مشاور اسد: نشست مسکو آغاز مرحله‌ ای تازه بدون حضور امریکاست

مشاور سیاسی و رسانه ای رییس جمهور سوریه با تاکید  بر رضایت این کشوراز نتایج نشست سه ‌جانبه مسکو درباره تغییر گفتمان ترکیه در قبال سوریه نیز تصریح کرد که این مساله معلول اوضاع داخلی  و سیاست نادرستی است که انقره را به بن بست کشانده است.

 

بثینه شعبان مشاور سیاسی و رسانه ‌ای بشاراسد  رییس جمهور سوریه تاکید کرد که هماهنگی میان دمشق و هم پیمانانش همیشه گی و روزانه است.

شعبان درباره نشست سه جانبه مسکو میان ایران، روسیه و ترکیه تاکید کرد که جانفشانی‌های ارتش و ملت سوریه و هم پیمانان این کشور سبب شد که این نشست به چنین نتایجی دست یابد و « سوریه نیز با این نتایج موافق است؛ نتایجی که خبر از پایان یک مرحله و آغاز یک مرحله جدید دیگر می ‌دهد»؛ خاصه اینکه امریکا در مرحله حضور ندارد؛ طرفی « که پنداشته می ‌شد همه راه حل ها در دست اوست».

وی در گفت ‌وگو با شبکه خبری « المیادین» در پاسخ به این پرسش که آیا سوریه پس از نشست مسکو و برگزای مذاکرات آستانه به سوی راهکار سیاسی خواهد رفت گفت: « با وجود اختلافات میدانی در نشست مسکو ولی دعوت استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل چند ساعت پس از این نشست برای مذاکره و اعلام هماهنگی با تیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نشان می ‌دهد طرف هایی که ابتکار عمل را پیش از این نشست در دست داشتند احساس کردند که اگر اقدامی انجام ندهند زمان را از دست خواهند داد».

مشاور اسد با تاکید بر این که پس از نشست مسکو مرحله جدیدی آغاز خواهد شد، درباره پیروزی حلب نیز خاطر نشان کرد که این پیروزی میزان ناراحتی و نگرانی حامیان تروریست ها را نشان داد.

وی درباره قطعنامه ۲۳۲۸ شورای امنیت نیز اظهار داشت که « این قطعنامه درباره اعزام ناظران به شهر حلب صحبت نمی‌ کند و کارکنان سازمان ملل در آنجا حضور دارند و کمک های بشردوستانه را توزیع می ‌کنند، ولی این قطعنامه روند را نظم بخشید و هیچ چیزی جز با موافقت دولت سوریه وجود ندارد».

شعبان با اشاره به آماده گی دولت سوریه برای مذاکره با طرف های مهمی که خواستار دستیابی به راهکار سیاسی هستند که حکومت سوریه آن را وضع کرده، اعلام کرد که دمشق قصد دارد با همه کشورهای دنیا دوست باشد و با هیچ ملتی جز رژیم صهیونیستی دشمنی ندارد؛ زیرا این رژیم خاک سوریه را اشغال کرده است.

مشاور رییس جمهور سوریه ضمن تکذیب هر گونه خطوط تماس مستقیم میان دمشق و واشنگتن، انقره و ریاض، درباره تغییر گفتمان ترکیه در قبال سوریه نیز تاکید کرد که این مساله معلول اوضاع ترکیه و سیاست نادرستی است که انقره را به بن بست کشانده است.

وی درباره آماده گی سوریه برای دیدار با مسوولان ترک گفت: « این مساله مبتنی بر شیوه و در ضمن رفتارهای عملی آنان است... لذا کرامت سوریه در درجه نخست قرار دارد. ما حامی هر چیزی هستیم که کرامت، ملت، وحدت و ارزش خون شهدای آن (سوریه) را حفظ کند».

مشاور اسد ضمن درخواست از مصر برای بازگشت قدرتمندانه به صفوف کشورهای عربی، درباره لبنان نیز اعلام کرد که آنچه برای سوریه اهمیت دارد اصل وجود رابطه با لبنان است.

شعبان درباره احتمال همکاری میان دولت های سوریه و لبنان نیز تاکید کرد: « در سیاست هرچیزی ممکن است ولی بر حسب اصول و دیدگاهی که برای آن در نظر گرفته می‌شود ». / فارس

بامداد ـ سیاسی ـ ۳/ ۱۶ـ ۲۲۱۲