استراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان

 

تحلیل و تفصیل از کریم پوپل

 

دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا شب دوشبنه مورخ ۲۱ اگست در قصر ریاست جمهوری در ماریلند استراتیژی جدید حکومت خود را در قبال افغانستان و آسیای جنوبی اعلام نمود. ترامپ به سیاست جورج بوش (ساختن دولت ها به اساس مذهب و ملیت ها) خاتمه داده اظهار نمود که از ملت‌ سازی فاصله گرفته ، کشتن تروریست‌ ها را در اولویت سیاست خود قرار داده است.

ترامپ در این سخنرانی‌اش عنوانی ملت توضیح داد که اهداف این استراتیژی «محو کردن» گروه موسوم به « دولت اسلامی » یا داعش، شکست دادن القاعده و جلوگیری از افتادن افغانستان تحت کنترول طالبان است.

ترامپ اظهار نمود که زمان که ما غرض کمک به افغانستان آمدیم کشورهای اطراف افغانستان غرض از بین بردن طالبان و القاعده ما را کمک می نمودند. ولی رفته همه آنها با طالبان زد وبند پیدا نموده برعلیه ما جنگ را آغاز نمودند. پس لازم است امریکا استراتیژی خود را در قبال افغانستان و منطقه تغیر دهد.

انتقاد از پاکستان

ترامپ در این سخنرانی‌اش همچنین از پاکستان به دلیل پناه دادن به شورشیان افغان انتقاد کرده خواستار همکاری بیش تر با هند، رقیب منطقه ‌ای پاکستان شد.

رییس جمهور ایالات متحده امریکا گفت وقت آن فرا رسیده است بگویم که پاکستان بعدار ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱  ترسایی میلیاردها دالر امریکایی کمایی نمود حالا باید ، « تعهد خود را به نظم و صلح در افغانستان نشان بدهد.»

ترامپ افزود: « برخلاف پاکستان همچنین به سازمان‌هایی پناه داده است که هر روز کوشش می ‌نماید مردم ما را بکشند. ما میلیاردها پول به پاکستان دادیم تا تروریست را از بین ببرد ولی آن‌ ها در عین زمان به تروریست‌ هایی جای داده که علیه ما بجنگند.»

رییس جمهور ایالات متحده با بیان این که کاسه صبر ایالات متحده لبریز شده است، گفت که پاکستان « با ادامه پناه دادن به تروریست‌ها چیزهای زیادی را از دست خواهد داد. با پناه دادن به  تروریست ها ، هرنوع  مشارکتی نمی ‌تواند بقا داشته باشد .»

ترامپ گفت: « ما دیگر نمی توانیم در مورد پناهگاه های امن برای سازمان های تروریستی، طالبان و گروه های دیگر که تهدیدی برای منطقه و فراتر از آن هستند، سکوت اختیار کنیم .» این قوی ترین انتقاد یک رییس جمهور امریکا از سیاست پاکستان می باشد .

« ما تلاش کرده ایم که درطی چند سال گذشته پاکستان را متقاعد کنیم ... منافع آنها با تلاش واقعی برای مقابله با تمام جنبه های ستیزه جویی اسلامی و تروریزم در منطقه بهترمی گردد ... آنها در طول سال ها لفاظی های خود را در زمان های مختلف تغییر داده اند، اما روش های آنها هرگزتغییر نخورده است ... و باید به گونه ای تغیر یابد».

او در مورد دهلی جدید، دشمن دیرینه پاکستان گفت: « ما از مشارکت مهم هند در باثبات سازی افغانستان قدردانی می ‌کنیم، کشور هندوستان به ارزش میلیاردها دالر با ایالات متحده تجارت دارد و ما از آن‌ها توقع داریم که کار بیشتری در افغانستان انجام بدهند، به خصوص در عرصه همکاری‌ های اقتصادی و توسعه‌ای.»

دولت چین از اظهارات ترامپ در مورد پاکستان واکنش نشان داده بیان نمود که پاکستان از سالهاست که قربانی تروریزم گردیده است. بدین معنی است که چین یکی از سرسخت ترین همکار پاکستان علیه امریکا است. ولو اگر پاکستان تربیه تروریزم را هم پیشه کند.

مشاوران ترامپ اظهار نمودند که دیگاه پاکستان به نسبت اینکه با ایران و هندوستان روابط نزدیک ندارد با دیدگاه امریکا متفاوت بوده تلاش دارند تا طالبان که ساخته و باخته خودشان است در قدرت نگهدارند.

