امضاى یک جانبه موافقت نامه در فضاى عدم اعتماد ، رسوایى و شرم بزرگ

با امضاى این موافقت نامه حکومت دو سره به سه سره تبدیل می شود!


اشرف شهکار

حبیب الرحمن حکمتیار فرزند گلبدین حکمتیار در یک مصاحبه مضحک  و مغرورانه خود با تلویزیون طلوع به تاریخ بیست و شش سپتامبر گفت قرار است روز پنجشنبه  در یک گردهمایى بزرگ در ارگ افغانستان به اشتراک اشرف غنى رییس جمهور، شوراى امنیت ، هیات اجراییه ، مقامات بلند پایه دولتى ، اعضاى کابینه ، نماینده گان پارلمان و شوراى صلح موافقت نامه صلح را در عدم حضور حکمتیار ، رییس جمهور امضا کند ، آیا این قدر تشریفات و آن هم به امضاى رییس جمهور درعدم حضور و اعتماد حکمتیار ضرور است .
فکرمی شود که هنوز اعتماد کامل بر اجراى موافقت نامه صلح از جانب حکمتیار وجود ندارد ، صلح با یک سر باند شرارت پیشه را دولت به گدایى می گیرد تا در کنفرانس بروکسل وانمود نماید که گویا یک گره کلیدى صلح را به عنوان دستاورد باز کرده است ، سوال در این جا است که آیا امضاى این موافقت نامه  باز کردن یک گره و دستاورد خواهد بود ؟ و آیا این معامله تا اخیر ادامه خواهد یافت ، آیا حکمتیار از پاکستان اجازه خواهد یافت تا به کابل بر گردد ، یا معامله و قرار داد به گونه ایجاد پست هیات اجراییه خواهد بود که هر چند روز بعد طشت رسوایى و نفاق یکدیگر را به بازار عرضه خواهند کرد و یا اینکه شوراى صلح حکمتیار را تا ارگ خواهد آورد و به سرنوشت بچه سقاو یا از دید یک تعداد دیگر خادم دین رسول الله و یارانش مواجه خواهند ساخت.
جان مساله بر سر پنج ماده موافقت نامه با حکمتیار است :
-  خارج ساختن نام حکمتیار و سایر مجرمین اش از لست سیاه ملل متحد .
-  براى هشتاد هزار لست تدوین شده شرارت پیشه ها ى حزب اسلامى ، دادن امتیازات مادى و معنوى.
- متمرکز کردن افراد حزب اسلامى به طور خاص درسه ولایت کشور و امنیت تضمین شده حکمتیاربا  تامینات مادى.
- مصوونیت قضایى براى حکمتیار و سایر شرارت پیشه هایش .
 - رهایى لست تنظیم شده زندانیان ، اعم از ترورییستان و شرارت پیشه هاى حزب اسلامى که با اطمینان درین لست پاکستانى ها و جواسیس آنها ، جنگ جویان متوارى چیچینى ها و عرب ها ، ترورییستان ازبکى و تاجیکى نیز شامل مى باشند .
که این پنج ماده جنجالى با امتیازات غیرمعمول را جانب دولت بعد از چانه زنى پذیرفت. سوال برسر اینست که آیا حکمتیار و هوادارانش برعملى شدن این پنج ماده دست خواهند یافت و با وجود امضاى شوراى صلح با هیات حکمتیار ، هنوز هم ضمانت هاى اجرایى این موافتنامه را جانب حکمتیار و دستور دهنده هاى پاکستانى اش بعید می داند و مى اندیشند که آیا پانزده کشورعضو شوراى امنیت اسماى جنایت کاران جنگى ، قاچاق بران حرفوى ، ترورییستان حرفوى و سازمان هاى ترورییستى را که به اتفاق ارا شامل لست سیاه ملل متحد ساخته اند وبه موجب آن تمام اعضاى سازمان ملل متحد نیز مکلفیت دارند تا در سیر و سفر شاملین این لیست ، منجمد ساختن دارایى و منابع پولى آنها مشارکت کنند ( اینکه پاکستان ، ایران ، قطر، ترکیه و عربستان سعودى در طى این سال ها این جنایت کار و دفاتر و افراد آن ها را نگاه داشته و تمویل و تجهیز نموده) سوال جداگانه است ، آیا به خواست سران ارگ نام آنها از لست سیاه ملل متحد حذف خواهد شد ، یا کدام بازى دیگر خواهد بود .
