام پولیس مرزی امریکا، ورود مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده به کمترین میزان خود از سال ۱۹۷۱ ترسایی تا اکنون رسیده است؛ به نظر زبان تند و اظهارات ضد مهاجرتی و نژاد پرستانه ترامپ بیش تر از ساخت دیوار در جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به خاک امریکا موثر واقع شده است./ش

 

 بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۸ـ ۰۵۰۴

 یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

  استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.