دخالت بین المللی و منطقه

اداره ترامپ که از دخالت های بین المللی متاثر است، کشورهای منطقه مشتاق پیشرفت در جنگ وحشتناک افغانستان می باشد و گزینه های متعددی را در دست دارد. درین صورت جنک افغانستان از جنگ تروریزم به یک جنگ بزرگ تبدیل گردیده هزاران افغان قربانی این جنگ خواهد شد.

هنوز هم مشخص نیست که تصمیمات ترامپ در مورد افغانستان در چه سطحی قرار دارند ولی ترامپ برخلاف پیشنهادات قبلی در اضافه کردن چند هزار نیروی نظامی در افغانستان ناراضی به نظر می رسد. اکنون مشاوران در حال مطالعه یک استراتیژی گسترش یافته برای منطقه وسیع جنوب آسیا، از جمله پاکستان هستند.

در حال حاضر حدود ۸۴۰۰ سرباز امریکایی و ۴۰۰۰ سرباز دیگر کشورهای عضو ناتو در چهارچوب پیمان نظامی ناتو در افغانستان مستقر هستند. آنها « ماموریت حمایت قاطع » را پیش می برند که وظیفه اصلی اش آموزش و مشورت دادن به نیروهای امنیتی افغانستان است.

نیروهای افغان در حال حاضر رهبری جنگ با شورشیان طالبان و دیگر گروه های تروریستی را در کشورشان به عهده دارند، اما وضعیت همچنان مثل گذشته مرگبار باقی مانده است. در صورت عدم همکاری با این دولت ، افغانستان ناتوان گردیده همه تلاش ها نابود می گردد.

براساس آمار ارایه شده از سوی ایالات متحده امریکا، از اول ماه جنوری سال جاری ۲۰۱۷ ترسایی تا هشتم ماه جولای، دست کم ۲۵۰۰ سرباز پولیس و ارتش افغانستان در نبرد علیه تروریزم در کشورشان کشته شده اند.

تیلرسون در این بیانیه اظهار نموده است که « طالبان در مسیر صلح و مشروعیت سیاسی راه حل سیاسی مذاکره برای پایان دادن به جنگ برآمده است. ما آماده ایم تا بدون پیش شرط از گفت و گوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان حمایت کنیم.»

گفته می شود که ترامپ جزییات زیادی را در افغانستان مطالعه کرده و پس از جلسه جمعه با تیم امنیتی ملی اش در کمپ دیوید، مریلند، به سه نتیجه گیری در مورد منافع امریکا در افغانستان رسید

اولا، ملت امریکا باید به دنبال یک نتیجه شایسته پایدار و با ارزش از قربانی های عظیم در افغانستان باشد

دوم، عواقب خروج سریع قابل پیش بینی نبوده و غیر قابل قبول است ...

سوم،  در نهایت، من نتیجه گرفتم که تهدیدات امنیتی وسیع که ما در افغانستان و منطقه روبرو هستیم بسیار زیاد است.  

مشاوران ارشد ترامپ فکر می کند که امریکا جنگ را در افغانستان از دست می دهد و می خواهد  برای پیدا کردن راه حل که که چرا امریکا برای ۱۷ سال آنجا بوده است ، چه گونه این اتفاق افتاد ، و چه گونه به آن خاتمه دهد می باشد.

ترامپ اظهار نمود که در ۱۶ سال جنگ افغانستان استراتیژی امریکا در افغانستان ناپدید گردیده است. در افغانستان به عوض وفا داری به دولت وفا داری به ملیت و کشورهای منطقه بیش تر حکمروایی می نماید.

او گفت که سیاست ایالات متحده موجب تقویت نیروهای امنیتی افغانستان شده است. «ما می خواهیم آنها موفق شوند.»

رییس جمهور اضافه كرد: « امریكا با دولت افغانستان همكاری خواهد كرد تا زمانی كه عزم و پیشرفت دیده شود ... با این حال، تعهد ما نامحدود نیست و پشتیبانی ما یک چک خالی نیست. مردم امریکا انتظار دارند که اصلاحات واقعی و نتایج واقعی را در افغانستان ببینند. »

کریستوفر کلندا، به عنوان مشاور ارشد در افغانستان و پاکستان که در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ در وزارت دفاع مشغول به کار بود، گفت: « به نظر می رسد که ما در معرض خطر لگد زدن در اطراف یک دایره هستیم.» او قبلا در مصاحبه ای گفته بود که ناتوانی دولت افغانستان در واپس گیری قلمروی که تحت کنترول طالبان قرار گرفته است، « تا زمانی که هر دو طرف دارای پشتیبانی بین المللی هستند،  به احتمال زیاد تغییر نخواهد کرد. »

ترامپ در مورد اینکه دولت افغانستان برای کاهش فساد اداری توجه نماید تاکید نموده از محروم نمودن کمک ها دربسا موارد یاد نموده است. اصلاحات در موقع کاملاً تطبیق می گردد که جنگ نابود گردد. او گفت خروج امریکا بدون نتایج از افغانستان باعث هرج ومرج نه تنها در افغانستان بلکه در منطقه می گردد.

