از زنده گی احزاب سیاسی اروپا :

برنامه سرسال حزب چپ اروپا 

 

 

دکتر اسد محسن زاده

 

درماه جنوری سال روان ترسایی شهر برلین شاهد دو برنامه با ارزش و درخورتوجه سیاسی بود.

برنامه نخست ، برنامه  سرسال « حزب چپ اروپا ـ  EL»  بود که امسال با شعار: « سندیکا ها انسانیت را تقویت می کنند! »  با شرکت نماینده گان احزاب و سازمان های ترقی خواه اروپا بروز پانزدهم جنوری سال روان در شهر برلین برگزارگردید. دراین گردهمایی کاتیا کیپینگر و برند ریکسنگر، مالته مولا ، سارا واگنکنشت ، دیتمار بارش  وسایر رهبران حزب چپ اروپا و حزب چپی های المان  ضمن سخن رانی؛ الویت های کاری شانرا برای سال ۲۰۱۷  ترسایی پیشکش نمودند. درخوریاد است که این نشست همه ساله درهماهنگی با برنامه یاد و ارج از دوچهره برازنده جنبش انقلابی المان و جهان روزا لوکزامبورگ و کارل لیبکنشت که امسال زیرنام :« بیست و دومین کنفرانس بین المللی روزا لوکزامبورگ  ـ ۱۴ جنوری ۲۰۱۷ » به خاطر بحث و گفت وگو پیرامون روند تاریخی جنبش ، پیشینه مبارزات دادخواهی این دو؛ و مسایل مبرم روز برپاشده بود ، راه اندازی می گردد.

وقتی در سال ۲۰۰۴  ترسایی « حزب چپ اروپا »  با شرکت ۱۵ سازمان پی ریزی شد ، اروپا در وضع دیگری قرارداشت و با دگرگونی های که دراین سال ها درسطح اروپا و جنبش دادخواهی آن پدید آمده است، امروز این حزب با داشتن بیش از ۴۰ عضو که بیش از نیم میلیون عضو را دراروپا شامل می شود به جنبش توانمندی و اثرگذاری در سطح اروپا تبدیل گردیده است .تحولات سال های گذشته در اروپا و جهان نشانگر این واقعیت است که در پی مقاومت نیروهای مردمی و ترقی خواه این جنبش بازهم رشد و گسترش بیشتری یافته است.

 حزب چپ اروپا در پایان سال ۲۰۱۶ ترسایی ( روز های ۱۶ الی ۱۸ دسامبر) پنجمین کنگره خود را در مرکز کنگره های برلین ـ شهر برلین با حضور ۱۸۰ فرستاده از ۴۰ کشور جهان  برگزار نمود. دراین میان نماینده گان کنگره  از سازمان های عضو گردهم آمدند تا راه پیموده شده به برسی بگیرند و روی دستاوردها و مشکلات دم راه به بحث وگفت و گو پرداخته ، و در راه ایجاد یک اروپایی صلح خواه ، دموکراتیک  و هوادار عدالت اجتماعی و اقتصادی برنامه های آینده شانرا مشخص سازند.

کنگره درارزیابی نتایج و درس های مبارزه زحمتکشان و توده های میلیونی اروپا  برای برپایایی یک اروپایی عادلانه و انسانی بر نقش گردان های اصلی درمبارزه برای ادامه تحولات بغرنج  و راه گشا تاکید و برپیچیده گی شرایط موجود اشاره نمود.  

 

کنگره که با شعار:« ایتلاف ها به خاطر اروپای همبسته را بسازید !» برگزار شده بود ، دکتر گریگور گیزی سیاست مدار برجسته المان را منحیث رییس،  و بانو میته مولا از اسپانیا ، پاولو فیریرو ازایتالیا ، بانو مارگریتا میلیوا از بلغاریا و پیر لورانت از فرانسه  را منحیث معاونین رییس حزب چپ اروپا برگزید. دکتر گریگورگیزی پس از فوستو برتینوتی ـ ایتالیا ، لوتار بیسکی ـ المان ، پیر لوران ـ فرانسه چهارمین رییس این حزب که مرکز آن درشهر بروکسل ـ بلجیم قراردارد ، می باشد.

