ده ها هزار فرانسوی در اعتراض به اصلاحات ریاضتی مکرون به خیابان ها ریختند

اعتراضات گسترده ۲۳ سپتامبر سرآغاز رویارویی زحمتکشان فرانسه در برابر برنامه های ضد مردمی دولت مکرون میباشد ، که می خواهد با وارد آوردن تغیرات درقانون کار آنکشور شرایط کار و زنده گی اجتماعی  را به زیان کارگران و لایه های ناتوان جامعه بدتر سازد. سنگپایه این تغیرات را  فراهم نمودن تسهیلات برای صاحبان سرمایه برای اخراج کارگران از کار، تغیرات دربیمه های اجتماعی ، تغییر در بیمه های بی ‌کاری ، دگرگونی زیانبار درقانون بازنشسته گی ، تضعیف نقش اتحادیه  و سندیکاهای کارگری ، گسترش اقدامات حمایتی از بازار ازجمله کاهش مالیات بر ثروتمندان و ... تشکیل می دهــد.  این دگرگونی ها که در صدر برنامه های انتخاباتی مکرون قرار داشت  در شرایطی  مطرح می گردد، که رقم بیکاری در فرانسه امروزبه ده درصد یعنی دو برابر المان  رسیده است. بامـداد

 

 امانویل مکرون رییس‌ جمهوری فرانسه، روز جمعه  در سفرش به یونان خطاب به تجار فرانسوی گفت: « کاملا مصمم‌ هستم  و در برابر تنبل‌ها، بدبین‌ها و تندروها کوتاه نمی‌آیم». اشاره او به مخالفان طرح تغییر قانون کار و اقدامات ریاضتی ‌اش بود و حالا شمار زیادی از این معترضان، خیابان‌های شهرهای مختلف فرانسه را با این شعار قرق کرده‌اند: « کارت ساخته ‌است مکرون، تنبل‌ها در خیابان‌اند ». روز سه ‌شنبه، حدود بیش از٤٠٠ هزار نفر در مخالفت با طرح مکرون برای تغییر قانون کار، در سرتاسر فرانسه تظاهرات کردند؛ طرحی در حمایت از بازار که قدرت چانه‌ زنی کارگران را کم  و راه را برای اخراج‌ های گسترده و کاهش دستمزدها باز می‌ کند. « اصلاحات » قانون کار، بخش مرکزی کارزار عظیم  ریاضت اقتصادی دولت مکرون است که شامل برنامه ‌هایی مانند درهم‌ کوبیدن صندوق‌های بازنشسته گی دولتی و حقوق و مزایای بی‌ کاران می‌ شود. اعضای سندیکاهای کارگری فرانسه و هزاران معترض فرانسوی، در اولین اعتراض خیابانی گسترده علیه دولت مکرون به دعوت و سازماندهی سندیکای چپ ‌گرا و قدرتمند  CGT، به خیابان‌های فرانسه آمدند. نیروهای امنیتی فرانسه با گاز اشک ‌آور به معترضان واکنش نشان دادند؛ اما با وجود این فشارها، ده‌ها اکسیون اعتراضی و صدها اعتصاب برپا شد که موانعی برای شبکه راه‌ آهن و خطوط هوایی به دنبال داشت.
بسیاری از ناظران، شتاب مکرون برای پیش ‌بردن اصلاحات ناخوشایند ریاضتی را به باد انتقاد گرفته‌اند؛ اما طبق برنامه ‌های دولت فرانسه، این تغییرات در همین ماه جاری ترسایی نهایی می‌ شود و در این راه، رییس‌ جمهوری فرانسه از قدرت دستور اجرایی خودش استفاده کرده است. ژان لوک ملانشون، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و رهبر حزب چپ‌ گرای « فرانسه تسلیم‌ناپذیر» ، اصلاحات ریاضتی مکرون را یک « کودتای اجتماعی » خوانده و طبق پیش ‌بینی او، مکرون در نهایت تسلیم مخالفان خواهد شد. معترضان روز سه‌ شنبه تنها بر تغییر قانون کار متمرکز نبودند و به دیگر سازوکارهای حمایتی مکرون از بازار، ازجمله کاهش مالیات ثروتمندان، تغییر در بیمه بی ‌کاران و اصلاح قانون بازنشسته گی، هم اعتراض کردند.