« بازی پایان دادن به افغانستان - اگر این فرصتی مناسب برای ایجاد ثبات پایدار باشد، باید مذاکرات مربوط به راه حل سیاسی را شامل پلان نمود .» این سیاست موجب آن می شود که امریکا به خواست های طالبان تن در دهد.

در نهایت، کارشناسان بر این باورند که احتمالا هیچ راه حل نظامی در افغانستان وجود ندارد - او اعتراف کرد که امریکایی‌ها از جنگ بدون پیروزی خسته شده اند و خودش نیز از «سیاست خارجی‌ای که هزینه آن وقت طولانی، انرژی، پول و مهم‌ تر از همه از دست دادن جان‌ها بوده است» مایوس شده است.

تزامپ اظهار نمود تا زمانی که دولت افغانستان خود را ضیف نشان دهد طالبان فشار بیش تر وارد نموده به مذاکره حاضر نمی شود.

ترامپ : « برخی چیزهای اساسی وجود دارد که باید در مورد افغانستان تصمیم گیری کرد. در صورت که افغانستان رها شود چی بی ثباتی و تهدیدی بمیان خواهد آمد و به چه سطح این تهدید برای امریکا خواهد بود.»

 

وی گفت: « ما دیگر از قدرت نظامی امریکا برای ساختن دموکراسی در سرزمین های دور استفاده نمی کنیم و یا سعی می کنیم کشور های دیگر را در تصویر خودمان بازسازی کنیم... در عوض، ما با متحدان و شرکا کارخواهیم کرد تا از منافع مشترک ما محافظت کنیم. ما از دیگران نمی خواهیم شیوه زنده گی خود را عوض کنند، بلکه هدف های مشترک را دنبال می کنند که به فرزندان ما اجازه می دهد زنده گی بهتر را انجام دهند. »

نظر در مورد نظرات ترامپ

ترامپ در صفحه تیوتر نوشته است که در طی ۱۷ سال ما از افغانستان صفر فیصد نتیجه گرفتیم .این مردم اصلا ما را درک نکرده است. پس باید خارج گردیم. بدین معناست که ترامپ حضورقطعات خود را در افغانستان تهدید برای امریکا می داند. در صدد پیدا نمودن راه است که از افغانستان خارج گردد. امکان  آن می رود ترامپ جنگ افغانستان را به کمپنی ها وقطعات  خصوصی تسلیم خواهد داد. زیرا این قطعات خصوص کارش جنگ هدفش پیروزی وبدست آوردن پول بوده قتل تخریبش بی حساب است. امکان آن میرود هزاران روسی گرسنه مردمان کشورهای آسیای میانه اروپای شرقی ،افریقایی و هندی در قطعات اردو خصوصی امریکا جذب ؛و درجنگ افغانستان تنظیم شوند. همین حالا به ده ها قطعات خصوص امریکا از همین مردم ها ساخته شده است.

مشاورین نظامی امریکا به ترامپ نظر داده بودند که موجودید قطعات ناتو در افغانستان جنگ را شدید ساخته است. اعزام ۴۰۰۰ سرباز تازه نفس به افغانستان  و استعمال بم مادر درولسوالی اچین  ولایت ننگرهار یک تجربه بود  تا  تثبیت گردد که مخالفین امریکا  تا چه حد توانایی دارد. به همان اساس   امریکا بتواند استراتیژ‌ی جدید را در مورد افغانستان سازد . درنهایت امر دیده شد که دشمن بم آر دی اکس را در کابل انفجار داده  تعداد قتل بیش تر گردید و  چندین مناطق از کنترول دولت افغان خارج گردید . امریکا دانست که طالبان پشتبان بین المللی داشته باید راه حل نظامی متوقف  گردیده راه حل دیگری باید جستجو گردد. یعنی جنگ از سیاسی ، قدرت طلبی کشورهای منطقه به یک جنگ بی هدف و صرف امنیتی مبدل گردد.

