مارگارت هانگ، مدیر اجرایی سازمان عفو بین ‌المللی می گوید : « درحالی ‌که خانواده‌ ها در خانه‌ های خود شان کشته می ‌شوند و ایتلاف به رهبری عربستان در یمن هم از سلا‌ح‌ های ممنوعه بین ‌المللی استفاده می‌ کند، دولت ترامپ درحال برنامه ‌ریزی برای معاملات چند‌ میلیارد  ‌دلاری با عربستان سعودی است. این بی‌اعتنایی  بی ‌شرمانه به حقوق ‌بشر، تنها  کشورهای حوزه خلیج‌  و دیگر کشورهای جهان را برای تعقیب  « امنیت » به بهای حقوق اولیه مردم، تشویق می ‌کند».

 

س. رخش

آن روزها گذشت که دونالد ترامپ یکی از اعضای سرشناس خاندان سلطنتی عربستان را مسخره می ‌کرد و می‌ گفت با پول‌ بابا می‌ خواهد سیاست‌های ایالات‌ متحده را کنترول کند، همان روزهایی که به صراحت پادشاهی سعودی را عامل حملات ١١ سپتامبر می ‌خواند و بر این باور بود که امریکا در ازای محافظت از عربستان سعودی، نفت رایگان می‌ خواهد. انتخاب عربستان سعودی به‌ عنوان اولین مقصد خارجی دونالد ترامپ در مقام رییس‌ جمهوری ایالات ‌متحده، نمود تغییر رفتار ترامپ  و غش‌ کردن او در آغوش کشوری است که حیات اش در گرو نقض گسترده‌ حقوق ‌بشر و ایجاد بحران در دیگر کشورهای منطقه است. اما گویا سفر روز گذشته  ترامپ به عربستان و استقبال گرم  مقامات سعودی از او‌، میلیاردها  دلار برای پادشاهی سعودی هزینه داشته است.
آن طور که برخی رسانه‌ های امریکایی  فاش کرده‌ اند؛ عربستان سعودی در دو سال گذشته، هزینه‌ های خود برای واسطه ‌گرها و عاملان نفوذ را افزایش داده و از سال ٢٠١٥ ترسایی تعداد کارگزاران خارجی خود را از ٢٥ نماینده ثبت ‌شده  به ١٤٥ نفر رسانده است. هزینه‌ های لابی عربستان در ایالات‌ متحده در مجموع بیش از ١٨‌ میلیون دلار هزینه داشته و این پادشاهی برای پیش ‌بردن پروژه خود با افراد بانفوذ هر دو حزب جمهوری ‌خواه و دموکرات ارتباط  برقرار کرده است. آن‌ طور که سایت خبری اینترسپت گزارش داده، این افراد بانفوذ شامل مقامات سابق حزب جمهوری‌ خواه  و دموکرات، مقامات بازنشسته دولتی و حتا روزنامه‌ نگاران پیشین می ‌شوند.
تیم گسترده لابی عربستان تلاش کرده به بحث ‌های بسیاری شکل و جهت دهد ؛ از پرونده  قربانیان حملات ١١سپتامبر علیه عربستان سعودی گرفته ؛ تا گمانه‌ها  درباره معاملات اسلحه با امریکا و استفاده از این تسلیحات در جنگ یمن.  این گروه ذی‌نفوذ با به ‌کار‌بردن  دلارهای نفتی عربستان حتا برنامه سفر دو روزه ترامپ به عربستان سعودی را هم باب میل سعودی ‌ها چیده تا ثابت شود بسیاری از مقامات و افراد صاحب نفوذ امریکایی به تاسی از نظام سرمایه ‌داری همه‌ چیز، حتا روابط  دو کشور را، به معنای واقعی کلمه  کالایی کرده‌اند.
به احتمال زیاد دونالد ترامپ در این سفر دوروزه، معامله تسلیحاتی پرو پیمانی را با عربستان سعودی امضا می‌ کند و اولویت لابی عربستان هم تضمین افزایش مشارکت نظامی با  دولت ترامپ و به  طور‌ خاص همراهی با عربستان در جنگ با یمن است. در این میان جراد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رییس‌ جمهوری امریکا با محمد بن ‌سلمان، جانشین ولیعهد عربستان دیدار کرده تا درباره فروش مهمات برای جنگ و تعهد عربستان به خرید ١١٠ میلیارد  دلار اسلحه از امریکا  در ١٠ سال گفت ‌و‌ گو کنند.
