۳۰۰میلیون سلاح  و۳۰ هزار کشته درسال

 

در امریکا پس از هر حادثه مرگبار تیراندازی، مخالفان و موافقان قانون حمل  سلاح در مقابل هم صف ‌آرایی می ‌کنند، اما با گذشت زمان تمامی خواسته‌ ها به فراموشی سپرده می ‌شود و تغییری در قانون صورت نمی‌ گیرد.

پس از حادثه مرگبار لاس ‌ویگاس، بار دیگر درخواست‌ هایی برای تشدید « قانون نگهداری و حمل سلاح »  در امریکا مطرح شده‌اند. دیانا فاینستین، سناتور دموكرات از ایالات کالیفرنیا، دراین ‌باره گفت: « این موضوع باید برای هر امریکایی شوک آور باشد که چه گونه هر کس می ‌تواند به‌ آسانی به این‌همه سلاح و مهمات دست یابد ».
بنا بر ارزیابی این سیاست ‌مدار امریکایی، تنها با استفاده از سلاح ‌های خود کار می‌ توان در مدت‌زمانی کوتاه دست به کشتاری چنین گسترده زد. سناتور فاینستین از مردم خواست که در مورد تشدید قوانین حمل سلاح به‌ طور جدی بیندیشند.

سناتور دموكرات، الیزابت وارن از ایالت ماساچوست، نیز تصریح کرد که « دعا و فکرکردن » درباره این حادثه‌ مرگبار کافی نیست؛  و باید دست به عمل زد. او افزود: « حوادثی نظیر لاس ‌ویگاس تا اکنون بارها اتفاق افتاده‌اند. ما باید دراین‌ باره به بحث بپردازیم تا بتوانیم از اعمال خشونت مسلحانه جلوگیری کنیم ». برخی از هنرمندان امریکایی نیز از تشدید قانون حمل سلاح در امریکا پشتیبانی می ‌کنند. از آنجایی که این کشتار در یک کنسرت موسیقی رخ داده، لیدی گاگا، خواننده معروف امریکایی، در حساب توییتری خود که بیش از ۷۱ میلیون نفر آن را دنبال می‌ کنند، نوشت: « این کشتار در یک کلام اقدام تروریستی بود».
به گفته لیدی گاگا، تروریزم، نژاد، دین و جنسیت نمی ‌شناسد. او از سیاست‌مداران  دو حزب دموكرات و جمهوری ‌خواه خواست که در زمینه قانون حمل سلاح به توافق دست ‌یابند. درخواست لیدی گاگا مستقیما خطاب به پال رایان، رییس جمهوری‌ خواه مجلس نماینده گان امریکا، بوده است.
پال رایان پس از کشتار لاس ‌ویگاس از مردم خواسته بود که برای قربانیان و بسته گان آنها « دعا کنند». لیدی گاگا نوشته است: « دعا کردن خوب است، اما خون قربانیان دست‌ های کسانی را آغشته کرده که از جایگاه قدرت قادر به تصویب  قوانین نیستند». دونالد ترامپ، رییس‌ جمهور امریکا و اکثر سیاست مداران مهم از حزب جمهوری‌ خواه مخالف تشدید قانون نگهداری و حمل سلاح هستند. جیمی کیمل، تیلور سوییفت، ریهانا و آریانا گرانده از جمله دیگر هنرمندان مشهوری هستند که پس از حادثه لاس ‌ویگاس از محدودیت حمل سلاح پشتیبانی کرده‌اند. حدود ۴۳ درصد امریکایی‌ ها در منازل خود دست‌ کم یک سلاح نگهداری می‌ کنند.
آمار موجود نشان می‌دهد که حدود ۳۰۰ میلیون تفنگ، کلت، تفنگچه ، ماشیندار ، نیمه ‌خودکار در منازل امریکایی ‌ها نگهداری می ‌شوند.
سالانه حدود ۳۰ هزار نفر در امریکا « با شلیک یک سلاح » کشته می‌ شوند؛ یعنی قربانیان خشونت از طریق به‌ کارگیری سلاح در هر دو سال در امریکا برابر با شمار سربازان  کشته‌ شده‌ این کشور در جنگ ویتنام است. تا اکنون تلاش‌های زیادی برای تغییر قانون حمل سلاح صورت گرفته است، اما همه آنها بی‌ ثمر بوده‌اند؛ به‌ ویژه پس از هر حمله‌ مرگبار، مخالفان و موافقان دلایل تکراری خود را بیان می ‌کنند، اما در قانون و در عمل تغییری رخ نمی‌ دهد./ ش

 بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۱۷ـ ۰۸۱۰