نوبت عـربستان سعـودى فـرا رسيد

اشرف شهکار

مجلس سناى امريکا از جمع نود وهفت عضو حاضر جلسه ، نود شش سناتور در يک فيصله غير مترقبه قانونى را پاس کردند که به موجب آن زمينه اقامه دعوا را به خانواده هاى قربانيان حملات يازده سپتامبرعليه عربستان سعودى مى گشايد . جان کريا کو از موسسه مطالعات سياست گذارى امريکا گفت که شواهد کافى در داد گاه قضايى امريکا وجود دارد و ثابت شده است که سفير عربستان سعودى درامريکا ( بندر ابن سلطان) و نيز از قونسلگرى عربستان سعودى در لاس انجلس حمايت پولى براى عمليات يازده سپتامبر صورت گرفته است و تاکيد کرد که در گزارش بيست و هشت صفحه اى که اخيراً منتشر شد نشان مي دهد که دولت عربستان سعودى درحادثه يازده سپتمبر دست کامل داشته است.
براساس اين فيصله و قانون متضررين يازده سپتمبر نزديک به سه عشاريه سه (۳،۳) تريليون دالر را مي توانند از جانب عربستان سعودى غرامت بدست آورند .
در حال حاضر عربستان سعودى هفتصدو پنجاه (۷۵۰) ميليارد دالر سرمايه گذارى که از آن جمله يکصدو نزده (۱۱۹) ميليارد دالر آن به شکل اوراق قيمت دار در خزانه و بانک هاى امريکا وجود دارد که همه آنها بلاک شده و به غرامت داده خواهد شد.
اين تصميم به اتفاق آراى مجلس سناى امريکا حق ويتو را نيز از ريیس جمهور حذف کرد و بدين گونه بر مناسبات هفتاد ساله امريکا با عربستان سعودى که يک مهره و مرکز اجراى دستورات امريکا در منطقه بود نقطه پايان داد.
بنابرين فصل سخت و دشوارى براى آل سعود گشوده شد، درگيرى اين کشوربا کشورهاى همجوار ومنطقه ، مداخله و سرمايه گذارى آن براى سقوط و ضعيف ساختن نظام هاى دموکراتيک و مردم سالار ، زمام داران و رژيم اين کشور را به متنفر ترين کشورها مبدل ساخته به مثابه مرکز وهابيت بيش تر در معرض خطر قرار داده و همچنان گرفتن غرامت جنگى ، بى توجهى امريکا به تقاضاى خريد سلاح از طرف آل سعود ، عربستان سعودى را از هر طرف هدف تيرباران قرار داده و اين حقيقت متبارز شد که زمانی که منافع امريکا جهانخوار مطرح باشد ، بستن و داشتن پيمان ها فردايى را در قبال نخواهد داشت. فردا نشان خواهد داد که عربستان سعودى در گرداب هاى فراوانى غرق خواهد شد و ثمر آله دست بودن را با قيمت فراوان خواهد پرداخت .

  بامداد ـ  سیاسی ـ ۵/ ۱۶ـ ۰۸۱۰