درکنگره حزب چپ اروپا مسایل مبرمی چون :

ـ ایجاد یک جبهه گسترده  در برابرفاشیزم  و موضعگری های راست افراطی ،

ـ مبارزه به خاطر برچیدن جزایر فرارمالیاتی ،

ـ  قطع مذاکرات در باره قرار دادهای تجارت آزاد « تی تی تیپ ، تیسا و سیتا ، TTIP, TISA CETA »،

ـ گسترش شبکه های اجتماعی ،  

ـ مبارزه درراه صلح و ضدیت با مسابقه تسلیحاتی... و سایرمسایل ارزنده مورد بحث و گفت وگو قرارگرفته ؛ و حزب برنامه کاری خود برای سه سال آینده را تدوین نمود. این حزب می کوشد برای شهروندان اروپا شرایطی میسرگردد تا خود کنترول برتصمیم گیری های اقتصادی  و اجتماعی را بدست گرفته وهمه ازحقوق برابرشهروندی برخودارگردند. این حزب به خاطریک سیاست انسانی پناه جویی و برخورد شایسته با پناه جویان کوشیده ، و مبارزه برای تامین صلح ، ضدیت با جنگ و مسابقه تسلیحاتی از الویت های برنامه وی و کاری آن می باشد.

حزب چپ اروپا  درپهلوی ساختارهای دوامدار، دارای « کمیته های کار» چون: 

ـ کمیته کار درپیرامون مسایل ایکولوژیک ،

ـ  فورم های منطقه وی چون : فورم آلپ ـ ادریا و یا دانیوب ـ شرق  و

ـ شبکه های چون: درباره مسایل مربوط به فمنیزم  و....  می باشد که رهبری حزب را درمسایل مربوطه یاری رسانیده وبا داشتن پیوند گسترده با شبکه های اجتماعی اروپا زمینه ساز پخش دیدگاه های حزب دربین آنها ، وآشنایی با دیدگاه های جنبش های گسترده اجتماعی اروپا می شود. حزب و این نهادهای اجتماعی پیوسته اقدامات مشترک عملی را درسطح منطقه وی و سراسر اروپا سازمان  می دهند.چنانچه قبل از گشایش کنگره ، شبکه بانوان چپ های اروپا ـ فیم  تشکیل جلسه داد.
کنگره حزب چپ اروپا ، که با سخنان آغازین بیرند ریکسینگر رییس حزب چپی های المان گشایش یافت ، در روز نخست « کمیته های کار» برای بحث روی مسایل : اقتصاد ، آموزش و پرورش ، زن ها ، مسایل حفظ محیط زیست ، ، پناهنده گی و حقوق بشر ایجاد ؛ و نماینده گان ازسراسر اروپا روی مسایل یاد شده به بحث وگفت وگو پرداخته و درپایان روز نتایج کارشان را به کنگره گزارش دادند. در روزهای کارکنگره فرستاده گان سازمان های عضو و مهمانان از جمله  ازکشورهای : بلاروس ، دنمارک ، استونیا، فنلند ، ایرلند ، کولمبیا ، جاپان ، سوییس ، ترکیه ، کوبا ، پرتگال ، مجارستان ، اتریش ، ونزویلا ، صحرای غربی... در باره شرایط ویژه مبارزاتی شان صحبت ، و برداشت ها و اندوخته های شان درباره رخداد های روان درسطح ملی و جهانی را پیش کش نمودند.

کنگره در باره  دیدگاه های اعضای  حزب چپ اروپا و برنامه های کاری شان به خاطر دگرگونی های اقتصادی و اجتماعی به سود زحمتکشان درکشورهای عضو اتحادیه اروپا درنگ نموده، و پس از گفت و گوهای دامنه دار تصامیم مشخصی را اتخاذ نمودند.

