درپی تصمیم دونالد ترامپ  رییس جمهور ایالات متحده امریکا درمورد به رسمیت شناختن بیت‌ المقدس، به عنوان پایتخت اسراییل ، امروز میلیون ها معترض در کشورهای اسلامی به خیابان ها ریخته ، اعتراض و ناسازگاری شانرا با این اقدام ناشیانه کاخ سفید ابراز داشتند. این مارش ها و اعتراضات  خیابانی در کشور اندونزیا ، مالیزیا ، بنگله دیش ، افغانستان ، ایران ، ترکیه ، فلسطین ، اردن ، المان ، اتریش، تونس ، یونان و سایر نقاط جهان راه اندازی شده بود. یگانه دولتی که از این تصمیم ترامپ دلشاد بوده و آنرا تایید کرد ، رژیم صهیونیسیت اسراییل بود که مانند همیش تنها در کنار امریکا دربرابر جهان قرار گرفت است .

سرگی لاوروف وزیر خارجه  جهموری فدراتیف روسیه اظهار داشت که تصمیم امریکا در مورد بیت المقدس مخالف همه توافقنامه ها می باشد و این یک واقعیت است. موصوف علاوه نمود که :  « این تصمیم جامعه بشری را به دو قسمت تقسیم کرده است، به این اساس این اقدام بسیار نادرست می باشد» .

به گزارش اسپوتنیک، نیکولای ملادینوف، ناظم  سازمان ملل متحد برای حل و فصل مساله خاورمیانه می گوید که تصمیم اخیر دونالد ترامپ  رییس جمهور امریکا برای به رسمیت شناختن اورشلیم ( بیت المقدس ) به عنوان پایتخت اسراییل سبب تشدید تشنج در منطقه خواهد شد.

نیکولای ملادینوف افزود : « امروز احتمال بسیار وجود دارد که ما شاهد یک سلسله اقدامات یک جانبه خواهیم بود، این اقدامات مانع رسیدن به هدف مشترک ـ دستیابی به صلح خواهد شد. در روزهای آینده، بسیار مهم است که رهبران خردمندی خود را نشان بدهند و تلاش کنند از الفاظ تحریک آمیز خودداری کنند.» قابل یادآوری است، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه به خواست هشت کشور عضو این شورا نشست فوق العاده در باره بیت المقدس برگزار خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی درجریان تظاهرات در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن و غزه، معترضان پرچم ‌های امریکا را به آتش کشیدند و ادعایشان بر این شهر مقدس را فریاد زدند.در رام‌ الله کارلا یکی از معترضان می ‌گوید: « ترامپ فقط یک طرف را می‌بیند، فقط به خواست اسراییلی‌ها توجه دارد و حقایق درمورد فلسطینی‌ها را نادیده گرفت.» خیلی‌ها می‌ گویند واشنگتن با این کار، شانس‌ آنها را برای دست یافتن به یک کشور مستقل که پایتخت آن بیت‌المقدس شرقی باشد کم کرده است.

 تظاهرات ضد امریکایی در کابل ـ تصویر از اسپوتنیک

براساس گزارش رسانه های بین المللی درپی افزایش حضور نیروهای ارتش و پولیس اسراییل  در مناطق فلسطین تحت اشغال ده ها تن از جوانان  معترض فلسطینی زخمی و یک جوان در اثر فیر مرمی اسراییلی ها به قتل رسیده است .  شبکه الجزیره از زخمی شدن ۲۱۷ فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در کرانه باختری و بیت المقدس اشغالی خبر داد . روز گذشته نیز ده‌ها فلسطینی معترض به تصمیم دونالد ترامپ رییس‌ جمهور امریکا در به‌ رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل، به ضرب گلوله نظامیان اسراییل  زخمی شدند. همین منابع گفتند که : «  نیروهای مسلح اسراییلی به حضور نظامی خود در کرانه باختری نیز شدت بخشیده و پایگاه‌های خود را در این منطقه تقویت کرده‌اند .»

