آغوش باز برای اسراییل، حمایت پوشالی از فلسطین

بنیامین نتانیاهو به هند سفرکرد

 

 

تنها شش ماه بعد از آنکه نارندرا مودی به‌ عنوان اولین نخست ‌وزیرهند که به اسراییل سفر می ‌کند، بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسراییل، روز گذشته وارد هند شد تا دومین نخست ‌وزیر اسراییلی باشد که از زمان آغاز روابط دیپلوماتیک دو طرف در سال ١٩٩٢ ترسایی به دهلی ‌نو سفر می ‌کند. در اقدامی که هندی‌ ها از آن با عنوان « خروج از پرتوکول » یاد می ‌کنند، نارندرا مودی، نخست ‌وزیر هند، برای استقبال از نتانیاهو به فرودگاه دهلی رفت و با آغوش باز از نتانیاهو استقبال کرد. نخست ‌وزیر هند البته فقط به این اکتفا نکرد و سپس در توییتی نتانیاهو را دوست خود خطاب کرد و از او به‌ خاطر سفر به هند تشکر کرد. این سفر شش ‌روزه اولین سفر رسمی نتانیاهو به کشورهای جنوب آسیاست. اسراییل تلاش می ‌کند روابط خود را با قدرت‌ های اقتصادی مطرح جنوب آسیا افزایش دهد و چه کشوری بهتر از هند که همین حالا هم بزرگ ‌ترین خریدار تجهیزات دفاعی اسراییل است. به گزارش الجزیره، همکاری‌های دفاعی، امنیتی، تجاری و کشاورزی از محورهای اصلی دیدار مقامات دو طرف است.
آن ‌طور که سوشما سواراج، وزیر خارجه هند، گفته، انتظار می ‌رود مقام‌ های اسراییل و هند در این سفر توافق ‌نامه‌هایی را درباره امنیت سایبری، انرژی و همکاری‌های فضایی و تولید فیلم امضا کنند. دو طرف همچنین پیشرفت‌های صورت‌ گرفته در اجرای توافق ‌نامه‌ های همکاری در زمینه تکنولوژی، آب و کشاورزی را بررسی می ‌کنند که در سفرمودی به سرزمین‌ های اشغالی در اوایل جولای سال گذشته به امضا رسیده بود.
افکار عمومی هند البته رویکرد متفاوتی نسبت به این سفر داشتند. گیتا هریهاران، یکی از حامیان هندی جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌ گذاری و تحریم اسراییل  (BDS)، می ‌گوید: « دیدار نتانیاهو از چندین تحول وحشتناک برای هند خبر می ‌دهد که اولین اش وعده‌های پوشالی گاه‌به‌گاه دولت هند به فلسطینی‌هایی است که علیه اشغال اسراییل مبارزه می‌ کنند، درحالی ‌که هم ‌زمان روابط خود با اسراییل را تقویت می‌کند».
شش ماه پیش نارندرا مودی، به‌ عنوان اولین نخست ‌وزیر در تاریخ هند به اسراییل سفر کرد، البته در گذشته برخی از مقامات هندی به اسراییل سفرکرده بودند، از جمله پرناب موکرجی، رییس ‌جمهور هند که در اواخر سال ۲۰۱۵ ترسایی به منطقه رفت، اما با توجه به سیاست هند در قبال فلسطینی‌ها  و حمایت هند از « تلاش‌های فلسطینیان » و درنظرگرفتن جمعیت حدود ٢٠٠ میلیونی مسلمانان هند، مقامات این کشور همواره تلاش کرده‌اند تا در این دیدارها هم از اسراییل و هم از سرزمین‌های فلسطینی دیدار کنند، اما سفر مودی بدون سفربه مناطق فلسطینی صورت گرفت. هند، فلسطین را در سال ۱۹۸۸ترسایی  به رسمیت شناخت و دو طرف از سال ١٩٩٢ روابط رسمی دیپلوماتیک خود را آغاز کردند، اما به دلیل حمایت هند از فلسطین این رابطه چندان گرم نشد. اولین‌بار آریل شارون، نخست ‌وزیر وقت اسراییل، در سال ٢٠٠٣ ترسایی و در زمان قدرت حزب راست‌ گرای بهاراتیا جاناتا به این کشور سفر کرد و حالا هم همکاری‌های دو کشور از زمان روی‌کارآمدن دولت به رهبری حزب بهاراتیا جاناتا در سال ۲۰۱۴، بسیار نزدیک ‌تر شده است.
همکاری‌های نظامی هند و اسراییل
هند یکی از بزرگ ‌ترین بازارهای تسلیحاتی برای اسراییل به‌ شمار می ‌رود و مقامات  دهلی ‌نو سرمایه ‌گذاری ‌های وسیعی در زمینه مدرنیزه‌ کردن سیستم  تسلیحاتی دفاعی خود انجام داده‌اند. این درحالی است که هند پیش از این یک قرارداد نظامی با اسراییل را لغو کرده. اوایل جنوری شرکت پیمان کار نظامی رافایل اسراییل اعلام کرد که هند قرارداد ٥٠٠ میلیون ‌دالری خرید موشک‌ های هدایت ‌شونده ضد تانک از اسراییل را لغو کرده است. رسانه‌های خبری هند اعلام کرده‌‌اند که دهلی ‌نو قصد دارد به ‌جای موشک ‌های اسراییلی، از موشک‌های ضدتانک داخلی استفاده کند.

