ترزا می نخست ‌وزیر بریتانیا که بارها گفته بود مخالف برگزاری انتخابات زودهنگام است، روز گذشته خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام در هشتم  جون  شد؛ درخواستی که برای اجرایی ‌شدن به موافقت دو سوم اعضای پارلمان این کشور نیاز دارد و با توجه به کاهش محبوبیت حزب کارگر (حزب اصلی مخالف )  بسیاری آن را کودتای ترزا می برای تقویت جایگاه  خود و تضعیف  دیگر احزاب خوانده‌اند. نخست ‌وزیر بریتانیا  در سخنرانی صبح  روز گذشته خود مدعی شد احزاب مخالف، آماده گی مذاکرات  دولت برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازند: « در جریان این مذاکرات بریتانیا به ثبات و رهبری قدرتمند نیاز دارد، اما احزاب مخالف به جای وحدت،  دچار تفرقه هستند ». او ضمن اشاره به اکثریت شکننده محافظه‌ کاران در پارلمان گفت اجازه نمی ‌دهد احزاب رقیب، موقعیت دولت را در مذاکرات تضعیف کنند.
به باور تحلیل گران نتیجه نظرسنجی‌ های اخیر به ترزا می جسارت برگزاری انتخابات زود هنگام  را داده است. در این نظرسنجی ‌ها حزب محافظه‌ کار حاکم با حدود ٤٤ درصد در صدر است، یعنی ٢١ درصد بیش تر از حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین. ترزا می امیدوار است با به ‌دست ‌‌آوردن اکثریت پارلمان، روند خروج بریتانیا (برگزیت) را آسان ‌تر و سریع‌ تر به پیش ببرد. از دیگر سو به نظر می‌ رسد ترزا می  در محاسبات خود به این نتیجه رسیده که  با برگزاری انتخابات  زودهنگام می‌ تواند تا سال ٢٠٢٢ ترسایی بر بریتانیا حکومت کند. برپایه نظرسنجی موسسه  یوگاو، پس از درخواست ترزا می برای برگزاری انتخابات زودهنگام، ٥٠ درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، بر این باورند که ترزا می بار دیگر نخست ‌وزیر خواهد شد و تنها ١٤ درصد به جرمی کوربین رای داده‌اند. در این میان ٣٦ درصد هم گفته ‌اند که نمی ‌دانند چه کسی بیشتر شایسته نخست ‌وزیری است.
حزب کارگر پیش ‌تر گفته بود که در صورت درخواست ترزا می برای برگزاری انتخابات زودهنگام در پارلمان به آن رای موافق خواهد داد و این یعنی دوسوم آرای لازم برای تصویب برگزاری انتخابات زودهنگام به دست خواهد آمد. همان‌ طور که انتظار می ‌رفت، جرمی کوربین  رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت، پس از سخنرانی ترزا می گفت که این حزب از انتخابات زودهنگام استقبال می‌ کند و در پارلمان رای به برگزاری آن خواهد داد. برخی از تحلیل گران بریتانیایی با کودتا خواندن اقدام ترزا می، استقبال جرمی کوربین از برگزاری انتخابات زودهنگام را اشتباه بزرگ رهبر حزب کارگر خوانده‌اند و می‌ گویند با توجه به شانس کم حزب کارگر برای پیروزی در این انتخابات که تنها سه هفته دیگر برگزار می ‌شود، این حزب باید در برابر خواست ترزا می برای برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام می‌ ایستاد و مقابل  روند خروج بریتانیا  از اتحادیه اروپا سنگ ‌اندازی می‌ کرد. در این میان تیم فرون، رهبر حزب لیبرال ‌دموکرات هم  از برگزاری انتخابات استقبال کرده و آن را فرصتی برای « تغییر مسیر»  بریتانیا دانسته است: « اگر می ‌خواهید از فاجعه برگزیت جلوگیری کنید،  اگر می‌خواهید بریتانیا در بازار واحد باقی بماند، اگر بریتانیایی  باز، مقاوم و متحد می‌ خواهید، اکنون این شانس را دارید ».حزب استقلال پادشاهی متحد ( یوکیپ ) نیز از برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال کرده است اما به گفته رهبر این حزب، این تصمیم  ترزا می نه به خاطر خیر و صلاح کشور؛ بلکه بیشتر به خاطر ضعیف ‌شدن حزب کارگر است.

نخست ‌وزیر بریتانیا پیش از این گفته بود که با برگزاری انتخابات زودهنگام مخالف است، اما امروز گفت « اخیرا با اکراه » به این نتیجه رسیده که باید انتخاباتی  زودهنگام برگزار شود. او گفت حزب کارگر می ‌گوید ممکن است با توافق نهایی خروج مخالفت کند و لیبرال‌ دموکرات‌ها  و حزب ملی اسکاتلند هم مخالف دولت هستند  و اعضای « غیرمنتخب » مجلس اعیان نیز می‌ خواهند قدم به قدم با مذاکرات خروج دولت درگیر شود. می ‌گفت: « اگر اکنون انتخاباتی سراسری برگزار نکنیم، بازی سیاسی آنها ادامه پیدا می ‌کند و مذاکرات ما با اتحادیه اروپا در آستانه انتخابات بعدی به دشوارترین مراحل خود می ‌رسد».


پس از رای سال گذشته اکثریت بریتانیایی‌ ها به خروج از اتحادیه اروپا ، دولت بریتانیا کمتر از یک ماه پیش روند رسمی خروج و مذاکرات مربوط  به آن را آغاز کرد. احزاب مخالف می ‌گویند هرچند خروج از اتحادیه اروپا رای آورده، جزییات و چگونه گی رابطه آینده با اتحادیه اروپا به رای گذاشته نشده بود و بنابراین دولت اختیار آن را ندارد که مذاکرات را به هر ترتیب که می‌ خواهد، پیش ببرد. حال می در صورت پیروزی در انتخابات زودهنگام می ‌تواند آن را به مشروعیت استراتیژی مورد نظرش برای خروج از اتحادیه اروپا تعبیر کند.
با توجه به درپیش ‌بودن مذاکرات خروج بریتانیا  از اتحادیه اروپا، به نظر می ‌آید موضوع  برگزیت و نگرش احزاب به شیوه اجرای آن در انتخابات پیش ‌رو به محور اصلی رقابت تبدیل شود. احزاب مخالف دولت به‌ خصوص آنهایی که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مخالف‌اند، از هم ‌اکنون در تلاش‌اند که رای‌ دهنده‌ها را به « برگزیت نرم » تشویق کنند تا از این راه پیروزی خود را در انتخابات آتی تضمین کنند./ شرق

 بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۷ـ ۱۹۰۴