قطعه بازی پاکستان در چند قدمی ارگ

اشرف شهکار

درين اواخر آمد آمد گلبدين حكمتيار سردسته گروه شرارت پیشه‌ یی به نام حزب اسلامى تقریباً در سرخط خبرهای وسايل ارتباط جمعى، مبصران و دنياى مجازى فيسبوك قرار گرفته است. اظهارات توام با اضطراب و احساساتى ريیس جمهور در مراسم اداى نماز عيد قربان در مورد حكمتيار نشان داد كه احتمال توافقات دو ساله در سرنخ رسيده باشد.

آمد آمد فیزیکی گلبدين به كابل از سلسله آدرس‌هایی با خوش بينى و از صدها هزار آدرس ديگر با بدبينى و تشويش اظهار می‌گردد، چرا خوش بينى و چرا بدبينى؟

دولت آمدن گلبدين حكمتيار را به كابل به ‌مثابه اولين دستاورد دو ساله خود درامر صلح قلمداد خواهد كرد، ريیس هیات اجراييه هوس نشستن با حريف تنظیمی‌اش را در يك سفره غذا خوردن كرده است، ساير تنظیم ‌های جهادى علاقه ‌مند رسيدن حكمتيار تا ارگ را به وساطت خود شان تمايل داشتند تا دست حكمتيار زير سنگ شان باشد.

از طرف ديگرهزاران قلم و زبان ديگر ؛ ورود حكمتيار را به كابل ناميمون دانسته و وحشت و دهشت اين گروه شرارت پيشه را در چهار دهه گذشته در جنگ، ويرانى، خانه جنگی‌ها و حتا در جنگ‌ های ميان گروهى تنظيمى و تصاحب قدرت با نفرت و خشم و بد بينى كامل ديده و می‌بینند.

سوال اين جاست كه آيا آمدن حكمتيار به كابل يك دستاورد است؟

از ديد اين قلم، حكمتيار به‌ طور خاص هم درزمان كرزى و هم درين دو سال اخير عملاً در تمام ابعاد زنده گى كشور و تصميم گیری‌ها ذيدخل بوده است، از كنفرانس بن گرفته تا حضور بالفعل اعضاى فعال و تصميم گيرنده رهبرى اين گروه در كابل.

از حضور موثر قطب الدين هلال معاون حكمتيار، ارغنديوال مسوول مالى حزب اسلامى، سباوون ريیس استخبارات حزب اسلامى، محمد خان معاون داكتر عبدالله، غيرت بهير و همايون جرير دامادهای حكمتيار كه كار حزب را در عرصه سياسى و روابط  خارجى نظم می ‌دهند و همچنان شهنوازتنى، محمد حكيم حكيم، محمد كريم امين، فاروق وردک، حليم تنوير، خرم و همین ‌گونه حضورشان در راس بيش از هفت ولايت به حيث والى و در پارلمان بيانگر حضور عملى اين گروه در كشور بوده است.

اما پاكستان اين مهره خود را به ‌تنهایی نزد خود نگهداشت تا دروقت مساعد به‌ مثابه حسن نيت پاكستان براى آوردن صلح در افغانستان به‌ مثابه قطعه بازى پيش بكشد.

اين بازى چند ماه قبل در مذاکرات با جانب ارگ با توافقنامه بيست و پنج ماده‌ای كه خواست‌ های دو طرف در آن درج شده بود براى امضا آماده شده بود كه بر خورد در تورخم ميان نيروهاى سرحدى پاكستان و افغانستان صورت گرفت و  آى اس آى  اين قطعه را پس كشيد و دو باره گلبدين در قصر اسلام آباد خود مسكن گزين شد و اكنون با سرد شدن و بی‌ تفاوت بودن جانب افغانى درساختن بندرهای سرحدى، اين بازى توسط پاكستان از سرگرفته شد و حكمتيار اجازه يافت كه باب مذاكره را دو باره با كابل بگشايد.

عمده‌ ترین مواد توافقنامه به امتياز دادن حكمتيار متمركز است:

-   نام حكمتيار از لیست سياه ملل متحد حذف شود.

ـ  زندانيان حزب اسلامى كه در جنايت و كشتار و جنگ رویارویی با قوت‌های امنيتى کشور دستگیر شده‌اند، رها گردند كه یقیناً تعدادى ازين زندانيان گروه وابسته به حقانى و مليشه هاى پاكستانى و تروریست‌های عربى خواهند بود.

- آرگاه و بار گاه والایی به حكمتيار بخشيده شود.

- امنيت اش گرفته شود و به بيست هزار اعضاى حزب اسلامى ( كه معلوم نيست آيا واقعيت دارد يا اينكه سلسله جنگجويان شرارت پيشه و تروريیست وابسته به شريرترين باندهای تروریستی از پاكستان، ايران و ساير کشورهای منطقه در پايتخت و ساير شهرهای مهم متمركز خواهد گرديد ) به نیروهای جنگی‌شان در نهادهای عسكرى و وزارت‌های سكتور امنيتى جاى داده شود و دردناک‌ تر اينكه اين توافقنامه ميان نفر اول ارگ و حكمتيار كه يك مهره كهنه  و سوخته پاكستان است به‌ طور غیرمعمول طى تشريفات ویژه‌ ایی به امضا خواهد رسيد.

