از زنده گی احزاب سیاسی جهان :

همایش نماینده گان احزاب سیاسی جهان درپکن

 

« جهان دست ‌خوش تحول ‌های بزرگ، دگرگونی و سامان‌ یابی است، اما دستیابی به صلح و توسعه نیاز کنونی برای همه ما است».

 

در دهه‌ های اخیر، حزب کمونیست چین با برگزاری جلسه ‌های مشورتی، دیدارهای تحقیقاتی با تک ‌تک حزب‌ های کمونیست یا با گروه‌ های مشخص از آن ‌ها ( در چارچوب دیدارهای منطقه‌ ای یا در حاشیه همایش‌های بین ‌المللی حزب‌ های کمونیست) گفت وگو و تبادل ‌نظر کرده است.

در نخستین روزهای ماه قوس۱۳۹۶ نماینده گان تعداد پرشماری از حزب‌های سیاسی با گرایش‌های سیاسی مختلف به ‌دعوت رهبری حزب کمونیست چین در همایش پکن شرکت کردند.سازمان ‌دهنده گان نشست اولویت در دعوت به سخنرانی را به نماینده گان حزب‌های در قدرت در کشورهای همسایه ، میانمار، اندونزیا، نیپال، کامبودیا، لاووس، ترکمنستان، روسیه، مغولستان داده بودند.تعدادی قابل ‌توجه از حزب‌های سیاسی از قاره افریقا نیز دراین همایش حضور داشتند.

موضوع محوری همایش « آینده مشترک »  پیوند صلح و توسعه و تقویت همکاری‌ های اقتصادی همراه با تاکید قوی بر گسترش نهادهای جهانی‌ای بود که با ایجاد روابط متقابلاً سودمند، غلبه بر توسعه ‌نیافته گی و توسعه نابرابر را تسهیل می ‌کنند. ابتکار « جاده ابریشم جدید: یک جاده، یک کمربند » که در سال‌ های اخیر از سوی دولت چین ارایه ‌شده است، به ‌نحو برجسته ‌ای در همایش مطرح بود. 

همایش شامل دو جلسه عمومی بود که رییس‌ جمهوری چین در نخستین جلسه آن‌ سخن گفت. در کنار دو جلسه عمومی مجموعه‌ ایی از کارگاه‌های آموزشی با مشارکت مستقیم طیف وسیعی از حزب‌های شرکت ‌کننده سازمان دهی شده بود. به‌ نظر می ‌رسد که هدف همایش در اساس بسیج نظرات در سطح حزب‌های سیاسی و نه دولت‌ها بود و اینکه از این طریق بیشتر به ‌طورمستقیم بر انتخاب‌های سیاسی تاثیر بگذارد، به ‌ویژه در کشورهایی که اهمیت  اقتصادی برای چین دارند یا ممکن است چالش‌هایی را بر سر راه برنامه‌های اقتصادی چین ب‌وجود آورند.

 گرچه سخنرانی‌های نماینده گان حزب کمونیست چین در همایش بر سوسیالیزم (با ویژه گی‌های چینی) و همچنین مارکسیزم در حکم یک فرایند تحلیل تاکیدی مشخص داشت، ولی در واقع تاکید اصلی بر همکاری‌های اقتصادی عمومی بیش تر در رابطه با هدف‌ های توسعه‌ بود. نماینده گان حزب کمونیست چین به ‌وضوح مطرح می ‌کردند که بدون صلح، توسعه غیرممکن است، و احتمال صلح کمتر خواهد بود اگر که نتوان بر توسعه‌ نیافته گی در جهان غلبه کرد.

 باتوجه به اوضاع تهدیدآمیز کنونی در جهان و خطر تهاجم‌های اقتصادی و نظامی ایالات‌متحده و کشورهای امپریالیستی در رویارویی با مطرح‌ شدن چین در مقام یک اقتصاد غالب، ابتکار حزب کمونیست چین در سازماندهی این همایش قابل ‌درک و از لحاظ حفظ صلح جهانی ضروری ارزیابی می‌شود. باتوجه به اهمیت این همایش گزارش تهیه ‌شده را پیشکش خواننده گان گران ارج می نماییم.

