تنش میان امریكا و سازمان آزادی‌ بخش فلسطین 

 

 

طرح صلح پیشنهادی دولت دونالد ترامپ که رسانه‌های اسراییلی روز گذشته بخش‌ هایی از آن را منتشر کردند، در کنار برنامه امریكا برای بستن دفتر سازمان آزادی ‌بخش فلسطین در واشنگتن یک باردیگر ثابت کرد که  فلسطینی‌ها یک راه‌ حل بیشتر ندارند: مقاومت. اگر تلاش‌ های ناکام باراک اوباما، رییس‌ جمهوری پیشین ایالات‌ متحده و جان کری، وزیر خارجه دولت او، برای پیش ‌بردن صلح بر پایه راه‌ حل‌ دو دولت روزنه امیدی در منطقه باز کرده بود، مواضع دونالد ترامپ و طرح اخیر دولت او که تماما بر پایه منافع اسراییل است، چشم ‌انداز صلح را بیش ‌ازپیش تیره کرده است. در چنین شرایطی تنش‌ها میان امریكا و فلسطین بالا گرفت. ابتدا گزارشی منتشر شد که از قصد امریكا برای بستن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن خبر می‌ داد؛ سازمانی که در عرصه سیاست بین‌الملل نماینده رسمی فلسطینیان محسوب می ‌شود. در واکنش به این خبر، مقامات فلسطینی تهدید کردند که تمام ارتباطات و تماس‌های خود را با دولت امریكا قطع خواهند کرد.
صایب عریقات، سرمنشی این سازمان و مذاکره‌ کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین، تصمیم امریكا را « تاسف‌ برانگیز و غیرقابل ‌قبول » خواند و گفت امریكا تسلیم فشار‌ بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر اسراییل، شده است؛ آن هم زمانی که به ‌گفته عریقات، فلسطین در حال تلاش برای همکاری در زمینه دستیابی به توافق نهایی است. صایب عریقات روز شنبه با انتشار پیامی ویدیویی همچنین تصریح کرد که چنین اقدامی از سوی دستگاه دولتی امریكا تمامی روند صلح خاورمیانه را متزلزل خواهد کرد. او تایید کرد که نامه‌ ای از سوی وزارت خارجه امریكا دراین‌ راستا دریافت شده است. در این نامه آمده است که وزارت خارجه ایالات متحده  امریکا تمدید مجوز برای ادامه فعالیت‌های دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین را ممکن نمی داند. او تهدید کرد اگر چنین اقدامی انجام بگیرد و نماینده گی دیپلوماتیک این سازمان واقعا تعطیل شود، « ما تمامی تماس‌ها و ارتباطات خود با دولت ترامپ را به حالت تعلیق درخواهیم آورد». به گفته عریقات، تصمیم  دولت امریكا پاسخی است به تلاش فلسطینیان برای شکایت علیه اسراییل و برنامه‌های شهرک‌ سازی دولت نتانیاهو در محاکمه بین‌المللی لاهه.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر سال جاری بر تصمیم برای شکایت از اسراییل در دیوان بین‌المللی لاهه تاکید کرده بود؛ اقدامی که دولت امریكا آن را عبور از خط قرمز می ‌داند.
سازمان آزادی‌بخش فلسطین در مجامع بین ‌المللی ازجمله سازمان ملل متحد نماینده مردم فلسطین محسوب می ‌شود. هر شش ماه‌ یک ‌بار وزارت خارجه امریكا باید مجوز ادامه فعالیت دفتر این سازمان را در واشنگتن صادر کند تا این دفتر بتواند همچنان به فعالیت خود ادامه دهد. این موعد شش ‌ماهه این ماه به پایان می ‌رسد و بر اساس گزارش‌ها فعلا تمدید نخواهد شد. آن ‌طور که یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید به الجزیره گفته، عدم تمدید ادامه فعالیت این دفتر به‌ معنای بسته‌ شدن دایمی دفتر سازمان آزادی ‌بخش فلسطین در واشنگتن نیست. این مقام امریكایی همچنین گفته که دونالد ترامپ ۹۰ روز وقت دارد تصمیم  رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریكا، درباره عدم تمدید مجوز فعالیت این دفتر را بررسی کرده و درباره آن تجدیدنظر کند. به‌ گفته او اگر رییس ‌جمهوری امریكا تشخیص دهد که طرف فلسطینی با اسراییل وارد مذاکراتی مستقیم  و جدی شده است، دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن نیز می ‌تواند بازگشایی شود و فعالیت‌های دیپلوماتیک خود را از سر گیرد. از زمان به ‌قدرت‌رسیدن ترامپ نه ‌تنها پیشرفتی در مذاکرات صلح حاصل نشده، بلکه شهرک ‌سازی‌ های اسراییل در سرزمین‌ های فلسطینی هم سرعت بیشتری گرفته و حتا برای اولین بار در دو دهه اخیر، شهرک‌ هایی جدید در کرانه ‌باختری در حال ساخته‌ شدن است.


طرح صلح
هم ‌زمان با این تنش‌ها رسانه های اسراییلی بخش‌هایی از طرح صلح امریكا را منتشر کرده‌اند که همان ‌طور که انتظار می ‌رفت، در آن منافع اسراییل در اولویت قرار گرفته ‌اند. برخی ناظران بستن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در امریكا را هم بی ‌ارتباط با این طرح صلح ندانسته ‌اند و بر این‌ باوراند که دولت ترامپ با فشارآوردن بر فلسطین بر آن است طرف فلسطینی را در مذاکرات صلح تضعیف کند. آن طور که هاآرتص به‌ نقل از شبکه خبری تلویزیونی اسراییل گزارش داده، طرح صلح جدید امریكا بر پایه تشکیل دولت مستقل فلسطینی در کنار اسراییل است اما نه لزوما بر پایه مرزهای ١٩٦٧. در این طرح شهرک‌ نشینان صهیونیستی از شهرک‌ها در کرانه ‌باختری تخلیه نخواهند شد و کوچ اجباری نیز شامل فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی ١٩٤٨ ترسایی نمی ‌شود. در این طرح همچنین آمده است که فلسطین صدها میلیون دلار از سوی دولت‌های سنی منطقه به عنوان کمک دریافت خواهد کرد. دراین‌ میان مساله تقسیم  بیت المقدس تا اکنون در طرح یادشده مطرح نیست و مساله انتقال پایتخت به بیت‌المقدس هم به تعویق افتاده است. از دیگر مفاد این طرح آن است که ارتش اسراییل در طول رود اردن مستقر می ‌شود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسراییل، از این طرح استقبال کرده و گفته تمامی نیازهای امنیتی و غیرامنیتی این رژیم را برطرف می‌ کند. بر اساس گزارش‌ها  تشکیلات خودگردان ٩٠ روز فرصت دارد تا وارد مذاکرات جدی با رژیم اسراییل شود. عربستان محور اصلی این طرح است و اکنون محمود عباس، رییس تشکیلات خود گردان را برای پذیرش آن تحت فشار قرار داده است؛ هرچند مقامات اسراییلی در روزهای اخیر بارها تاکید کرده‌اند که از خطوط قرمز فلسطینی‌ها عقب ‌نمی‌نشینند./ ش

 

بامداد ـ زنده گی سازمانی ـ ۳/ ۱۷ـ ۲۰۱۱