همه این شواهد و قراین نشان می ‌دهد لابی سعودی در انجام وظیفه خود کوتاهی نکرده است. بر خلاف لفاظی‌های اولیه ترامپ علیه سعودی‌ ها، لابی ‌های این پادشاهی کوتاه‌ زمانی پس از روی‌ کار‌آمدن ترامپ تلاش‌ های  خود را برای جهت ‌دهی رابطه ریاض  و واشنگتن آغاز کردند و در خبرنامه‌ هایی که در اختیار خبرنگاران قرار می ‌دادند، عربستان سعودی را راهبر تلاش‌ها برای بازسازی بخش بهداشت و درمان یمن و ارایه مراقبت‌ های نجات ‌بخش برای یمنی ‌های مجروح خواندند.
تصویری که ناظران بین‌المللی ارایه می ‌کردند، اما کاملا متفاوت بود. جنگ یمن بیش از هشت‌ هزار قربانی به جای گذاشته که اغلب غیرنظامی هستند. حمله چندین‌ باره جنگنده‌ های سعودی به تجهیزات و زیرساخت ‌های درمانی یمن هم  دیگر بر هیچ ‌کسی پوشیده  نیست. حمله بی ‌امان به فقیرترین کشور جهان عرب، موجب گرسنگی بیش از ١٤‌ میلیون نفر شده؛  و شیوع بیماری وبا همین حالا ٤٣ نفر کشته برجای گذاشته است. ترامپ در حالی در سفر خود به ایراد سخنرانی با موضوع اسلام می ‌پردازد و درباره نبرد علیه تروریزم با رهبران بیش از ٥٠ کشور جهان اسلام و عرب مذاکره می‌ کند که بسیاری از این کشورها به بهانه مقابله با تروریزم در حال سرکوب منتقدان و دگراندیشان و مدافعان حقوق ‌بشر هستند. سفر ترامپ و معاملات‌ تجاری ایالات‌ متحده با عربستان، صدای فعالان حقوق ‌بشر و مشخصا سازمان عفو بین‌المللی را هم درآورده.
مارگارت هانگ، مدیر اجرایی سازمان عفو بین‌المللی در واکنش به این روابط ، چنین گفت: « درحالی ‌که خانواده‌ ها در خانه‌ های خود شان کشته می ‌شوند و ایتلاف به رهبری عربستان در یمن هم از سلا‌ح‌ های ممنوعه بین ‌المللی استفاده می‌ کند، دولت ترامپ درحال برنامه ‌ریزی برای معاملات چند‌ میلیارد  ‌دلاری با عربستان سعودی است. این بی‌اعتنایی  بی ‌شرمانه به حقوق ‌بشر، تنها  کشورهای حوزه خلیج‌  و دیگر کشورهای جهان را برای تعقیب  « امنیت » به بهای حقوق اولیه مردم، تشویق می ‌کند».
گرچه اکنون دولت ترامپ به خاطر روابط دوستانه ‌اش با پادشاهی سعودی در مظان اتهام قرار گرفته، اما چه کسی می ‌تواند رابطه نزدیک  و دو سر برد امریکا و عربستان در اغلب دولت‌های پیشین ایالات‌ متحده  امریکا را حاشا کند. باراک اوباما، همان رییس‌ جمهوری که اغلب تحلیل گران و ناظران عقل سلیم و نگاه انسانی‌اش به همه امور را در قیاس با ترامپ تجلیل می ‌کنند، هیچ‌ گاه از کمک‌های تسلیحاتی به سعودی‌ ها دریغ نکرد و تنها  درباره توافق هسته ‌ای با ایران، پیه دلخوری ریاض را به تن ماليد، هرچند به ‌ازای آن، دست عربستان را برای هرگونه يكه ‌تازی در یمن بازگذاشت. فارغ از بده‌بستان‌های این‌چنینی، از جنگ‌ ها و بحران‌های منطقه‌ ای این‌ طور بر‌می ‌‌آید که راه‌ حل سیاسی و آرام‌ گرفتن منطقه تهدیدی است برای همه دیکتاتورهای منطقه، از جمله عربستان سعودی. به این معنا ثبات این کشورها در گرو  بی ‌ثباتی منطقه است؛ حتا اگر به قیمت جان‌ هزاران نفر و آواره گی‌ های اجباری تمام شود./ ش

 بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۷ـ ۲۳۰۵