***

کنگره نوزدهم حزب کمونیست چین و همایش « آینده مشترک » 

بنا به ‌دعوت حزب کمونیست چین، بیش از ۴۵۰ سیاستمدار و رهبر سیاسی به ‌نماینده گی از حزب‌ های سیاسی ۱۲۲ کشور جهان ( از طیف‌ های گونه گون سیاسی ) در همایشی از « بلند پایه گان»، در پکن، در نخستین روزهای قوس ۱۳۹۶خورشیدی، گردهم آمدند. شایسته یاد آوری است که در کنگره نوزدهم حزب کمونیست چین، که در هفته آخر ماه میزان سال جاری برگزار شد، از هیچ حزب سیاسی خارجی دعوت به عمل نیامده بود. 

در این گردهمایی، ۱۵۱ نفر از رهبران و مسوولان دفتر بین ‌المللی حزب کمونیست چین و نهادهای دولتی و حزبی وابسته نیز به این ۴۵۰ سیاستمدار و رهبران سیاسی مدعو پیوستند تا درباره جستار « همکاری با یکدیگر برای آینده مشترک بشریت »  گفت وگو کنند.

این بزرگ ‌ترین گردهمایی حزب‌های سیاسی جهان بود که تصمیم به برگزاری آن در کنگره اخیر نوزدهم حزب کمونیست چین مبنی بر: ایفای نقش رهبری کشورچین در مبارزه برای صلح، توسعه، و امنیت در دنیا، گرفته شد. در طی سه روز برگزاری نشست‌های عمومی و میزهای گرد، شماری از نماینده گان حزب‌های سوسیال ‌دموکرات، سوسیالیست و کمونیست از سرتاسر جهان نیز شرکت کردند، اما علاوه برغیبت نماینده گان حزب‌های نژادپرست و فاشیستی، نبودن چند حزب دیگر بسیار محسوس بود.

باوجود دعوت از حزب‌ های اصلی قدرت سیاسی در بریتانیا و ایرلند، هیچ‌ کدام از آن‌ها در نشست‌های این گردهمایی شرکت نداشتند. همین ‌طور حزب حاکم کارگران کوریای شمالی نیز در گردهمایی حضور نداشت. لیکن حزب ‌های جمهوری ‌خواه و دموکرات از ایالات‌متحده در این گردهمایی شرکت داشتند. در شامگاه جمعه اول قوس، شی جین پین، رییس ‌جمهور و دبیرکل حزب کمونیست چین، در سخن ‌رانی گشایش گردهمایی اعلام کرد که، دنیا باید به دوران جنگ ‌افروزی، کشورگشایی، رنج و مصیبت پشت کند. او گفت: « هنگامی‌ که چالش‌های رویاروی بشریت در دنیایی با به‌هم ‌پیوسته گی شتابنده به‌ یاری دانش فناوری جدید، عظیم ‌تر از هر زمانی دیگرند ما باید با همکاری با یک دیگر از چنین فرصتی برای ساختن آینده ایی درخشان ‌تر برای انسان بهره گیریم.» او در بخشی دیگر از سخنانش گفت: « همکاری دوستانه بین چین و کشورهای دیگر روزبه‌ روز گسترش می ‌یابد و مفهوم یک جامعه جهانی که آینده همه بشریت در آن به‌ هم گره خورده از پشتیبانی و تایید هر چه بیشتر مردم برخوردار می ‌شود.» او در بیانیه ۲۰ دقیقه ای‌اش همچنین از برنامه‌ ایی سخن گفت که در پنج سال آینده قرار است از پانزده هزار نفر به‌ نماینده گی از حزب ‌های سیاسی از سرتاسر دنیا برای سفر به چین دعوت به‌ عمل آید. این دعوت نه‌ تنها حزب ‌های سوسیال دموکرات و کمونیست را شامل می ‌شود، بلکه حزب‌های دست ‌راستی و میانه را نیز در برمی ‌گیرد. رییس‌ جمهور و دبیرکل حزب کمونیست چین بار دیگر تعهد حزب کمونیست چین به ساختمان جامعه سوسیالیستی پیشرفته، مرفه و موزون در سه مرحله و « با ویژه گی‌ های چینی» تا سال ۲۰۵۰ ترسایی در کشور را یادآور شد. او تاکید کرد: « مارکسیسم هنوز راهنمای ماست و با به‌ کارگیری اسلوب‌های این دانش، آموخته‌ های کشورهای دیگر را با واقعیت‌های جامعه چین درمی‌آمیزیم و کاربرد آن‌ها را با شرایط کنونی به ‌روز می‌ کنیم. »

سخنران‌های دیگر در مراسم گشایش همایش پکن،  هون سن ، نخست ‌وزیر کامبودیا، دمکی مکونن ، معاون نخست ‌وزیر اتیوپیا، و  آنگ سانگ سوچی ، نماینده اتحادیه ملی برای دموکراسی از میانمار بودند.

