چمـاق در بـرابـر رای

 

پولیس اسپانیا رای  ‌دهنده گان استقلال کاتالونیا را سرکوب کرد

 

روز همه‌ پرسی کاتالونیا به روزی شرم‌ آور در کارنامه دولت دست ‌راستی اسپانیا بدل شد، روزی که تصویر مسلط از دموکراسی کشورهای اتحادیه اروپا چنان درهم  کوفت که رسانه‌ های جریان اصلی را هم مجبور کرد از ترفند نادیده‌ گرفتن این رویداد بگذرند. روز گذشته ده‌ها هزار نفر از مردم ایالت خود مختار کاتالونیا دراسپانیا برای  شرکت در همه‌ پرسی استقلال این منطقه راهی خیابان‌ های این منطقه شدند اما نیروهای امنیتی تا بن دندان مسلحی که برای  سرکوب این همه‌ پرسی از سوی دولت ماریانو راخوی، نخست ‌وزیر اسپانیا، به منطقه کاتالونیا گسیل شده بودند، با هر آنچه در توان داشتند رای ‌ دهنده گان را سرکوب و با حمله به شعب رای ‌گیری ، صندوق‌ های رای  را مصادره کردند. تصاویری که روز گذشته در شبکه‌ های اجتماعی منتشر شد، گویای خشونت افسارگسیخته  نیروهای امنیتی اسپانیا بود؛ نیروهای پرشمار پولیس با مرمی‌ های  پلاستیکی به سمت مردمی آتش گشودند که برای شرکت در همه‌ پرسی استقلال از اسپانیا از صبح زود در برابر حوزه‌ های رای  ‌گیری  صف بسته بودند. مردمی که در نهایت موفق شده بودند با ورود به شعب رای  ‌گیری ، رای  خود را به صندوق بیندازند هم از سرکوب پولیس در امان نماندند و نیروهای امنیتی با خشونت، بسیاری از آنها را از این شعب خارج کردند. به گفته دولت کاتالونیا در جریان این سرکوب ‌ها ٣٣٧  نفر از هواداران استقلال کاتالونیا مجروح شدند که نه نفر از آنها به‌ دلیل شدت جراحات به بیمارستان منتقل شدند. ویدیوهای منتشرشده از کاتالونیا نشان می دهد که پولیس حتا به افراد مسن و معلول‌ هایی که روی ویلچر نشسته ‌اند ؛هم حمله کرده است.

به باور بسیاری رویدادهای روز گذشته اعتبار اروپا را در دفاع از آزادی و دموکراسی  خدشه‌ دار ؛ و دیکتاتوری دولت دست ‌راستی راخوی را بیش از پیش عریان کرد. با وجود خشونت‌ های پولیس اسپانیا، مقامات کاتالونیا روز گذشته اعلام کردند رای  ‌گیری همچنان در بسیاری از شعب ادامه دارد، اما با توجه به ابعاد مداخله  نیروهای امنیتی مشخص نیست دولت کاتالونیا بتواند نتیجه همه‌ پرسی را اعلام کند یا نه*. کارلوس پویگدمونت رهبر کاتالونیا، دولت اسپانیا را به استفاده از ابزارهای « توجیه ناپذیر وغیرمسوولانه » برای توقف رای ‌ دهنده گان  کاتالونیایی متهم کرد. رویدادی که به گفته او قراردادن  « چماق‌ها در برابر صندوق ‌های رای » است. رهبر کاتالونیا روز گذشته در جمع هواداران استقلال کاتالونیا گفت: « تصویر دولت اسپانیا به سطوح شرم‌ آوری رسیده و این تصویر تا ابد با آنها خواهد ماند».  همه‌ پرسی روز گذشته که دادگاه قانون اساسی اسپانیا پیش ‌تر آن را غیرقانونی خوانده بود، نقطه اوج تقابل پنج سال اخیر نهادهای کاتالونیا و دولت اسپانیاست.

روند استقلال کاتالونیا از ١١ سپتامبر ٢٠١٢ ترسایی  روز ملی کاتالونیا، رنگ جدی ‌تری به خود گرفت و این جنبش به نیروی سیاسی و اجتماعی پایداری بدل شد که هرساله تظاهرات‌های جمعی گسترده‌ای را سازماندهی می کرد. این تحولات موجب نگرانی دولت دست ‌راستی اسپانیا شد. روز گذشته هم در ادامه تلاش‌های دولت راخوی برای  جلوگیری از برگزاری همه‌ پرسی، تاکتیک‌های سرکوبگرانه بیش از پیش به کار گرفته شدند. جوزف ماریا آنتنتاس، تحلیل گر اسپانیا و استاد جامعه ‌شناسی دانشگاه خودگردان بارسلونا در مطلبی برای  مجله ژاکوبن، جنبش استقلال را که در سال ٢٠١٢  ترسایی پا گرفت، نتیجه سه پویایی به‌هم ‌پیوسته می‌ داند. به گفته این تحلیل گر، اول اینکه بسیاری ازشهروندان کاتالونیا از مرکز‌گرایی تهاجمی دولت دوم آزنار(٢٠٠٠- ٢٠٠٤  ترسایی)
بیزار بودند، همان دولتی که ناسیونالیسم اسپانیایی را به هسته اصلی  پروژه سیاسی و فرهنگی خود بدل کرد.

دوم اینکه زمانی که اساسنامه جدید خود مختاری کاتالونیا که پارلمان کاتالونیا در سال ٢٠٠٥ ترسایی تصویب کرد، برای  تصویب نهایی به مادرید فرستاده شد، با چالش مواجه شد. حزب محافظه ‌کار مردم که در آن زمان حزب اپوزیسیون بود، این لایحه را غیرقانونی خواند و دادگاه قانون اساسی هم با آن مخالفت کرد. شکست کاتالونیا در افزایش اختیارات در قالب خود مختاری، بسیاری از کاتالونیایی‌ها را متقاعد کرد که آنها نمی توانند اسپانیا را از درون اصلاح کنند. و در نهایت بحران اقتصادی و درپیش ‌گرفتن سیاست‌ های ریاضتی سفت و سخت بیش از پیش کاتالونیایی‌ها را از دولت اسپانیا دور و این احساس را در میان مردم این منطقه  تقویت کرد که اسپانیا به لحاظ سیاسی  و اقتصادی شکست خورده است. در این میان مادرید به دنبال این بود که با استفاده از بحران، طرح مرکزگرایی مجددی را تحمیل کند که موجب کاهش هزینه‌ های عمومی دولت منطقه‌ ای می‌شد و از همان زمان تنش میان دولت مرکزی و نهادهای منطقه کاتالونیا هم افزایش یافت.
بحث‌های زیادی درباره راستی ، یا ناراستی ایده استقلال کاتالونیا از اسپانیا درگرفته اما رویدادهای خشونت ‌بار روز گذشته حتا بسیاری از مخالفان استقلال را هم با هواداران همدل کرد. در افکار عمومی جهان، اسپانیا در همه‌ پرسی استقلال کاتالونیا شکست خورده است، حتا اگر دولت اسپانیا فکر کند با زور توانسته این همه‌ پرسی را متوقف کند./ شرق

 

* بر بنیاد گزارش کمیسیون برپایی ریفرندوم،  ۹۰ در صد رای دهنده گان با جدایی کاتالونیا از اسپانیا رای دادند ـ بامداد

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۱۷ـ ۰۲۱۰