مشاوران ترامپ خروج امریکا را بدون نتایج یک تهدید بزرگ برای امریکا و منطقه می داند. لازم است امریکا تصمیم در مورد همکاری روسیه ایران و کشورهای آسیای میانه گیرد.

ترامپ  مخالف کشورسازی به اساس مذهب و ملیت ها بوده  اظهار نمود ما فقط تروریست را از بین میبریم وبس .

مشاوران المانی در صفحه دوچ ویله نوشته است که افغانستان در ساختن دولت فدرالی وملیتی خیلی نزدیک شده است لازم است از افغانستان فدرال های ملیتی ساخته شود درین صورت ملیت ها خوب از خانه خود دفاع می نمایند.

دولت ترامپ واقیعت را ذکر نمود آنهم اینکه امریکا به عوض جنگ با تروریزم در برابر تهدید جنگ منطقه وبین المللی قرار گرفته است. پس باید از فشار نظامی کاسته شود. بدین اساس جنگ را از سیاسی به جنگ در برابر پول به قطعات خارجی و داخلی  تسلیم  خواهد نمود. 

نفع افغانستان پس از تصمیم ترامپ

 آنچه که موجب خوشبختی افغانستان است استراتیژی ترامپ با توجه به اشتباهات استراتیژیک اداره اوباما مبنی بر خروج زودهنگام از عراق و تعیین جدول زمانی برای خروج از افغانستان، از عمق و ژرف نگری برخوردار است و فصل تازه را نوید می دهد. زیرا این خروج رهائی افغانستان از یک جنگ ابر قدرت ها  و سیاسی می باشد. طالب دیگر نمی تواند کلمه اشغال را استعمال نماید.

تداوم و تقویت همکاری با دولت افغانستان، مبارزه قاطع با تروریستان تا دست یابی به پیروزی، عدم تعیین جدول زمانی برای پایان ماموریت بین المللی در افغانستان، تقویت نیروهای امنیتی افغانستان، اعلام موضع امریکا در قبال پاکستان و افزایش نقش هند در افغانستان، محورهای کلیدی این استراتیژی به شمار می روند که دولت و ملت افغانستان، انتظار آن را داشتند.

اظهارات صریح، روشن و بی پیشنه رییس جمهور امریکا در قبال پاکستان، پیروزی بزرگ برای دولت افغانستان به شمار می رود. افغانستان در طول بیش از چندین  دهه گذشته همواره پاکستان را به عنوان پناه گاه امن شبکه های تروریستی و طراح بسیاری از اقدامات دهشت افگنانه علیه افغانستان و نیروهای بین المللی می دانست. اما متحدین غربی افغانستان و در راس آنها امریکا هیچ گاه به این میزان، پاکستان را مورد بازخواست قرار نداده بودند. در هفده سال گذشته این نخستین بار است که شخص رییس جمهور امریکا، به صراحت پاکستان را به عنوان حمایت گر گروه های دهشت افکن معرفی کرده و تداوم این رفتار را با توجه به کمک های میلیاردی امریکا به این کشور، غیر قابل تحمل دانست. با باور ما رییس جمهور ترامپ نشان داد که تیم او سر نخ اصلی کلاوه سر در گم جنگ و به تعبیر خودش « وضعیت به هم خورده » در افغانستان را پیدا کرده است و اراده دارد تا به این وضعیت سامان دهد. ولی اینکه ترامپ با طالبان چه سیاست  را در پیش خواهد گرفت نمی توان پیش بینی نمود.

 

منابع:

 

۱ ـ استراتیژی جدید ترامپ برای افغانستان: دوری از ملت ‌سازی و کشتن تروریست‌ها

http://www.dw.com/fa-

۲ ـ ترامپ: در مورد افغانستان و منطقه تصمیماتی گرفته شد نوشته سایت دوچ ویله

http://www.dw.com/fa-af

۳ـ  برای ترامپ در افغانستان فقط اردو اعتبار دارد نوشته فلورین وایگند رییس بخش افغانستان در دویچه وله

http://www.dw.com/fa-af7

۴ ـ دیپلومات ارشد چین در مکالمه تیلفونی با تیلرسون از پاکستان دفاع کرد در ویبسایت دوچ ویله

http://www.dw.com/fa-

۵ ـ استراتیژی جدید دونالد ترامپ برای افغانستان در وبگاه ود صم روزنامه اقتصادی افانستان

https://dari.wadsam.com

۶ـ  Trump Outlines New Afghanistan War Strategy With Few Details

By JULIE HIRSCHFELD DAVIS and MARK LANDLERAUG. 21, 2017

www.nytimes.com

بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۷ـ ۳۱۰۸