در اتریش ضد مهاجران انتخابات را بردند

 

چرخش به راست در سیاست اتریش در ادامه موج راست ‌گرایی اروپایی است که به قدرت‌ گرفتن احزاب راست افراطی در المان، پولند، مجارستان و برخی دیگر از کشورها و نیز جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا انجامیده است. در چنین  بازه زمانی، شهروندان اتریشی یک شنبه ۱۵ اکتوبر ۲۰۱۷  ترسایی پای صندوق‌های رای رفتند تا برای تشکیل دولت جدید، به حزب مورد نظرشان و نماینده گان خود در پارلمان رای بدهند. بر اساس نخستین نتایج اعلام ‌شده، حزب راست‌ گرایی « مردم » با حدود ۳۱,۵ درصد آرا  پیروز شده و سوسیال ‌‌دموکرات‌‌های اتریش با ۲۷.۱ درصد آرا  در رده دوم قرار گرفته اند. حزب راست افراطی « آزادی » نیز با اختلافی بسیار اندک با ۲۵.۹ درصد سومین حزب بزرگ این کشور در پارلمان است. سبزها نیز به سختی شکست خورده‌اند و تنها ۳.۹ درصد آرا  را کسب کرده‌ اند*.

به گزارش زمانه، گفته می ‌شود که « حزب مردم اتریش » **با حزب راست ‌گرای افراطی آزادی دولت ایتلافی تشکیل خواهد داد و به ایتلاف دوباره با سوسیال ‌دموکرات‌ها وارد نمی‌ شود. هر دو حزب به سختی با پذیرش پناهنده گان و مهاجران در اتریش مخالفند و وعده اعمال سیاست‌های سخت ‌گیرانه  دراین باره داده‌اند.
دراین صورت کریستیان کیرن، صدراعظم کنونی و ۵۱ ساله از حزب سوسیالیست به رهبر اپوزیسیون تبدیل می ‌شود.مجلس ملی اتریش ۱۸۳ کرسی دارد.

انتخابات زودرس اتریش از سوی سباستیان کورتس، رهبر فعلی حزب راست ‌گرای مردم پیشنهاد شد. کورتس ۳۱ ساله، وزیر خارجه فعلی دولت ایتلافی مدت کوتاهی پس از رسیدن به کرسی ریاست حزب در بهار امسال اعلام کرد که « انتخابات زودرس بهترین راه برای حرکت به جلو است».
او به دلیل جوان‌ بودنش با جاستین توردو در کانادا و امانویل مکرون در فرانسه مقایسه می ‌شود.
کورتس با وعده‌ هایی همچون محدود کردن مهاجرت به اتریش و کاهش مالیات به قدرت رسید.

چرخش به راست
ورود حزب راست افراطی به دولت دراتریش پس از۱۷ سال ممکن شده است. در سال ۲۰۰۰ ترسایی نیز این دو حزب برای تشکیل دولت ایتلاف کردند، اما دولت آنها از سوی اعضای اتحادیه اروپا تحریم شد و اعتراض‌ های مردمی گسترده‌ای علیه آن سرگرفت. به همین دلیل رهبر وقت حزب آزادی اتریش، علی رغم کسب بیشترین آرا از دولت کنار کشید.

تا اکنون برخی اعضای حزب آزادی اتریش به دلیل حمایت از نازیسم و یا استفاده از نمادهای نازی از عضویت معلق شده‌اند. روزنامه المانی زود دویچه ‌سایتونگ نیز هفته گذشته گزارش داد که هینس کریستیان اشتراخه، رهبر این حزب در گروه‌های نیونازی عضویت داشته است.
گاردین هم گزارش داده که نیونازی‌های سابق حامیان مالی اصلی این حزب هستند.

چرخش به راست در سیاست اتریش با ۸.۷۵ میلیون جمعیت در ادامه موج راست‌ گرایی اروپایی است که به قدرت ‌گرفتن احزاب راست افراطی درالمان، مجارستان ، پولند و برخی دیگر از کشورها و نیز جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا انجامیده است.
بیش از شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شهروند اتریشی از ۱۶ سال سن به بالا واجد حق رای در این انتخاب بودند.

اتریشی‌ها در حالی حزب راست ‌گرای مردم را برگزیدند که در انتخابات ریاست ‌جمهوری پیشین الکساندر فون رِر بیلن،  رهبر سابق حزب سبزهای اتریش با اختلاف اندکی بر نوربیرت هوفر از حزب راست ‌گرای آزادی پیروز شده بود.  رییس ‌جمهوری دراتریش اما مقامی تشریفاتی است.

اختلاف‌های دو حزب در ایتلاف
دولت فعلی اتریش حاصل ایتلاف بزرگ دو حزب سوسیال دموکرات (SPÖ) و حزب مردم (ÖVP)  است که از پاییز ۲۰۱۳ ترسایی قدرت را در دست گرفت. این ایتلاف ماه می امسال در پی تنش‌ها و نزاع‌ های بین ‌حزبی بر سر رسوایی ‌های سیاسی، مهاجرت و مخارج دولتی از هم پاشید.

دو حزب بزرگی که نزدیک به دو دهه قدرت سیاسی را در اتریش در دست داشتند، یکدیگر را به جاسوسی و تحریکات نژادپرستانه متهم کرده‌اند....

تال سیلبراشتاین، مشاور سیاسی حزب سوسیال ‌دموکرات از اسراییل و مجری طرح صفحات فیس ‌بوکی جنجالی، به استفاده از روش‌های «غیرارتودوکس» در کارزارهای انتخاباتی معروف است. حزب سوسیال ‌دموکرات گفته بود که برای جمع‌ آوری اطلاعات درباره رقیبان با سیلبراشتاین قرارداد بسته  و از صفحه‌های فیس‌ بوکی  بی‌ خبر بوده است. تا پیش از این رسوایی، این صفحات به حزب راست افراطی آزادی منتسب بود.

اندکی بعد مشخص شد که حزب مردم نیز با ارایه یک پیشنهاد مالی به این مشاور سیاسی جنجالی خواستار جذب او در کارزار خود شده بود.
کورتس در این صفحات طرفدار مهاجرت نشان داده می ‌شد، در حالیکه در واقعیت وعده داده است که تمام مسیرهای مهاجران و پناه جویان در حوزه بالکان را ببندد. این مسیری است که پناه جویان جنگ سوریه از ترکیه از طریق آن به سوی اروپا رهسپار شدند.
حدود یک‌ چهارم جمعیت وین، پایتخت اتریش را مهاجرانی تشکیل می‌ دهند که از حق رای برخوردار نیستند.

هینس ‌کریستیان اشتراخه، رهبر حزب راست افراطی آزادی اتریش ادعا کرده که کورتس ایده‌های مهاجرت ‌ستیزانه  او را «دزدیده است»./ شرق

* در جریان شمارش رای های ارسال شده توسط پست ، تا شام امروزتغیرات در این ارقام  پدید آمده است . نتیجه نهایی این انتخابات قرار است پس از شمارش نهایی بروز پنجشنبه توسط وزیر داخله انیکشور اعلام می گردد . امکان تغیر در رقم کرسی ها؛ و شامل شدن حزب سبزها در پارلمان متصور می باشد. ـ بامداد

**لیست زبستیان کورتس - حزب نوین مردم ( ÖVP – Liste Kurz )