حزب کمونیست بریتانیا یکی از پنج حزبی بود که نماینده آن در نشست ۲۴ حزب کمونیست همراه با  هوانگ کونمینگ،  مسوول  شعبه تبلیغات و عضو هیات سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین  برای ایراد سخنرانی برگزیده شد.

رابرت گریفیث، دبیرکل حزب، در این سخنرانی، رشد عظیم چین بر پایه برنامه ‌ریزی و مالکیت همه گانی بر بخش ‌های کلیدی اقتصاد که تنها آن‌ها می ‌توانند تضمین‌ کننده بهره‌ مندی کارگران و توده مردم از مزایای فنا‌وری‌های جدید باشند را موردستایش قرارداد. گرایش چین به شرکت و درگیر شدن در طرح‌های سودمند دوجانبه با دیگر کشورها به آن‌ها کمک می ‌کند تا آسوده از سلطه سرمایه انحصاری غرب به توسعه آزادانه و تکیه بر خود دست یابند.

حزب کمونیست چین به ‌طور سازنده همه حزب‌های سیاسی در همه کشورها را برای ساختن جهانی صلح‌ آمیز، توسعه‌ یابنده و بی‌خطر به چالش فرامی ‌خواند. تصمیم اخیر این حزب برای ایفای نقشی فعال ‌تر در سازمان‌ دهی نشست بین‌ المللی سالانه حزب‌های کمونیستی و کارگری نشانه ا‌یی دیگر از رویکرد برون ‌نگرانه حزب کمونیست چین است.           

رابرت گریفیث همچنین در جلسه گفت وگوهای مشترک همچنین توضیح داد که چگونه مردم بریتانیا اگر بخواهند راه صلح، توسعه و امنیت را پی بگیرند، خروج از اتحادیه اروپا برای آن‌ها ضروری است. این ضرورت به ‌طور مشخص به این ‌گونه است که دولت چپ به‌ رهبری حزب کارگر باید آزاد باشد تا بتواند نظارت دموکراتیک بر اقتصاد را اعمال کند. به ‌این ترتیب که ترازمندی و تناسب آن‌ ها از دست سرمایه مالی متمرکز در بزرگ‌ شهر لندن را خارج کند و به‌ سود تولید صنعتی و تقویت زیربنای اقتصادی دگرگون سازد. چنین دولتی همچنین باید بتواند سیاست ‌خارجی و دفاعی‌ای مستقل به‌معنای واقعی را پیگیری کند.

جان فاستر، منشی روابرط بین‌المللی حزب کمونیست بریتانیا  در مصاحبه ا‌یی مفصل با برنامه خبری اصلی تلویزیون چین، در عصر شنبه، شرکت کرد و در آن به ‌بحث درباره حضور چین در عرصه جهانی، صلح و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پرداخت.

مبارزه در راه صلح درونمایه بیانیه « ابتکار پکن»

روحیه مثبت حاکم بر این گردهمایی در پیش ‌نویس بیانیه پایانی نشست بازتاب یافته است. این بیانیه، که « ابتکار پکن» نامیده می‌ شود، اعلام می‌ کند: « جهان دست ‌خوش تحول‌هایی بزرگ، دگرگونی و سامان‌یابی است، اما دستیابی به صلح و توسعه نیاز کنونی برای همه ما است.»

بیانیه به این اشاره می ‌کند که: تاثیرگذاری فزاینده فرایند جهانی شدن، فناوری اطلاعات، گوناگونی فرهنگی و گرایش به جهانی چند قطبی، به روند به‌هم پیوسته گی و وابسته گی هرچه بیشتر کشورها به یکدیگر شتاب می‌ بخشد. نیازها و خواست‌های مردم برای زنده گی بهتر نیز درحال افزایش است. اما ما همچنین با پدیده‌هایی نامعلوم و عامل‌هایی بی ‌ثبات‌کننده‌ روبروییم که عبارتند از: بهبود یافتن بی‌ قوت و نااستوار از رکود اقتصادی در دنیا، اختلاف گسترش یابنده بین ثروتمندان و تهیدستان، درگیری‌های منطقه ‌ای، تروریزم، تغییرهای آب ‌و‌هوایی، ناامنی در ارتباط ‌های کامپیوتری، و بیماری‌های همه‌ گیر جدی.

