بازی ترامـپ با جنـگ

امریکا از « مادر بمب‌ها » در افغانستان استفاده کرد

 

« من ازجهاتی استاد جنگ ام، عاشق جنگ ام  »؛ این بخشی از صحبت‌های دونالد ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش در آیووا بود. این همان دونالد ترامپی است که به بهانه یک زایده استخوانی در پایش از سربازی معاف شد و در نهایت عازم جنگ ویتنام نشد. با این‌ همه تشدید مداخله  نظامی امریکا در سوریه ، تعداد حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در یمن و حالا استفاده از بزرگ ‌ترین بمب غیرهسته‌ ای امریکا در افغانستان نشان می ‌دهد که ترامپ گویا به ‌راستی عاشق جنگ است یا دست ‌کم بازی‌ کردن با جنگ.

 روز گذشته امریکا از « مادر بمب »های خود در افغانستان استفاده کرد و بسیاری می‌ گویند با توجه به شکست برنامه‌ های  داخلی ترامپ، رییس‌ جمهوری امریکا با این تحرکات نظامی می‌ خواهد به‌ بهانه مبارزه با تروریزم در میان افکار عمومی امریکا اعتبار بخرد. به گفته  وزارت دفاع افغانستان، بمب غیراتمی MOAB موسوم به « مادر بمب‌ها » مواضع استراتیژیک  داعش در شرق این کشور را منهدم و شبکه تونل‌های زیرزمینی این گروه را ویران کرده است. به گزارش این وزارتخانه ، بیش از ٣٦ نفر از اعضای داعش در این حمله کشته شدند. *
بمب MOAB که سال ٢٠٠٣ ترسایی ساخته شد و ظرفیت حمل ۱۱ تن « تی ‌ان‌ تی  » و هشت‌ هزار کیلوگرم ماده منفجره‌ را دارد ؛ پنجشنبه ‌شب برای اولین ‌بار از سوی امریکا مورد استفاده قرار گرفت و از هواپیمای ترابری امریکایی ‌ام سی ۱۳۰ روی پایگاه‌ های داعش پرتاپ شد. براساس گزارش‌ ها، این بمب روی بازمانده گان نیز تأثیرات روانی برجای می ‌گذارد.

