تروریـزم دولتـی

داکتر جبیب منگل


تروریزم دولتی اصطلاحی است که برای دخالت دولت یا دولت هایی در امور دولتی دیگر ازطریق راه اندازی ، اجرا و مشارکت در عملیات تروریستی یا حمایت از عملیات نظامی برای زوال، تضعیف و براندازی دولت مذکور انجام می‌شود. کمک های مادی و معنوی و تسلیح وتجهیز حمایت سیاسی به گروه های مخالف دولت وتمویل ، جا  دادن درخاک خود ، تسلیح وتجهیز آنان و مشارکت در عملیاتی چون بمب گذاری، حملات بر تاسیسات دولتی ؛ ماین گذاری بنادر و سواحل، آدم ربایی، هواپیمادزدی و ترور مقام های عالی مملکتی، نمونه‌ هایی از تروریزم دولتی است.
برایان جنکینس، که از خبرنگاران مشهور در معضل تروریزم است از تروریزم دولتی به عنوان « جنگ از طریق قایم مقام » یاد می‌کند. وی می‌ گوید: « این کشورها (پیروان تروریزم دولتی) بر محدودیت های جنگ های متعارف واقف اند. بنابراین ترجیح می ‌دهند از امکانات سازمان های تروریستی، که خود راساً آنها را ایجاد کرده اند یا تغذیه مالی آنها را برعهده دارند، برای تهدید دشمن یا اخلال درثبات سیاسی و اقتصادی آن کشور یا ایجاد بی ثباتی سیاسی و اقتصادی در آن مملکت بهره گیرند».

جنکینس معتقد است که این شکل از تروریزم که به سرمایه گذاری بسیار کم تری نسبت به یک جنگ متعارف نیاز دارد، دشمن را از پای می ‌اندازد و می ‌توان ارتباط با تروریست ها را به طورکلی منکر شد. مجری و طراحی اعمال تروریستی دولتی، یک دولت یا چند دولت خاص هستند. علاوه بر این دخالت دولت یا دولت ها در اعمال تروریستی دو گونه است . به صورت مستقیم؛ یعنی خود دولت اعمال تروریستی را علیه دولت دیگر انجام می ‌دهد وبه صورت غیرمستقیم، یعنی به وسیله فرستادن کمک های مادی مانند این که اسلحه، مهمات  و وسایل پیشرفته نظامی در اختیار گروه های مخالف دولت مذکور قرار داده شود یا گستردن چتر حمایت معنوی از گروه های مزبور مانند حمایت سیاسی یا اقتصادی یا تبلیغاتی .
از نمونه های مشهود وغیر قابل انکار تروریزم دولتی ، تروریزم دولتی در منطقه ما ؛ تروریزم دولتی پاکستان علیه کشور می باشد که ۴۳ سال پیش توسط تنطم های جهادی برعلیه حکومت جمهوری محمد داود آغاز نمود و تا سقوط حکومت جمهوری شهید دوکتورنجیب ادامه داد و اینک توسط گروه طالبان بر علیه حکومت جمهوری اسلامی و به استراتیژی جدید و دیپلوماسی « دورویی ودروغ انکار وتخلف » به پیش می برد تا به اهداف استراتیزیک خود درکشور ما به هدف بی ثباتی و براندازی و سرانجام ایجاد حکومت های دست نشانده ؛ و بدست آوردن عمق استراتیژیک  وامنیتی و وابسته کردن افغانستان به پاکستان وحتا مبدل کردن آن به صوبه پنجم  آن کشور تا اکنون ادامه می دهد . واین حقیقت تروریزم دولتی پاکستان علیه افغانستان واهداف آن در سخنان جنرال ضیا الحق به وضاحت بیان شده است که گفته بود  « یا ایجاد حکومت دست نشانده پاکستان در کابل ویا به آتش کشیده شدن کابل » و هم چنان سخنان نوازشریف به پارلمان پاکستان می گوید « من مجهزترین ومهترین اردوی افغانستان که خطر کلانی به امنیت ملی ما به‌ حساب می‌ رفت از هم پاشیدم وتضاد های قومی را ایجاد کردم دیگر پاکستان از من چی میخواهد» وهکذا سخنان جنرال حمید گل و جنرال مشرف و جنرال نورانی وسایر مقامات حکومت های آن کشور در حمایت ان کشور از طالبان و سایرشبکه های تروریستی به حقیقت تروریزم دولتی پاکستان علیه افغانستان مهرتایید می گذارد .

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۷ـ ۰۴۱۰