بدین ترتیب، همان ‌طور که سرنوشت هر کشور باید ب‌دست مردم آن کشور تعیین گردد، ضروری است که بر آگاهی مردم همه کشورها برای تعیین سرنوشت خود انسان در یک « آینده مشترک» افزود شود.

بیانیه « ابتکار پکن » توانست حزب ‌های شرکت ‌کننده را در پذیرش این اندیشه متحد سازد که صلح و نبودن جنگ مانند « هوا و نور خورشید » که مردم بدون توجه چندانی به آن‌ ها از وجود شان بهره ‌مند می‌ شوند، پیش ‌شرط توسعه است، و رشد و توسعه خود نیز گره ‌گشای بسیاری از گرفتاری‌ها در دنیا است. اما سند پیش ‌نویس برای کاستن فقر و نابرابری در جهان شیوه « اقتصاد جهانی‌ شده »  و « بازار آزاد » را به‌ منزله سازه‌های توانمند کارا توصیه می‌ کند. حزب‌ های کمونیست بریتانیا و هند در میان آن‌ هایی بودند که در این زمینه پیشنهاد هایی متمایز ارایه می ‌دادند. 

آنچه کمتر بحث ‌بر‌انگیز بود، فراخوان برای « مناسبات تولیدی »  و شیوه زنده گی  « سبز، مصرف کم‌ ترین مقدار کاربن، فرآورده ‌های بازیافتی و دوام‌ پذیر » بود. و دیگر اینکه، اقیانوس ‌ها، منطقه‌ های قطبی، اینترنت و فضای کیهانی باید « مرزهای نوین همکاری» باشند تا « میدان هماوردی مشت ‌زنی» .

حزب‌ های سیاسی هر کشوری موظف‌اند که دولت و نهادهای سیاست‌ گذاری کشورشان را از به‌ کارگیری « شیوه‌ های فکری دوران جنگ سرد، سیاست ‌مداری برتری‌ جویانه و فرقه‌ گرایی بازدارند.»

مناسبات میان کشورها باید بر شالوده احترام متقابل برای حق حاکمیت و استقلال دیگران، روا داری و عدالت، و به‌ گفته چینایی‌ها « همکاری بُرد – بُرد » باشد. باید اصول منشور سازمان ملل متحد را پاس داشت و خود سازمان ملل باید برای میانجی گری مسالمت ‌آمیز و برطرف کردن کشمکش‌ ها به ‌کار گرفته شود. 

بیانیه « ابتکار پکن »، همکاری‌ های توسعه‌ گرایانه طرح مبتکرانه  « یک کمر بند، یک راه » از سوی چین برای جنوب آسیا، خاورمیانه و آفریقا با استقبال شورانگیز حاضران روبرو شد. انتظار می ‌رود که این طرح در نشست بین ‌المللی بعدی با اصلاحاتی تصویب و اجرایی شود. البته گفتمان‌هایی که درباره آن‌ها سخن گفته نشد می ‌تواند به ‌اندازه آنچه اعلام شد پراهمیت باشند. در سند اشاره‌ های مشخص اندکی به بهره‌ کشی طبقاتی، سرمایه ‌داری و امپریالیزم شده بود، هرچند که این‌ها مرزهای پایه ‌ای جداکننده منافع طبقه کارگر و بشریت به ‌طور عام از منافع شرکت‌های انحصاری سرمایه ‌داری ‌اند.

سخنرانان، بر حق مردم فلسطین به داشتن دولت ملی خود تاکید دوباره کردند، اما درباره شرایط ناگوار مسلمان‌ های روهینگیا تنها از سوی نماینده حزب حاکم ترکیه سخن گفته شد. این نماینده ترکی در ادامه سخنرانی‌اش حزب کارگران کردستان ( پ ک ک) و دیگر گروه‌های کُرد را « تروریست » خطاب کرد.

باوجود اینکه نماینده گان حزب‌های چپ و راست اروپا در بحث‌های خصوصی به اتحادیه اروپا، به ‌ویژه درباره « خود بزرگ‌ بینی »  کمیسیون اتحادیه اروپا انتقاد بسیار داشتند، با این همه، این دیدگاه در سخنرانی‌ های جلسه‌ های عمومی بازتابی نیافت.

به‌ هرحال، این همایش بلند پایه آماده گی چین در پذیرش نقش رهبری ‌کننده در مسیر صلح، توسعه ترقی‌ خواهانه و امنیت زیست‌ محیطی را نشان داد./ مهرگان

 

 بامداد ـ  سیاسی ـ ۱/ ۱۸ـ ۲۰۰۱