دونالد ترامپ در پاسخ به اینکه آیا مجوز چنین حمله‌ ای را داشته یا نه، گفت: « همه می ‌دانند دقیقا چه اتفاقی افتاده است. من مجوز این حمله را به سربازانم دادم. ما بزرگ ‌ترین ارتش جهان را داریم. ما به آنها مجوز کامل  دادیم و رک‌وراست بگویم به‌همین ‌دلیل است که آنها اخیرا بسیار موفق عمل کرده‌اند».
با این ‌حال اقدامات نظامی اخیر دولت ترامپ بدون هیچ ‌گونه نظارت یا مجوز کنگره ایالات‌متحده انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است. باربارا لی، نماینده کالیفرنیا در مجلس نماینده گان امریکا، استفاده بی ‌سابقه از چنین بمبی در افغانستان را نشانه پیدایش جبهه جدیدی در جنگ ١٦ساله امریکا در افغانستان خواند و گفت: « ترامپ درباره تشدید نیروهای نظامی خود در افغانستان و استراتیژی بلند مدت خود برای شکست داعش یک توضیح  به مردم امریکا بدهکار است. هیچ رییس‌ جمهوری نباید چکی سفید امضا برای جنگ  بی‌ پایان داشته باشد. به‌ ویژه این رییس ‌جمهور که بدون هیچ  نظارتی از سوی کنگره عمل می‌ کند».
دولت امریکا اما از این حمله دفاع کرده است. جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، درباره استفاده از « مادر بمب‌ ها » در این کشور گفت: « ما از سلاح مناسب برای هدف مناسب استفاده کردیم ». جنرال نیکلسون دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت منطقه‌ ای که به آن حمله شد مین‌ گذاری شده بود و جنگ جویان داعش در آنجا در تونل‌ های طویل  پنهان شده بودند**. او با اشاره به شماری از « جنایات داعش» در افغانستان تاکید کرد نیروهای بین‌ المللی اجازه نمی ‌دهند افغانستان به پناه گاه امنی برای چنين گروه‌هايی تبدیل شود. فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان تصریح کرد که پرتاب بمب به ایالت «اچین» ننگرهار در هماهنگی با دولت افغانستان در جریان عملیاتی که اوایل ماه اپریل آغاز شده بود، صورت گرفته و آنها متعهد به ادامه عملیات مشترک با نیروهای امنیتی افغان هستند. دولت افغانستان هم تایید کرد این عملیات هوایی در هماهنگی با  دولت افغانستان انجام شده است. 
وزارت دفاع افغانستان می ‌گوید در این حمله به غیرنظامیان هیچ آسیبی نرسیده است. برخی خبرگزاری‌ها به نقل از اهالی این منطقه گفته ‌اند  پس از حمله خانه‌های محل تخریب شده‌اند اما همه آنها خالی از سکنه بوده‌اند. براساس این گزارش‌ها؛ عملیات نظامی در منطقه چند روز پیش آغاز شده بود و مردم محل را ترک کرده بودند. با این‌ حال عصمت‌الله شینواری، نماینده پارلمان از ولایت ننگرهار، روزگذشته گفت مردم محلی به او گفته ‌اند یک معلم و فرزند او در این حمله کشته شده ‌اند. به گفته این نماینده، یکی از اهالی این منطقه پیش از قطع ‌شدن خطوط تلیفون این خبر را به او داده است. تخمین زده می‌ شود بین ٦٠٠ تا ٨٠٠ نفر از اعضای داعش در استان ننگرهار حضور دارند. بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها، هفته گذشته در این منطقه، یک سرباز امریکایی هنگام عملیات نیروهای این کشور علیه « داعش » کشته شد. به گفته امریکا هدف از پرتاپ « مادر بمب‌ها »، کاهش خطرات ناشی از حملات نظامی برای سربازان امریکایی و افزایش خسارات جانی و نظامی برای گروه تروریستی داعش است. 


نشست صلح افغانستان بدون حضور امریکا
با وجود این برخی بر این باورند که امریکا باید نیروهای خود را روی طالبان که بزرگ ‌ترین و مهم ‌ترین گروه تروریستی حاضر در افغانستان است، متمرکز کند.  رویکرد دولت‌های ترامپ  و روسیه در مقابل طالبان متفاوت است. روز گذشته  و درحالی‌که روسیه میزبان گفت ‌و‌گوهای صلح افغانستان بود، امریکا با وجود دعوت مسکو، در این کنفرانس شرکت نکرد. در این اجلاس افغانستان، ایران، هند و چند کشور آسیای میانه شرکت کردند. کاخ سفید می‌ گوید روسیه با دخالت ‌دادن طالبان در گفت ‌وگوهای صلح به این گروه نظامی مشروعیتی می‌ بخشد که شایسته گی آن را ندارد. به گفته تحلیل گران، امریکا از سوی دیگر نگران آن است که مشارکت طالبان در روند صلح باعث کم‌ رنگ‌ شدن اهداف ناتو در افغانستان و نقش محوری ایالت متحده در این کشور شود.  / شرق

*بربنیاد گزارش رسانه های جهان  رقم کشته شده گان این تجاوز به ۹۰ نفر رسیده است ـ بامــداد

** درهمین رستا ادوارد سنودن افشاگر برازنده  امریکایی  دریادداشت تویتری نوشت: « تونل بمباران شده در افغانستان با پول امریکا ساخته شده بود.»
وی با استناد به یک مقاله روزنامه « نیویورک تایمز» که در سال ۲۰۰۵  ترسایی منتشر شده، یاد آوری کرد که برای ساخت تونل بمباران شده در افغانستان، امریکا ۳۱۹ میلیون دلار هزینه کرده بود ـ بامــداد

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۱۷ـ ۱۵۰۴