یکی از معترضان در گفت ‌و‌گو با گاردین هدف این اعتراض‌ ها را حفاظت از مدل اجتماعی فرانسه خوانده  و گفت است : « ما نمی ‌خواهیم  وضعیت به نحوی پیش رود که مردم فرانسه مجبور شوند مثل بریتانیا و المان، به مشاغلی با درآمد پایین و پرمخاطره روی آورند. پدربزرگ و مادربزرگ‌های من برای امنیت اجتماعی و گرفتن حق و حقوقی جنگیده‌اند که حالا دارد از بین می ‌رود».
محبوبیت مکرون که پس از شکست مارین لوپن، رهبر حزب راست ‌افراطی جبهه ملی و ناکامی احزاب سنتی فرانسه، توانست در دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه پیروز شود، در همین مدت کوتاه، کاهش یافته و اکثریت کارگران و جوانان فرانسوی، برنامه‌ های او را ضد انقلاب اجتماعی می‌ خوانند. او جوان‌ ترین رییس‌ جمهوری تاریخ مدرن فرانسه است و زودتر از هر رییس‌ جمهور دیگری در فرانسه، با اعتراض‌های گسترده خیابانی روبه ‌رو شد. رییس‌ جمهوری فرانسه که اصلا تمایل ندارد سایر تغییرات پیشنهادی‌اش هم با اعتراض‌های خیابانی مواجه شود، ماه گذشته و در سفر خود به رومانیا گفت: « مردم فرانسه از اصلا حات متنفرند »؛ اما او مدعی شد دنبال یک « تحول » است که موتور اقتصاد را روشن کند.
ظاهرا  کاخ الیزه مطمین است که می‌ تواند اعتراضات را سرکوب کند؛ بخشی از این تفکر، ناشی از انسجام ‌نداشتن مخالفان و بخشی دیگر به دلیل قدرت کامل دارودسته مکرون در پارلمان است. گروه سیاسی جدید مکرون پس از انتخابات ریاست ‌جمهوری فرانسه و در انتخابات پارلمانی این کشور، توانست اکثریت پارلمانی را از آن خود کند و قدرت را در انحصار خود درآورد. از سوی دیگر، گرچه اتحادیه‌ های کارگری دیگر هم از تغییر قانون کار و دیگر اصلاحات ریاضتی پیشنهادی دولت انتقاد کرده‌اند؛ اما هیچ‌ کدام از اتحادیه‌ های بزرگ کارگری، روز سه ‌شنبه  به اعتراض‌ های خیابانی CGT ملحق نشدند. تظاهرات خیابانی جداگانه‌ ای هم به رهبری ملانشون حدود ١٠ روز دیگر برگزار می‌ شود.
روز جمعه مکرون گفت تسلیم «تنبل »ها نمی‌شود و بسیاری از فعالان فرانسوی از این اظهارات او خشمگین شدند و گفتند اشاره رییس‌ جمهوری به کارگران مخالفش بوده است. روز سه‌ شنبه، همین کلمه، محور شعارهای اعتراضی معترضان بود؛ اما وقتی از مکرون پرسیدند آیا به‌ خاطر استفاده از این کلمه، احساس پشیمانی می‌ کند یا نه، چنین گفت: «اصلا». او البته گفت اشاره‌اش به کارگران نبوده و به رهبران پیشین فرانسه اشاره داشته که به گفته او، برای تغییرات گسترده در فرانسه به ‌اندازه کافی شجاع نبوده‌اند. ظاهرا مکرون ٣٩ساله، بانکدار سابق و اعتدالی امروز، می‌ خواهد خود را به‌ عنوان اصلاح ‌طلب حامی بازاری جا بیندازد که هیچ وقعی به اعتراض‌های خیابانی نمی‌نهد./ ش

بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۱۷ـ ۱۷۰۹