شايد اين موافقت ‌نامه عامل آن گردد كه امتيازات ديگرى شامل امتيازات مادى، معاشات دالرى، القاب و جايگاه خاص، حضور درتصميم گیری‌ها، تقسيم چوكى هاى مهم، دادن امتياز به سلسله خانواده‌های افراد وابسته به اين حزب تا توزيع زمين و شهرک‌ها گسترش بيابد.

آيا اين همه امتيازات به يك دست نشانده معلوم‌الحال پاكستان و شرارت پیشه‌ ایی چون حكمتيار می ‌ارزد؟

بايد اذعان كرد كه همان گونه كه ساير گروه‌های تنظيمى و جهادى در طى دو دهه اخير به پارچه‌ها و جزاير مختلف تقسيم شده و سر كرده گان و تفنگ داران آن‌ها درفساد و عيش و نوش چوکی‌ها غرق شده‌اند و نام‌ های شان مورد نفرت اعضاى شان و مردم قرار گرفته اين گروه همچنان نيز به اضمحلال رفته است.

حكمتيار و گروه ويرانگر و آدمكش و تروريیست او كه زمانى در اكثريت جنگ‌های منطقه وى از چيچين، آذربايجان گرفته تا كمك به گروه‌های تروریستى و اسلام‌ گرای ازبكستان و تاجیكستان، حضور در جنگ‌های وحشت بار درکشورهای عربى به دستور عربستان سعودى و جنگ‌های مذهبى شیعه و سنى در پاكستان، اشتراک در شرارت‌های كشمير در هند به دستور استخبارات پاكستان و تا جنگ‌های ميان تنظيمى جمعیت اسلامى و حزب اسلامى و راكت باران شهر كابل براى امتياز گيرى و قتل بيش از چهل هزار باشنده كابل و ويرانى كامل كابل توسط تمام گروه‌های تنظيمى و به ‌طور اخص حزب اسلامى حكمتيار در دهه نود دخیل بود، دیگر به يكى از منفورترین چهره‌های تاریخ، ثبت دل و روان مردم گردیده است.

از طرف ديگر اظهارات اخير گلبدين حكمتيار با تلویزیون‌ها و لعنت فرستادن او به آزادى بيان و دموكراسى و انکار وی از قتل عام باشنده گان كابل و بيان اينكه گويا كمتر از هزار نفر در جنگ‌های تنظيمى دهه نود كشته شده و عامل ويرانى كابل و اين كشتار را همچنان حاكميت كابل (جمعیت اسلامى و متحدانش) قلمداد می ‌کند و خود را بی‌ گناه بيرون می ‌کشد، نشان دهنده آنست كه حتا كبر سن هم نتوانسته چهره شرارت پيشه حكمتيار را مونتاژ کند.

روى اين همه دلیل ها موافقت ‌نامه با حكمتيار نه تنها يک دستاورد نخواهد بود بل:

- مسايل و پرابلم هاى قومى و زبانى چاق‌ تر و پردرد سرترخواهند شد.

- امتياز دادن و امكانات دادند و باره به اين گروه شرارت را جان تازه خواهد بخشيد.

- با شامل ساختن اين گروه درنهادهای دفاعى به تضعيف بيشتر نهادهای امنيتى میدان داده خواهد شد.

- ترور و اختطاف و حملات انتحارى در قرارگاه‌های نظامى و پوسته‌های امنيتى و شهرها بیشتر خواهد شد.

- دسترسى به اطلاعات استخباراتى براى منابع پاكستانى و گروه حقانى آسان ‌تر خواهد شد.

- دردسرديگر با امتياز دادن به حكمتيار روابط ميان ع - غ بيشتر از پیش بد و بدتر خواهد شد.

- احتمال دخول تروريیستان و افزايش حملات انتحارى در شهرها قوت خواهد گرفت.

- جا بجا شدن حكمتيار در كابل به سود طالبان، داعش و القاعده تمام خواهد شد.

- رقیب‌های تنظيمى در وسایل ارتباط جمعى فضا را بيشتر مكدر خواهند كرد.

- زنان بيشترازهميشه زير قيد و بند امربالمعروف و نهى از منكر قرار خواهند گرفت.

- جوانان بيشتر زير فشار بنياد گرايى و استبداد قرارخواهند گرفت.

- احزاب ترقی‌خواه و دموكراتيک بن بست هاى جديدى را شاهد خواهند شد.

- بازدارنده‌های اصلاحات متفق ‌تر خواهند شد

- پارلمان آينده و نهادهای انتخابى بدتر از امروز خواهند شد.

و بدین گونه مجموع كشور به نام تفاهم‌ نامه صلح درگرو بنياد گرا هاى اسلامى و شرارت پيشه‌ گان قرار خواهد گرفت و آينده را مکدرتر و تاریک ‌تر خواهد ساخت و قطعه بازى پاكستان برنده ميدان خواهد شد.

 بامداد ـ  سیاسی ـ ۲/ ۱۶ـ ۲۰۰۹