تاملی بر استراتیژی جدید امریکا درافغانستان


داود کرنزی


موجودیت قوای خارجی و ادامه جنگ  ، نه تنها در کشورما بلکه در دیگر کشورها موجب بروز خشونت  و کشتار انسان به خصوص مردم ملکی ؛ وسبب نا بودی دستاوردهای فرهنگی ، تخریب نهادهای اقتصادی  اجتماعی می گردد انسان ها شهید معیوب ومعلول می شوند.
استراتیژی جدید آمریکا موجب تداوم جنگ در کشور ما میشود .برای مدت طولانی کشور ما میدان جنگ قدرتها ونکته داغ جهان با قی خواهد ماند.
درهمین حال ترامپ درصحبت خود اعتراف نمود که در مورد پیروزی جنگ در افعانستان شک دارد.
در پالیسی سیاسی ـ  نظامی جنگ  در افغانستان  سرکوبی  و نابودی دشمن مطرح نیست. درادبیات نظامی دولت افغانستان  نیز همیشه می شنویم که بارها گفته شده که طالبان ؛ یا داعش وسایر جنگجویان را از این ویا آن محل جنگ بیرون راندیم!

بیرون راندن یعنی اینکه آنها را سرکوب نکرده ایم. محلات را پاک کاری نمودیم  ؛ و یا در همین رهکار جدید امریکا با صراحت گفته شده که طالبان را آنقدر تحت فشار قرار می دهیم که آماده مذاکره  ونشست  وتفاهم شوند .
یعنی جنگ دوستانه است . بنا این جنگ الی به سرمنزل مقصود و به هدف رسیدن  ادامه می یابد. اگرتصمیم ختم جنگ باشد، استخبارات کشورها ی در حال جنگ باید سازمان ها   و ارتش های اجیر جنگ های نیابتی خود را منحل نمایند و آنها را تمویل نکنند  آنوقت است که  داستان خاتمه می یابد. حالا که تصمیم موجودیت طویل المدت  قوا ؛ وادامه جنگ است باید روی این نکته که مارا به آدامه جنگ ملزم وناگزیر میسازد فکر کرد.
آوازه تبلیغاتی و جنگ روانی خصوصی سازی جنگ  در افعانستان درهفته های اخیر موجب نگرانی همه مردم کشورما شده بود.
اگر تا اکنون پریزدنت ترامپ یک تصمیم عاقلانه گرفته باشد همین است که ؛ سرنوشت افغان ها را به دست شرکت های  آدم کش از نوع  بلک واتر نسپرد . معلوم می شود که کم کم از تجارت به سیاست گرایش حاصل نموده است .خلص مسایل   تبلیغاتی وسیاسی صحبت پریزدنت ترامپ :
-  نظامیان امریکا ازافغانستان خارج نخواهد شد.خروج به معنی بازگشت افعانستان  به ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱  ترسایی است.
- خروج قطعات ما ازعراق در سال ۲۰۱۱ ترسایی اشتباه وعجولانه بود ؛ و موجب بروز داعش گردید.
-  ما افزایش سربازان خود رامتناسب به شرایط  وبراساس نیازمندی در نظرداریم .
 - حمایت  از دولت ، قوای مسلح و جنگ در میدان های نبرد علیه طالبان را اعلان نمود. وتقویت طالبان  را تحدید علیه امریکا  دانست.
-  اوگفت تعهد ما نامحدود نیست  وهمچنان حمایت ما  چک سفید بی امضا نیست.
-  تقویت وحمایت افعانستان  وظیفه ماست .اما تعیین سرنوشتی کشور بدست مردم آنکشوراست.
-  مردم امریکا انتظار دیدن اصلاحات واقعی ونتيجه  واقعی  وپیشرف  واقعی را ازافغانان  دارد.
-  صبرما نامحدود نیست .ما چشم خود را باز نگه خواهیم داشت. 

محتوای صحبت ترامپ  بر نکات  ذیل استوار است :

فشار بر پاکستان :
ـ  در مقابل پاکستان خاموش نخواهم ماند.
با وجود  میلیونها دالر کمک امریکا به پاکستان هنوز پاکستان مکان امن برای ترویستان است آنها عساکر امریکایی راهدف قرار می دهند. پاکستان منبع انتشار خشونت در برخی از کشورهای منطقه است... به نظر من این یک موضعگیری استثنای است که تا اکنون هیچ  رییس جمهور امریکا  در برابر پاکستان تروریست پرور نداشته است.
 ـ دراین رهکار نقش خیلی ها مهم به کشور هند منحیث شریک استراتیژیک امریکا داده شده است.
هند در طول تاریخ کشوردوست وعمخوار مردم افعانستان  بوده است هند نیز صدمات فراوانی از اثر مداخله پاکستان بخصوص در ناحیه کشمیر دیده است. موضعگیری پریزيدنت ترامپ در خصوص هند یک پدیده نو در سیاست امریکا می باشد.
ـ  دررهکار جدید جهت ارتقای موثریت و سطح کارایی نظامی مسله ایجاد مرکزیت  واحد  و دایما فعال نیروهای  امنیتی و دفاعی کشور برای دفاع وجهت حفط  دستاوردهای چند سال اخیر و حراست از ارزش ها ی قانون اساسی مساعدت های  نظامی مالی بخاطر سرکوب مخالفان مسلح  مطرح شده است.
- تقسیم وظایف وکار میان دولت افغانستان  ومتحدان آن در عرصه جنگ یک رکن مهم واساسی این رهکار بودهاست.  تاکید روی عدم تحمیل ارزش های خارجی بر افغانها  نکته مهم در نظر گرفتن خصوصیات عنعنوی افعانیست.  ومساعدت درایجاد  پیش زمینه های رشد فرهنگی ،وکلتوری افعان ها مطابق عنعنات ورسوم خود افعان ها در نطراست.
- اجرا ومساعدت زمینه عملیاتهای سریع تفویض صلاحیت عمل قاطع به نماینده گی  نظامی امریکا درافغانستان  که در ارتقای کیفیت سرعت اقدام نطامی می انجامد و تصمیمات تاکتیکی را بدون مراجعات دایمی به مرکز را آزاد گداشته است.
- تعهد ایالات متحد ه آمریکا   به طولانی بودن مدت حضورش در عکس العمل استراتیژی  طلبان درمورد جنگ وچگونه گی نحوه وبرخورد ساختارهای ایجاد شده سیاسی منطقه وی است. در این رهکار تاکید شده که این موقف هوشیارباش به آنهایی است که به مشکل سازی شرایط دشوار برای افغان ها فکر نکنند، و روی مساعدت به یک افغانستان  با ثبات باندیشند.


منابع مورد استفاده :

ـ بی بی سی
- منابع فیسبوکی

 بامداد ـ سیاسی ـ ۲/ ۱۷ـ ۲۵۰۸