رهبران نظامی و سران کشورهای جهان در کنفرانس مونشن

 

 

بیش از ٥٠٠ نفر از رهبران نظامی و سران کشورهای جهان از روز جمعه در المان گردهم آمدند تا در کنفرانس سالانه امنیتی مونشن شرکت کنند؛ کنفرانسی که برخی آن را اکادمی اسکارعالم سیاست می ‌خوانند و در قیاس با کنفرانس‌های اقتصادی، آن را همپای مجمع « اجلاس جهانی داووس » می‌ دانند. خطر گسترش تهدیدات هسته‌ ای و وضعیت امنیتی «هولناک» جهانی، بحث غالب سخنرانی‌ها در اولین روز پنجاه‌ وچهارمین کنفرانس امنیتی مونشن بود که بعد ازظهر جمعه در شهر مونشن المان گشایش یافت.
تهدید هسته ‌ای کوریای شمالی، جنگ سوریه ، رابطه روسیه و غرب و منازعه شرق اوکرایین در این کنفرانس سه‌ روزه مطرح خواهد شد. روابط پرتنش میان روسیه و غرب و جنگ جاری در شرق اوکرایین یکی از بحث‌های محوری روز اول کنفرانس امنیتی مونشن بود، کنفرانسی که بسیاری از رهبران و مقامات عالی‌ رتبه کشورهای جهان را گردهم آورده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این کنفرانس در جمع مقامات عالی ‌رتبه جهان نسبت به خطرات فعالیت ‌های هسته‌ای کوریای شمالی هشدار داد: « برای اولین‌ بار از زمان جنگ سرد، ما با تهدیدات هسته‌ ای روبه‌ رو هستیم؛ تهدید جنگ هسته ‌ای». گوترش در ادامه توسعه سلاح‌ های هسته‌ ای و موشک‌های دوربرد کوریای شمالی را در تضاد کامل با اراده جامعه جهانی دانست و این تحرکات را نقض آشکار قطع‌ نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواند.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، نیز در سخنرانی‌ خود در کنفرانس مونشن، به این نکته اشاره کرد که مونشن به پینگ ‌یانگ، پایتخت کوریای شمالی، نزدیک ‌تر است تا به واشنگتن، پایتخت ایالات ‌متحده. دبیرکل ناتو همچنین در ادامه افزود: جامعه جهانی باید « حداکثر فشار» را بر پینگ‌ یانگ و کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، اعمال کند تا از بلند پروازی‌های هسته‌ ای خود دست بکشد.
با وجود تحریم‌های شدید شورای امنیت سازمان ملل علیه کوریای شمالی، کیم حاضر نشده توسعه سلاح‌ های هسته ‌ای خود را متوقف کند. فعالیت‌ های هسته ‌ای کوریای شمالی و آزمایش ‌های موشکی این كشور در ماه‌ های اخیر، تنش میان پینگ ‌یانگ و واشنگتن را افزایش داده و ثبات منطقه را برهم زده است. با وجود جنگ لفظی کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی و دونالد ترامپ، رییس ‌جمهوری ایالات ‌متحده که امید حل ‌وفصل این تنش در آینده‌ای نزدیک را کم ‌رنگ کرده است، کوریای شمالی و جنوبی این روزها به یکدیگر نزدیک ‌تر شده‌اند. در پی این نزدیکی، ورزشکاران کوریای شمالی و هیات همراه آنها که شامل خواهر کیم جونگ اون می‌ شد، هفته گذشته در المپیک زمستانی ‌جنوبی کوریای شرکت کردند.
افزایش قدرت نظامی اروپا
در اولین روز کنفرانس امنیتی مونشن، درخواست‌های زیادی برای لزوم افزایش استقلال و قدرت نظامی اروپا مطرح شد. اورزولا  فون در لاین  وزیر دفاع المان، در سخنانی تصریح کرد: اروپا باید بیشتر از خود مراقبت کند و به‌ عنوان قدرت نظامی پا به عرصه بگذارد. اروپا باید از نظر نظامی وزنه سنگین ‌تری باشد. استقلال و مسوولیت شخصی بیشتر، تکلیف آینده اروپاست.
به نوشته نشریه فوکوس، در اولین روز کنفرانس امنیتی مونشن همچنین انتقادهای زیادی به رویکرد امریکا به ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ وارد شد. اورزولا فون در لاین، این انتقاد را به رئیس‌جمهور آمریکا وارد کرد که رویکرد نظامی یک ‌جانبه ‌ای را در پیش می‌ گیرد.
جهان در آستانه منازعه  بزرگ
ولفگنگ ایشینگر، رییس این کنفرانس، نیز در سخنرانی آغاز این نشست، با اشاره به وضعیتی که آن را « واقعیت هولناک » خواند، هشدار داد: جهان «در آستانه منازعه‌ای بزرگ قرار گرفته است». به‌ گفته ایشینگر، جهان با انبوهی از بحران‌ ها، بی ‌ثباتی‌ها و درگیری‌های حل‌ نشده سروکار دارد.برگزارکننده گان این کنفرانس سالانه سه ‌روزه بر نقش اتحادیه اروپا در جهان و روابط  مسکو و واشنگتن نیز تأکید کرده‌اند؛ هرچند روسای جمهور روسیه و ایالات متحده در این کنفرانس شرکت نکرده‌اند. ولادیمیر پوتین که آخرین ‌بار در سال ٢٠٠٧  ترسایی در این کنفرانس شرکت کرده، در انتقاد به امریکا و « نقش خطرناک و بی ‌ثبات‌کننده این کشور در جهان »، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه را برای شرکت در این کنفرانس راهی مونشن کرده است. دونالد ترامپ هم در این کنفرانس شرکت نکرده، اما جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا و ژنرال مک ‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، که در میان نماینده گان امریکا در این کنفرانس سه ‌روزه‌اند. در مونشن حضور دارند. جنگ میان جدایی‌ طلبان مورد حمایت روسیه و نیروهای کیف در شرق اوکرایین هم یکی از مسایلی مورد توجه در روز نخست کنفرانس مونشن بود. کورت ولکر، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا درباره مذاکرات با اوکرایین و ولادیسلاو سورکوف، مشاور رییس ‌جمهوری روسیه، ماه گذشته ارزیابی‌های خوش ‌بینانه‌ای از مذاکرات اخیر خود درباره بحران اوکرایین دادند؛ بحرانی که از ماه اپریل ٢٠١٤ تا اکنون بیش از ١٠ هزار و ٣٠٠ کشته برجای گذاشته است. ولکر که قرار است در کنفرانس مونشن شرکت کند، اخیرا از « گشاده گی » بیشتر طرف روسی درباره بحران اوکرایین خبر داد، اما هم ‌زمان گفت که این پیام را به سورکوف رسانده که «واشنگتن به‌ شدت از این مساله ناامید و ناراحت است که روسیه هیچ‌ کاری برای پایان این درگیری انجام نداده و نیروهایش را هم از شرق اوکرایین خارج نکرده است »./ ش

بامداد ـ  سیاسی ـ ۲/ ۱۸ـ ۲۱۰۲

 

یادداشت : دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 

استفاده ازمطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2018