درهمین حال دویچه وله گزارش داد که فدا عبدالهادی ناصر، در نامه‌ ای از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین به شورای امنیت یادآور شده است که تصمیم دونالد ترامپ چندین قطعنامه سازمان ملل متحد را نقض می‌ کند. خانم ناصر هشدار داده که این گام می ‌تواند خاورمیانه را به «جنگی بی ‌پایان» بکشاند.

همین منبع  گزارش کرد که : که محمود عباس، رییس تشکیلات خود گردان فلسطین حاضر نیست با مایک پنس، فرستاده دونالد ترامپ به خاورمیانه، دیدار کند. آنها قرار بود به زودی در بیت‌لحم دیدار داشته باشند.جبرییل رجوب، از مقام‌های ارشد سازمان فتح از سران کشورهای عرب خواست که از ملاقات با مایک پنس به هنگام سفرش به منطقه خودداری کنند. رجوب گفته که در رام‌ الله کسی از مایک پنس «استقبال نخواهد کرد».

چنانکه منابع ایرانی گزارش دادند ، امروز صد ها هزار شهروند این کشور به خیابان ها ریخته ؛ و با شعارهای « مرگ برامریکا !» ، « مرگ بر رژیم صهیونیست اسراییل !» نفرت و انزجارشانرا در برابر تصمیم  یک جانبه و ضد فلسطینی کاخ سفید ابراز داشتند.

براساس گزارش اسپوتنیک  امروز درکابل نیز اعتراضات خیابانی در ضدیت با تصمیم عجولانه کاخ سفید مبنی بر انتقال سفارت ایالات متحده  امریکا به بیت ‌المقدس ، و شناختن بیت المقدس منحیث پایتخت رژیم صهیونیستی اسراییل  راه انداری شده بود که در آن هزاران تن شرکت ؛ و با به آتش کشیدن بیرق های اسراییل  و امریکا خواستار پس گرفتن این تصمیم ضد فلسطینی کاخ سفید شدند.

 در گزارش اسپوتنیک آمده است : « امروز هزاران تن بعد از اداى نماز جمعه در مسجد عبدالرحمن و مسجد نعمان بن ثابت در کارته پروان شهر کابل با راه اندازى تظاهرات اين تصميم ترامپ را محکوم کردند. آنها با نعره هاى الله اکبر شعار میدادند و از مسجد عبدالرحمن تا هوتل کابل سرينا راه پيمايى کردند.

شهزاده شاهد نماينده مردم کنر در ولسى جرگه گفت که مسلمانان افغانستان در کنار مسلمانان فلسطين مى مانند و حاضر اند که از حقوق آنها دفاع کنند.

رحیم الله مجاهد رییس شورای ولایتی کابل، در این تظاهرات گفت: چند فرد که خود را تیکه دار اسلام معرفی کرده اند، چهار اطراف قدس به اسراییلی ها به فروش رسانده اند، اما هیچ وقت قدس خاک اسراییل نخواهد شد... مظاهره کننده ها بيرق امريکا و اسرايل و مجسمه ترامپ را لگدمال نموده و آن را به آتش کشيدند. »

براساس  یک گزارش دیگر در قطعنامه اى که در پايان اين تظاهرات  کابل قراات گردید، تظاهر کننده گان خواستار قطع رابطه افغانستان با ایالات متحده امریکا و بسته شدن سفارت آن کشور در افغانستان شدند.

در همین حال  احزاب سیاسی ازسراسر جهان ، شخصیت های اجتماعی و فرهنگی، و صدها  سازمان اجتماعی و صنفی  با صدور اعلامیه ها و ارسال پیام ها ،  ضدیت و ناسازگاری شانرا در برابر این اقدام یک جانبه  کاخ سفید ابراز داشتند. آنها این اقدام اداره ترمپ را مغایر اصول پذیرفته شده جهانی و قطعنامه های سازمان ملل متحد خوانده ، خواستار خاتمه دادن به تصرف سرزمین های اشغالی ، جلوگیری از اعمار شهرک نشین های یهودی ؛ و پی ریزی دو دولت فلسطینی و اسراییلی  براساس  توافقات بین المللی شدند.  / ا.م  ـ بامداد

بامداد ـ  سیاسی ـ ۱/ ۱۷ـ ۰۸۱۲