آیا دولت حق دارد تا مصوونیت قضایى به حکمتیار و اشرارش بدهد ، مصوونیت قضایى حق سران کابل نیست و حتا دین اسلام نیز حق مردم ، عزت و ناموس و مال مردم را حق مدعى می داند .
آیا دادن امتیاز به هشتاد هزار لست تنظیم شده حکمتیار تاراج و بخشش مال بیت المال نیست. آیا رهایى جنایتکاران از زندان حق نظام کابل است . ایا این ماده جنبه عملى خواهد یافت و براى انسجام این کار چقدر آرگاه و بارگاه دیگر از خون ملت ساخته خواهد شد ، منبع پولى آن از کجا خواهد شد . روى این هم سوالات است که استخبارات پاکستان هنوز اجازه ورود حکمتیار را به کابل صادر نکرده است . همین گونه سوالات دیگر جانب امضا کننده را همچنان به تشویش انداخته است که :
آیا حکمتیار و افراد او با این همه امتیازات به قانون اساسى احترام خواهند گذاشت ، آیا حکمتیار به اساس اطمینان طالبان را به میز مذاکره با دولت خواهند کشاند در حالیکه « صداى جهاد » نشریه انترنیتى طالبان در مورد توافقنامه حزب اسلامى نوشت که :(حکمتیار با ترک جهاد نه تنها با غضب خداوند روبرو خواهد شد بلکه وى یک جنایت بزرگ را نیز مرتکب شده است ) ، در حالی که حکمتیار وعده گذاشته که نفوذى که در میان طالبان دارد ، آنها را نیز به سوى دولت خواهند آورد، آیا این حرف هاى طالبان وعده هاى حکمتیار را بى اعتبار نخواهد ساخت. آیا حکمتیار که مخالف حضور کشورهاى خارجى بوده حالا در زیر سایه و دستور و امنیت آنها موافقت و زنده گى خواهد کرد .
استاد سیاف که بعد از مریضى درهند بر سر زبان آمد اولین سخنانش این بود که مخالف موافقت نامه با حکمتیار و طالبان است و او هم که از یک جعمیت ناراضى نماینده گى می کند ، به خلا هاى دیگر نخواهد افزود . آیا فصل نو رویارویى با حریف هاى جهادى اش در کابل و سایر ولایات گشوده نخواهد شد زیرا نماینده گان حزب اسلامى اعلان کردند که در انتخابات ریاست جمهورى و پارلمانى از همین اکنون آماده می شویم و بر برگشتاندن سلسله کمپ هاى حزب اسلامى از پاکستان تاکید دارد تا تناسب را به سود خود عوض کند .
فرزند حکمتیار در مصاحبه خود گفت که شاخه هایی که توسط حزب اسلامى در افغانستان ایجاد گردیده بود یک ضرورت ما بود و اکنون همه ما یکى هستیم ، ارغندیوال ، قوماندان الماس ، سباوون ، ابراهیمى رییس ولسى جرگه ، قطب الدین هلال که رهبر همه شان حکمتیار است و ضرورت به انتخابات نداریم و ا ز همین اکنون شخصیت هاى متذکره خود را خلع قدرت کرده است .
درمجموع این موافقت نامه با وجود آنکه کابل یک دستاورد اعلان کرده و تکرار خواهد کرد مطمینا فصل جدیدى از تشنجات و بدتر از حکومت دوسره را آغاز گر خواهد بود و به دشوارى ها و زخم هاى مردم ما افزوده خواهد شد و همانگونه که تاریخ را درکشور ما عقب برگردانیده اند ، فردا را مکدرتر وجفا را در حق مردم ما عمق بیش تر خواهند داد . وگردهمایى یک جانبه و امضاى یک جانبه اگر هم حکمتیار از طریق اسکایپ داخل شود شرم و رسوایى عالم براى حکومت دوسره که سه سره خواهد شد ثبت دل تاریخ خواهد گردید.

بامداد ـ  سیاسی ـ ۳/ ۱۶ـ ۲۸۰۹