بمب های هسته یی کوچک امریکا، تهدید جهانی

اردشیر زارعی قنواتی

از روز جمعه جمعه  دوم فبروری که سند موسوم به دکترین « برررسی وضعیت هسته یی امریکا » توسط وزارت دفاع این کشور در هفتاد صفحه انتشار یافت، انتقادهای زیادی را در جهان و به خصوص کشورهایی که به عنوان تهدید از آنان نام برده شده بود، برانگیخت.

با توجه به اینکه نوک حمله و تمرکز این گزارش بر تهدید عینی روسیه قرار داشت بلافاصله مقامات ارشد در مسکو نسبت به آن واکنش نشان داده و پس از آن نیز مقامات چین، ایران و کوریا شمالی که در گزارش از آنان به صراحت نام برده شده است، نارضایتی و خشم خود را ابراز کردند. اما  دونالد ترامپ  رییس جمهوری امریکا نیز هم زمان با انتشار این سند در همان روز جمعه با تشریح استراتیژی دولت خود در این خصوص اظهار داشت « این استراتیژی امکان استفاده از سلاح‌ های هسته یی را کاهش می دهد و در عین حال، بازدارنده گی در برابر حملات علیه امریکا و متحدان و شرکای آن را افزایش خواهد داد » که این کاملا خلاف ذات سند پنتاگون بود. بعد از اینکه  سرگی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه انتشار این سند را نشانه مواضع تقابل آمیز واشینگتن در رابطه با مسکو قلمداد کرد در روز شنبه ۳ فبروری نیز وزارت امور خارجه روسیه با انتشار یک بیانیه رسمی نسبت به آن عکس العمل نشان داد. در بیانیه روسیه آمده است : « راهبرد اعلام‌ شده از سوی واشنگتن ناامید کننده است و در همان نگاه اول در آن پیش برد سیاست‌های تقابل ‌جویانه و ضد روسی دیده می ‌شود ». هم چنین  لونید اسلوتسکی  رییس کمیته بین الملل دومای روسیه می گوید : «  توسعه تسلیحات هسته یی امریکا، تهدیدات جنگ هسته یی را افزایش می دهد ». اینکه چرا با انتشار این سند از سوی پنتاگون نه تنها این چهار کشوری که در متن گزارش از آنان به عنوان تهدید اصلی (روسیه) و فرعی (چین، کوریای شمالی و ایران) یاد شده است که حتا متحدین اروپایی و افکار عمومی جهانی هم موضع انتقادی گرفته و حتا به صراحت از آغاز دوران جدیدی از « جنگ سرد »  نام می برند، برمی گردد به ذات سند که در آن بر منسوخ و ناکارآمد بودن تسلیحات هسته یی بزرگ مقیاس به دلیل عدم امکان استفاده به لحاظ حجم بزرگ کشتار و ویرانی تاکید شده است.
نکته مهمی که سند پنتاگون به صراحت حول آن تعیین شده است و دقیقا خلاف اظهارات ترامپ بود، اینکه تغییر دکترین هسته یی از وضعیت « بازدارنده گی » یا به اصطلاح  « صلح سرد » به یک شرایط جدید که دکترین هسته یی جدید را در وضعیت  « تهاجمی »  و گرایش به سمت استفاده عملیاتی از تسلیحات هسته یی کوچک  در جنگ های آتی سوق می دهد. چنانچه در گزارش جدید پنتاگون از « وضعیت هسته‌ یی»  ارتش امریکا ابراز نگرانی شده و آمده است قدیمی و عظیم بودن کلاهک ‌های هسته ‌ای امریکا که به علت تخریب وسیع ‌تر احتمال استفاده از آنها کمتر شده است، توان اتمی این کشور را در برابر روسیه را ممکن است تضعیف کند ». به همین دلیل خطر اصلی با انتشار سند جدید پنتاگون در این موضوع نهفته است که سیاست قدیمی در خصوص زرادخانه های هسته یی که در امریکا (۶۸۰۰ کلاهک ) در روسیه (۷۰۰۰) کلاهک، در چین (۲۸۰) کلاهک و در کوریا شمالی در تخمین احتمالی ( ۲۰)  کلاهک می باشد، از وضعیت « بازدارنده گی »  از این پس به سمت گرایش به کلاهک های کوچک تاکتیکی با ظرفیت تخریبی (۲۰ هزار تن) جهت استفاده واقعی در عرصه عملیاتی می باشد. پنتاگون با سیاست جدید خود در خصوص تسلیحات هسته یی هم اینکه به مسابقه تسلیحاتی مخرب جدید دامن می زند و هم اینکه فاجعه ورود جنگ افزار هسته یی به مناقشات رو به افزایش جهانی را عینیت می بخشد. به تبع از ضرب المثل قدیمی که « سنگ بزرگ نشانه نزدن است »  و ظاهرا تا به امروز در مورد تسلیحات قدرتمند هسته یی مصداقیت داشته است امروز پنتاگون به سمت معکوس کردن این موضوع می رود و سعی می کند با برداشتن « سنگ کوچک برای زدن »  دشمنان خود را مرعوب کند.
