کلینتون « قصاب لیبیا »!


جولیان آسانژ، بنیان‌ گذار سایت افشاگر ویکی ‌لیکس، در واکنش به اظهارات اخیرهیلاری کلینتون که ویکی ‌لیکس را « ویکی ‌لیکس روسی » نامیده بود، نامزد سابق انتخابات ریاست‌ جمهوری امریکا از حزب دموکرات را «قصاب لیبیا» خطاب کرد. هیلاری کلینتون ادعا کرد شکستش در انتخابات سال گذشته امریکا در مقابل دونالد ترامپ به خاطر اظهارات جیمز کومی، رییس اف‌ بی‌ آی و کارهای ویکی ‌لیکس بوده است.

جولین آسانژ، بنیان‌ گذار  ویکی ‌لیکس  در گفت‌ وگویی با نشریه‌  « راشیا تودی »، شبکه‌ اجتماعی  فیس‌ بوک  را « مخوف‌ ترین شبکه‌  جاسوسی که تا به‌ حال ساخته شده است» نامید.

آسانژ در ادامه این گفت ‌وگو یاد آور شد که  به عقیده‌  او « فیس‌ بوک » بانک اطلاعاتی از نام و احوال و سابقه‌  افراد است که کاربران به شکل داوطلب این داده‌ها را تکمیل می ‌کنند و به دست خود در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی و در راس اش سرویس امنیتی آمریکا یعنی «سیا» قرار می‌دهند.

جولین آسانژ گفته است:« هرکس که دوستی را به صفحه‌  خود در فیس‌بوک اضافه می‌ کند، باید بداند که به شکل مجانی دارد به سرویس امنیتی و اطلاعاتی امریکا سرویس می ‌دهد و بانک اطلاعاتی آن‌ ها را تکمیل می ‌کند.» اوالبته تاکید می ‌کند که به هیچ‌ وجه فکر نمی‌ کند مالک اصلی  فیس‌بوک  دولت امریکاست، اما این حقیقت که سرویس اطلاعاتی امنیتی امریکا به داده‌ های ثبت ‌شده در فیس‌بوک د سترسی دارد، به اندازه کافی خطرناک و نگران ‌کننده است.

آسانژ معتقد است:« امریکا هر زمان بخواهـد می ‌تواند فشار سیاسی و حقوقی لازم را به فیس‌بوک وارد کند تا این داده‌ها در اختیارش قرار گیرد. »

 آسانژ در گفت ‌وگو با «راشیا تودی» از صنعت رسانه‌های جهانی و به ‌ویژه رسانه ‌های جریان اصلی نیز انتقاد کرده و گفته است این رسانه ‌ها حقیقت را دست‌ کاری شده در اختیار افکار عمومی قرار می‌ دهند و کار چندانی برای جلوگیری از وقوع جنگ یا مقابله با نظام‌ های فاسد انجام نمی‌ دهند.

در همین حال  دیروز رسانه های گزارش دادند که در پی گسترش فعالیت های تبلیغاتی و اعلانات تجارتی از طریق سمارت فون و تابلیت ها ، فیس بوک فقط در سه ماه اول سال  به ارزش سه میلیارد دالر مفاد نموده ؛ و به همین دلیل نرخ هر سهم این شرکت به ۱۵۲ دالر افزایش یافت.

بنا به گفته  صدای المان  جولین آسانژ بنیان‌ گذار ویکی‌ لیکس  همچنین ادعا کرده است که « ویکی‌‌لیکس» هنوز اسناد بسیار مهم و محرمانه‌ای را که در اختیار دارد منتشر نکرده و گفته است برخی از این اسرار « شرم ‌آور » هستند.

در پی حمله‌ هکرها به پلی ‌استیشن‌های تولید « سونی»، اطلاعات‌ کارت‌های اعتباری میلیون‌ها کاربر به سرقت رفته و یکی از بزرگ ‌ترین فاجعه‌ های امنیت فن‌آوری و سایبر سال‌های اخیر رقم خورده است. هفته‌ گذشته کمپانی بزرگ « سونی » اعلام کرد که هکرها به شبکه‌ دستگاه‌های پلی استیشن تولید این کمپانی حمله کرده‌اند. در پی این حمله، دستگاه‌ های پلی استیشن بیش از ۲۵ میلیون نفر از کاربران آلوده و اطلاعات شخصی بسیاری از آن‌ها از جمله نام، نشانی و حتا شماره‌های کارت‌های اعتباری آن‌ها به سرقت رفته است. « سونی » بعد تر اعلام کرد که رقم دستگاه‌هایی که آلوده به این ویروس شده‌اند به ۷۷ میلیون رسیده است.

کمپنی سونی اعتراف کرده است که اطلاعات ۱۰۷۰۰ کارت بانکی حساب جاری کاربران در کشورهایی مثل هلند، المان، اتریش و اسپانیا نیز در پی این حملات، مورد دستبرد هکرها قرار گرفته است. این حمله‌  هکرها نه فقط  دستگاه‌های پلی استیشن، که در موارد متعددی کامپیوترهای شخصی و افزونه‌ های بازی‌ های اینترنتی در فیس ‌بوک کاربران را هم مورد حمله قرار داد.

در پی جنجال‌ های ناشی از این حمله‌ هکرها و رخنه‌  امنیتی که در نوع خود از بزرگ ‌ترین فاجعه‌های امنیت فن‌آوری است، سونی اعلام کرده که گروهی از بازرسان امنیت سایبر را استخدام کرده است تا ایمنی تولیدات و شبکه‌ های سونی را مورد بازبینی قرار دهند./ ص ا

 بامداد ـ سیاسی ـ ۲ / ۱۷ـ ۰۷۰۵