خون‌ بهای « بازگشت »

فاطیما نصیر که با هفت فرزند خود در راهپیمایی بزرگ بازگشت شرکت کرده بود با بیان اینکه مرگ باعزت بهتر از زنده گی با خفت است، به گاردین می ‌گوید: « اسراییل در هر صورت ما را می ‌کشد؛ چه با گلوله چه با تحریم ».

 

بعد از تصمیم غیرمنطقی و جنجالی ترامپ در به ‌رسمیت ‌شناختن بیت ‌المقدس به‌ عنوان پایتخت اسراییل، انتظار می ‌رفت تنش در این منطقه بالا بگیرد. برگزاری راهپیمایی بزرگ بازگشت از سوی فلسطینی ها در نوارغزه را باید واکنشی به همین یكه ‌تازی‌ های ترامپ و نتانیاهو در منطقه دانست.

روزجمعه بود که حدود ۳۰  هزار فلسطینی در گردهمایی های اعتراضیه در سراسر مرز اسراییل و غزه، تحت عنوان « راهپیمایی بازگشت » دست به راهپیمایی زدند. پیام این راهپیمایی صریح بود:

به مهاجران فلسطینی که بعد از سال ۱۹۴۸ ترسایی از سرزمین ‌های خود بیرون رانده شده‌اند، باید اجازه بازگشت به سرزمین ‌های آبا و اجداد‌ شان داده شود. اما آنچه  فلسطینی ها در برابر این درخواست دریافت کردند، گلوله و گاز اشک ‌آور بود؛ به ‌طوری ‌که در اولین روز این راهپیمایی که بخشی از یک تحصن شش‌ هفته‌ ای در مناطق مرزی غزه با اسراییل است، حداقل ۱۶ فلسطینی جان باختند. همچنین بنا برگزارش وزارت صحیه فلسطین، هزار و ۴۱۶ نفر نیز درهمان روز جمعه زخمی شدند. این در حالی است که طبق اعلام منابع  فلسطینی، روز گذشته نیز دست‌ کم ۱۱ فلسطینی دیگر در جریان این اعتراضات به ضرب گلوله زخمی شده‌اند.  راهپیمایی بازگشت هم‌ زمان با چهل ‌و‌دومین سالگرد « روز سرزمین » برگزار شد. در سال ۱۹۷۶ ترسایی شش عرب اسراییلی در اعتراض به سیاست غصب زمین‌ های فلسطینی ها، دست به اعتراض زده و به ضرب گلوله نیروهای اسراییلی کشته شدند. بعد از آن بود که ۳۰ مارچ از سوی فلسطینی ها « روز سرزمین » نام گرفت.

گلوله در برابر سنگ

در همان روز جمعه ، تای بروک زریهو، معاون امور سیاسی سازمان ملل متحد ، با هشدار درباره احتمال وخیم ‌ترشدن اوضاع در نوار غزه، از اسراییل خواست از هدف قراردادن افراد غیرمسلح به ‌ویژه کودکان خودداری کند. آنتونیو گوترش، سرمنشی  سازمان ملل متحد ، نیز خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره کشتار فلسطینی ها در نواز غزه شد. این در حالی است که ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، از اینکه شورای امنیت این کشتار وحشیانه را محکوم نکرده، ابراز نارضایتی کرده است. اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس، نیز از مجامع بین ‌المللی خواسته به مسوولیت خود درباره محاکمه رهبران اسراییلی در دادگاه‌ های بین ‌المللی عمل کنند. این سخنان در حالی مطرح می ‌شود که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسراییل، پیش ‌تر اعلام کرده بود در مقوله تحقیق و تفحص درباره حوادث نوار غزه، با هیچ‌ یک از سازمان‌ های بین‌ المللی همکاری نخواهد کرد. محمود عباس، رییس تشکیلات خود گردان، نیز در بیانیه ‌ای اسراییل را مسوول وقوع خشونت‌ ها دانست و روز یکشنبه را در فلسطین عزای عمومی اعلام کرد. این در حالی است که دنی دنون، نماینده اسراییل در سازمان ملل محد، از جامعه جهانی خواسته فریب آنچه را او یک گردهمایی تروریستی می ‌داند، نخورند.

جنرال ایال ضمیر، یکی از فرماندهان ارتش اسراییل، نیز این راهپیمایی را ابتکاری از سوی حماس دانسته که می‌ کوشد تحت پوشش آن، اهداف نظامی خود را پیش ببرد. در مقابل ، برگزارکننده گان « راهپیمایی بازگشت » با اشاره به حضور زنان، کودکان و همچنین برنامه‌ ریزی برای برگزاری مراسم فرهنگی، این راهپیمایی را کاملا مسالمت‌ آمیز می‌ دانند. صایب عریقات، مذاکره‌ کننده ارشد فلسطینی، با اعلام اینکه کشتار مردم فلسطین ربطی به امنیت اسراییل ندارد، هدف از واکنش خشونت ‌آمیز اسراییل به این راهپیمایی را دلسرد کردن فلسطینی‌ ها از اقدامات مسالمت‌آمیز عنوان کرده است. فاطیما نصیر که با هفت فرزند خود در این راهپیمایی شرکت کرده بود، با بیان اینکه مرگ باعزت بهتر از زنده گی با خفت است، به گاردین می ‌گوید: « اسراییل در هر صورت ما را می ‌کشد؛ چه با گلوله چه با تحریم ». محمد یونس، نوجوان ۱۸ ساله نیز می ‌گوید آن ‌قدر به مبارزه ادامه می ‌دهد تا روزی صدای مردم غزه به گوش جهانیان برسد و سرانجام راه ‌حلی برای پایان ‌دادن به این وضعیت سخت پیدا شود. البته شلیک به  فلسطینی های که به دیوار حایل در مرزغزه و اسراییل نزدیک می ‌شوند، تازه گی ندارد و نیروهای اسراییلی همواره به نوجوانانی که با سنگ به این دیوار حایل حمله می‌ کنند، با گلوله پاسخ داده است. جالب این است که اولین تلفات جانی « روز سرزمین »، ساعت ‌ها قبل از شروع این راهپیمایی رخ داد؛ وقتی یک کشاورز فلسطینی بر اثر شلیک یک تانک اسراییلی جان باخت.