سند پنتاگون در شرایطی تنظیم و انتشار می یابد که وضعیت در جهان کنونی به دلیل « انارشی » کنونی به شدت در حال تشدید بحران های ملی، منطقه یی و بین المللی است و همین موضوع ابعاد سیاست جدید را در بستر عینی تر تهدید استفاده از جنگ افزار هسته یی، در مناقشات آینده نشان می دهد. از طرف دیگر با شکست استراتیژی های منطقه یی و جهانی واشنگتن در یک دهه اخیر و افول هژمونی امریکا در عرصه بین المللی با توجه به ذات امپریالیزم و سابقه جنایات بی شمار جنگی امریکا در نقاط مختلف جهان این موضوع بیش از همیشه زنگ خطر جنگ های هسته یی محدود را به صدا در آورده است. از آنجا که پنتاگون قبلا و مشخصا در سال گذشته با استفاده از بزرگترین بمب غیرهسته یی خود معروف به « مادر بمب ها »  در افغانستان استفاده کرده است چندان دور از انتظار نیست که از تسلیحات هسته یی کوچک که طبق این سند در کانون توجه قرار گرفته است در صورت لزوم استفاده کند. از طرف دیگر نتیجه جنگ افغانستان و عراق به استراتیژیست های نظامی امریکایی نشان داد که دوران لشکرکشی و اعزام گسترده سربازان امریکایی برای تصرف سرزمینی مناطق دشمن سپری شده است و استفاده از موشک های کروز در طبقه بندی تسلیحات متعارف هم نتیجه تعیین کننده یی در منازعات اخیر به دنبال نداشته است. بدون تردید هر چند که لبه حمله پنتاگون در این گزارش بر روی روسیه متمرکز بوده است اما با توجه به توان تسلیحاتی و هسته یی روسیه، این کشور نیز به راحتی در همین راستا می تواند توازن قدرت با رقیب سنتی خود را برقرار کند. به همین دلیل تمرکز بر روسیه بیشتر برای کشاندن پای این کشور و حتیا چین به یک مسابقه تسلیحاتی پر هزینه می باشد که حداقل در مورد روسیه می تواند این کشور را به لحاظ اقتصادی هم چون مسابقه تسلیحاتی دوران “رونالد ریگان” دچار مشکلات بزرگ کند. اما خطر بالقوه و بالفعل نظامی این دکترین جدید پنتاگون متوجه کشورهای در حال توسعه و ناهمسو با واشینگتن است که در راس آن ایران و کوریا شمالی قرار دارند. آنان با این رویکرد قصد دارند در صورت تشدید تنش با این دو کشور و یا احتمالا سوریه برای از بین بردن زیرساخت ها و مراکز تجمع نظامی آنان از تسلیحات هسته یی کوچک استفاده کنند. از آنجا که در ساختار سیاسی امریکا نیز امروز یک در هم گسیخته گی و رقابت های بسیار حاد حول دوقطبی های ناسازگار وجود دارد، در واشنگتن بسیاری چندان بی میل نیستند تا با ایجاد و یا ورود مستقیم به یک جنگ خارجی بسیاری از مشکلات داخلی خود را حل کنند. به همین دلیل وقتی تمام این قطعات پازل در کنار هم چیده و یا تحلیل می شود در آن صورت تغییر استراتیژی هسته یی واشنگتن که در سند پنتاگون هم به صراحت بر آن قید می شود، بیش از همیشه هیولای یک نکبت جنگ هسته یی مدیریت شده را به تصویر می کشد. سند پنتاگون یک اعلان جنگ و دهشت استفاده از تسلیحات هسته یی در جنگ های آینده و تهدید کننده صلح جهانی است که اگر امروز کشورهای جهان و افکارعمومی بین المللی عکس العمل لازم علیه آن انجام ندهد فردا بسیار دیر خواهد بود.

بامداد ـ  سیاسی ـ ۱/ ۱۸ـ۰۸۰۲

 

دیدگاه های ارایه شده اندیشه و نظر نویسنده را بازتاب می دهـد. دیدگاه های حزب متحد ملی ترقی مردم افغانستان در اسناد و اعلامیه های رسمی آن انعکاس یافته است .

 

استفاده از مطالب بامداد با ذکر ماخذ آزاد است.

Copyright ©bamdaad 2018