دانیل کارمون، سفیر اسراییل در دهلی ‌نو، دراین‌ باره گفت: اگر مشکلی وجود داشته باشد، این مشکل باید حل‌ وفصل شود. هند هم‌ زمان با توسعه صنعت تولیدی خود، درصدد جلب سرمایه‌ گذاری‌ های خارجی است. به گفته خبرنگاران، مبادلات تجاری بین دو کشور رشد فزاینده‌ای داشته و از حدود ۲۰۰ میلیون دالر در سال ۱۹۹۲ ترسای به حدود چهار میلیارد  و ۳۹۰ میلیون دالر در سال ۲۰۱۳ ترسایی رسیده است. در سال ۲۰۱۳ هند  دهمین شریک تجاری اسراییل و سومین شریک تجاری این کشور در آسیا پس از چین و هانکانگ بود.
انتقادها از سفر نتانیاهو
سفر نتانیاهو به هند در حالی صورت گرفته که چند هفته پیش دهلی‌ نو در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تصمیم ترامپ برای به ‌رسمیت ‌شناختن اورشلیم ( بیت‌المقدس ) به‌عنوان پایتخت اسراییل رای داد؛ اقدامی که بعضی فعالان هندی هوادار فلسطین آن را نمایشی مضحک می ‌خوانند. رهبر جنبش BDS اسراییل در هند می‌ گوید؛ گسترش روابط دیپلوماتیک هند با اسراییل نشان‌ می‌ دهد که اختلاف عمیقی میان موضع هند در سطح بین‌المللی و احترام اش به اسراییل وجود دارد. به گفته این فعال هندی، هند بی‌ چون ‌و چرا برای پیوستن به اردوگاه اسراییل  و ایالات ‌متحده تلاش می ‌کند، مگر اینکه پای مساله موضع‌ گرفتن در سازمان امنیت درمیان باشد. او می ‌گوید تلاش هند برای حمایت از آرمان فلسطین در سازمان ملل در پاسخ به فشارهای بین‌المللی است و تلاشی برای منزوی ‌نشدن هند. علاوه‌ بر این انتقادها که در فضای مجازی و همچنین در گفت ‌وگو با رسانه‌ها مطرح  شد، برخی از شهروندان هند درآستانه سفر روز گذشته بنیامین نتانیاهو، به خیابان‌های این کشور آمدند و با سردادن شعارهایی علیه اسراییل، از مقامات این کشور خواستند رابطه خود با اسراییل را قطع کند./ ش

 بامداد ـ  سیاسی ـ ۲/ ۱۸ـ ۱۵۰۱

تصویر از :  Israel Heute