در این گنگره روی درخواست شماری از سازمان ها و احزاب اروپا برای کسب عضویت به « حزب چپ اروپا »  تصمیم گرفته شده ، و شماری از این سازمان ها به حیث عضو و چند تای دیگر منحیث ناظر پذیرفته شدند . چنانچه سازمان های : « Left Unity » از بریتانیای کبیر ، «L'Altra Europa  Con Tsipras» از ایتالیا ، «Ensemble! » از فرانسه ، « چپ متحد»  از سلونیا ، و « دگرگونی »  از اتریش  ... به عضویت حزب چپ اروپا پذیرفته شدند.

بدینگونه حزب چپ اروپا  باداشتن ۴۰ عضو در سراسر اروپا به  بزرگترین سازمان چپ سیاسی در اروپا تبدیل شد. پیش تر این حزب نیرومند چپ اروپا دارای بیش از نیم میلیون عضو بود که با پیوستن سازمان های جدید این رقم به صورت چشمگیری فزونی یافته است.

از آن جایی که مبارزه دربرابر سیاست های ضدانسانی سرمایه داری نیولیبرال،  دفاع از صلح ، ایستاده گی و رویارویی با جنگ و میلیتاریزم ؛، دفاع از محیط زیست انسانی و حقوق بشر در سرخط فعالیت های حزب چپ اروپا قرار دارد؛ دراین کنگره  قطعنامه هایی درزمینه های :

ـ راه اندازی تظاهرات گسترده در برابر« گردهمایی  گروه جی ـ ۲۰ » در جولای ۲۰۱۷  ترسایی در هامبورگ ،

ـ کمپاین برضد « فروش زنان در اروپا » و ایجاد گروه کار درمورد،

ـ توجه به « سیاست ها درباره جوانان » به ویژه به آن جوانانی که در نتیجه سیاست های نیولیبرال با بی کاری ، بی باوری ، سرخورده گی و روگشت ازسیاست دست و گریبان هستند.

ـ راه اندازی کمپاین در جانبداری از شبکه  بانوان چپ اروپا « فیم »

ـ دفاع از صلح وضدیت با جنگ ( پایان بخشیدن به جنگ در سوریه ، افغانستان ، عراق ، یمن و...)

ـ کاهش دربودیجه های تسلیحاتی اروپا ،

ـ جانبداری از جناح های ضد فاشیستی و ضد جنگ درجنبش های جهانی  ،

ـ جانبداری از تلاش های یونسکو در راه  بلند بردن  سطح اگاهی  جنبش صلح در جهان ،

ـ دفاع از حقوق حقه خلق های تحت ستم  فلسطین،

ـ ضدیت با اقدامات خشن و ضد دموکراتیک  دولت آ کا پی درترکیه ،

ـ تکیه بر حل صلح آمیز معضله باسکها دراسپانیا و ضدیت با اهمال قهر در برابر ایتا ،

ـ جانبداری از روند صلح آمیز درکولمبیا و دفاع ازحقوق مبارزین جنبش فارک در این کشور،

ـ گسترش تلاش دربرابرخطر راستگرایی در اروپا ، به ویژه درسال ۲۰۱۷ ترسایی که انتخابات مهمی در المان ، فرانسه ، هالند و.. درپیش روست ، طرح و پس از رایزنی مورد تایید و پسندش قرارگرفت .

حزب چپ اروپا ، با وفاداری به آرمان های انترناسیونالیزم، مخالف حضورناتو ومداخله نظامی اروپا درافغانستان بوده؛ و از داعیه صلح و برقراری امنیت ، رشد اقتصادی و اجتماعی عادلانه درافغانستان جانبداری نموده ، خواستار قطع مداخله درامور داخلی افغانستان و پایان بخشیدن به جنگ ، فقر و فلاکت  می باشد. این حزب از رشد جامعه متمدن و پیشرفته درافغانستان حمایت نموده؛ و آرزومند رشد جنبش دموکراتیک و دادخواه درافغانستان بوده؛ و به مناسبت های گوناگون جانبداری وهمبسته گی خود را با حزب م م ت م ا و مردم افغانستان ابراز داشته است.

 بامداد ـ سیاسی ـ ۱/ ۱۷ـ ۰۶۰۲