در اعتصاب تاریخی، عظیم و سراسری ۲ سپتامبر ۱۸۰ میلیون کارگر شرکت نمود

 

 مرکز اتحادیه‌ های کارگری هند به طبقه کارگر هند به خاطر اعتصاب تاریخی امروز که همه تلاش‌های گوناگون دولت ایتلاف دموکراتیک ملی را به رهبری حزب بهاراتیا جانتا* برای سردرگم ساختن طبقه کارگر رد کرد، درود می ‌فرستد .

این بزرگ ‌ترین اعتصاب طبقه کارگر کشور بود و برخی کانال‌های رسانه‌ ای گزارش دادند که ۱۸ کرور ( یک کرور ۱۰ میلیون است، یعنی ۱۸۰ میلیون) کارگر به اعتصاب پیوستند که نشان‌ می‌  دهد دامنه اعتصاب فراتر از کارگران سازمان‌ یافته توسط سندیکاهای حامی اعتصاب بود. کارکنان و کارگران از همه بخش‌ های اقتصاد کشور( سازمان ‌یافته و سازمان ‌نیافته ) بخش عمومی و بخش خصوصی، ادارات دولت مرکزی و دولت‌های محلی، و کارگران موقت در این اعتصاب شرکت کردند.

درهمه بخش‌های استراتیژیک  یعنی ذغال سنگ  و دیگر معادن، برق، مهندسی، نفت، تولید دفاعی، مخابرات و بخش مالی مانند بانک‌ و بیمه وغیره، کارگران و کارکنان با نادیده گرفتن تهدیدات سرکوب گرانه وزيران، مدیران و هم‌ چنین بسیاری از دولت های ایالتی، به نحو گسترده‌ای در اعتصاب شرکت کردند.

مراکز سندیکایی در سطح ایالات نیز در چند ایالت از جمله تلانگانا، تامیل نادو، اوریشا و … به اعتصاب پیوستند. نکته مهم این است که همه مراکز سندیکایی به استثنای « اتحادیه کارگران هند» (بی. ام. اس) این اعتصاب را فراخواندند ؛  و تقریباً همه فدراسیون‌های مستقل کارگران و کارکنان و مردم عادی از آن حمایت کردند.

دهقانان، کارگران کشاورزی، جوانان، دانشجوان و زنان به تعداد زیاد در بستن راه، راه‌ آهن و تظاهرات در سراسر کشور، در حمایت از خواست‌های سندیکاها شرکت کردند. علی ‌رغم استفاده از سرکوب دولتی از جمله استفاده از نیروی پولیس در برخی ایالات مانند بنگال غربی، هاریانا، اوترا پرادیش و … کارگران فعالانه در اعتصاب شرکت کردند.

دولت حزب کنگرس ترینامول در بنگال غربی از نیروی ددمنش پولیس و هم ‌چنین از اوباش خود برای حملات فیزیکی علیه کارگران اعتصابی استفاده کرد. در نتیجه مقاومت کارگران در برابر خشونت در چند منطقه درگیری‌هایی رخ داد. در چند منطقه صنعتی مانند گورگان، فریدآباد در هاریانا، نودیا و … بخش ۱۴۴ قانون جزایی هند در باره تجمع  غیرقانونی با سلاح کشنده اعمال شد. دوازده کارگر مروتی سوزوکی و ۲۲ نفر از رهبران سندیکای حمل ‌ونقل گورکان بازداشت شدند. در گورکان پولیس به مناطق مسکونی کارگران رفت تا کارگران قراردادی را مجبور کند کار را از سر گیرند.

وزیر ترانسپورت بنگال غربی به مدیر عمومی انتقال آب دستور داد کارکنان اعتصاب را اخراج کند. در باردامن و چندین شهر دیگر، اوباشان حزب کنگرس ترینامول به کاروان کارگران اعتصابی، جوانان، زنان و حتا روزنامه ‌نگاران حمله کردند.

در چندین ایالات از جمله در هاریانا، پنجاب، تلاگانا، کرناتاکه ، آسام، اودیسا، کیراله، تریپورا و … حمل‌ ونقل جاده‌ ای متوقف شد.

در چندین ایالت مانند آندرا پردادش، اودیسا، کرناتاکه و … رفت ‌و آمد موتر های تیزرفتار نیز متوقف شد. گرچه سندیکاها خواهان « بستن » نشدند (یک شکل همه‌جانبه از اعتصاب سراسری که در آن مغازه‌ داران مغازه‌ها را باز نمی‌ کنند، و مردم در خانه های خود می‌ مانند)، در چندین ایالت در کشور از جمله در آسام، بیهار هاریانا، اودیسا، کیراله، تریپورا، تلانگانا و مناطق بسیاری مانند کرناتاکه، مادیا پرادش و …  یک وضعیت شبیه « بستن » برقرار شد.

مراکز صنعتی بزرگ و کانون‌های تولیدی در اکثر ایالات از جمله در آندرا پرداش، آسام، منطقه دهلی، هاریانا، اویسا، پنجاب، تامیل نادو، تلانگانا، اوتار پرداش، کرناتاکه و … به علت اعتصاب کاملاً تعطیل شد. صدها هزار کارگر در مناطق صنعتی پونه، اورنگ ‌آباد، ناگ پور، ناسیک، بمبی، سولاپور در مهاراشترا وسیعاً به اعتصاب پیوستند. در کیراله و تریپور اعتصاب کامل بود.

علی ‌رغم دروغ‌ پراکنی دولت حزب بهاراتیا جانتا و کمک « اتحادیه کارگران هند» به آن، پاسخ بی‌ سابقه به اعتصاب خشم و ناخشنودی کارگران از حملات برنامه نولیبرالی تحت رهبری دولت بهارتیا جانتا به شرایط کار و زنده گی آن‌‌ ها را منعکس می ‌نماید.

این اعتصاب هشدار دیگری از جانب طبقه کارگر مبنی بر این است که مصمم است به مبارزه خود برای حفاظت نه فقط  ازحقوق کارگران، بلکه از اتکا به خود و حاکمیت کشور نیز ادامه دهد.

مرکز اتحادیه‌ های کارگری هند سپاس خود را از حمایت و همبسته گی گسترده بخش‌های گوناگون مردم، از جمله دهقانان، کارگران کشاورزی، بومیان و … از اعتصاب اعلام می‌ کند.

مرکز اتحادیه‌های کارگری هند از دولت می‌ خواهد برای تامین خواست هایی که به طور یک‌ صدا توسط جنبش سندیکایی در کشور اعلام شد، گام‌های فوری بردارد.

مرکز اتحادیه‌های کارگری هند طبقه کارگر را به تقویت بیش ‌تر وحدت پایه ‌ای خود و تدارک مبارزات سخت در صورتی که دولت به سیاست‌های خود ادامه دهد فرامی ‌خواند./ مرکز اتحادیه‌های کارگری هند/
 

 

*حزب بهاراتیا جانتا، حزب اصلی، حاکم راست ‌گرای رییس ‌جمهور نارندرا مودی است.

بامداد ـ  سیاسی ـ ۳/ ۱۶ـ ۱۵۰۹