همیشه پای امریکا در میان است

طبق گفته مقامات حماس، این بست ‌نشینی تا ۱۵ ماه می‌ ادامه خواهد یافت؛ روزی که فسطینی‌ها از آن با عنوان روز «نکبت» یاد می ‌کنند. در ۱۵ می‌ سال ۱۹۴۸ ترسایی بود که با هجوم ارتش اسراییل به مناطق فلسطین ‌نشین، ۷۵۰ هزار فلسطینی از روستاهای خود تبعید شدند. جالب اینکه در روز ۱۴ می ‌نیز که سالروز تاسیس رژیم جعلی اسراییل است، ایالات متحده به صورت رسمی سفارت خود را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد. این امر با واکنش تند مقامات فلسطینی و تشکیلات خود گردان مواجه و باعث شد فلسطینی‌ ها میانجیگری امریکا را در مذاکرات صلح قبول نکنند و حتا از دیدار با مایک پنس، معاون‌اول ترامپ که به مناطق اشغالی سفر کرده بود، خود داری کردند. البته این تنها اقدام دولت ترامپ علیه مردم غزه نبود؛ واشنگتن سال گذشته تصمیم گرفت با هدف افزایش فشار بر فلسطینی‌ها، کمک‌ های مالی خود به سازمان « امداد پناه‌ جویان فلسطینی » متعلق به سازمان ملل متحد را نیز قطع کند. این مساله باعث شده است اوضاع در نوارغزه که از سوی اسراییل و مصر با تحریم مواجه است، بحرانی ‌تر از هر زمان دیگری باشد. تنش میان تشکیلات خودگردان و حماس نیز بر پیچیده گی اوضاع در غزه می ‌افزاید.

سال گذشته دولت خود گردان تصمیم گرفت تا با پرداخت ‌نکردن هزینه برق نوازغزه، این رقیب سیاسی را تحت فشار قرار دهد. البته با پادرمیانی برخی کشورهای عربی و برگزاری نشست ‌های مشترک میان سران تشکیلات خود گردان و حماس، اندکی از شدت این اختلافات در ماه‌های اخیر کاسته شده است و به نظر این اقدام اسراییل نیز می ‌تواند زمینه را برای نزدیکی هرچه بیشتر این دو موجودیت سیاسی در فلسطین فراهم آورد.

 سیلی اردوغان به نتانیاهو

هرچند اکثرکشورهای جهان از محکوم‌ کردن صریح جنایت اسراییل در نواز غزه سرباز زده‌اند، رجب طیب اردوغان، رییس ‌جمهور ترکیه، در واکنش به کشتار فلسطینی ها، نتانیاهو را تروریست و اسراییل را یک موجودیت تروریستی خواند. البته جدال لفظی میان اردوغان و نتانیاهو به قبل از راهپیمایی بازگشت و انتقادات اسراییل از عملیات نظامی ترکیه در مناطق کردنشین سوریه بازمی ‌گردد. ابتدا در روز شنبه  اردوغان به‌ شدت حمله غیرانسانی اسراییل به نواز غزه را محکوم کرد. در ادامه این نتانیاهو بود که با پوچ خواندن درس‌های اخلاقی انقره ، اردوغان را به‌ عنوان فردی معرفی کرد که مردم بی ‌دفاع روستاهای کردی را بمباران می‌ کند. در ادامه این جدال لفظی، اردوغان روز گذشته در جریان سخنرانی در کنگره حزب عدالت و توسعه در استان آدانا، با اشاره به اینکه ترکیه در سوریه دست به اشغالگری نزده است، به این اظهارات نتانیاهو پاسخ داد و او را فردی بسیار ضعیف و بیچاره خطاب کرد. حجم وحشی‌ گری‌های ارتش اسراییل در واكنش به راهپیمایی مسالمت ‌آمیز فلسطینی‌ها به حدی بوده است که اعتراض برخی احزاب چپ‌ گرا در اسراییل را نیز به دنبال داشته است. این احزاب سیاسی با برگزاری تظاهرات در تل ‌آویو خواهان پایان‌ دادن تجاوز نظامی اسراییل به غزه شدند. در ادامه واکنش‌ها به جنایات رژیم اسراییل، اتحادیه عرب نیز روز گذشته از برگزاری نشستی اضطراری در‌این ‌باره خبر داد. با‌ این حال در شرایطی که اسراییل عملا آب پاکی درباره همکاری‌ نکردن با کمیته‌ های بین‌المللی در موضوع حوادث نواز غزه را روی دست همه گان ریخته است، معلوم نیست که این نشست چه کمکی به بهبود وضعیت در نوار غزه خواهد کرد./ شرق

 بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۸ـ ۰۴۰۴

 یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

  استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

  Copyright ©bamdaad 2018