چهـار راه خطـر

تجاوز امریکا در سوریه و صدور اخطاریه  به روسیه ،
منظرگاه جنگ آینده ناتو در سوریه ؟  

برگردان: عارف عرفان


ایالات متحده امریکا که مستدام تقاضای سرنگونی دولت قانونی سوریه را می نماید ، دولتی که توسط ملل متحد برسمیت شناخته شده است ، روز دوشنبه مورخ ۲۲ اگست رسمآ اعلام داشت :  « نیرو های نظامی ایالات متحده امریکا مقیم سوریه به اشغال سرزمین سوریه ادامه می دهد.فرقی نمی گذارد که دولت سوریه چه می گوید، سخن گوی پنتاگون اظهارداشت که هر هواپیمایی که در فراز نیروهای ایالات متحده به پرواز درآید آن سرنگون خواهد نمود. »
بر قول منبع خبری «المصدر» مورخ ۲۲ اگست  و با استناد از پایگاه پژوهشی  گلوبال، پنتاگون اعلام داشت  که آماده است هرهواپیمای روسیه و سوریه را که به زعم آن برای مشاورین امریکا تهدید پنداشته شوند ، سرنگون خواهد نمود .
البته مشاورینی که بر حسب قوانین ملل متحد به شکل غیر قانونی در سوریه سرگرم فعالیت اند .
سخن گوی پنتاگون Captain Jeff Davis   در  روز جمعه ادعا نمود که هواپیماهای نظامی امریکا به خاطر دفاع از مشاورین امریکا در ساحه« حسکه » کردستان سوریه تلاش نمود تا برای هواپیماهای نظامی سوریه که منطقه مذکور رابمباران نمود، موانع ایجاد نماید. این جریان در حالی اتفاق افتید که نیروهای پولیس« کردها »،بالای نیروهای دفاع ملی حمله ورگردیدند .
روز دوشنبه یک سخن گوی دیگر پنتاگون بنام Peter Cook   ادعا نمود که «  مشورت ما به رژیم سوریه ادامه خواهد داشت تا از آن منطقه دست بردار شود، ما از مردم خود دراین ساحه دفاع نموده وآنچه که ضرورت است برای دفاع آنها انجام خواهیم داد. »
با این گونه رفتار ایالات متحده امریکا چنین می نمایاند که آن کشور برای حکومت سوریه اجازه نخواهد داد تا باعث اخراج مشاورین و حذف نیروی نظامی آن کشور در سوریه گردد.
گفتنیست که حکومت  سوریه هرگز از دولت امریکا برای حضور ارتش آن کشور در سوریه دعوت ننموده است،اما امریکا رسمآ به خود جراات می دهد تا برای دولت سوریه بگوید تا از ساحه که درآنجا ارتش امریکا مستقر است ، دست بردارد.
روزنامه المصدر ادامه داده خاطرنشان می سازد:
زمانی که به طور اخص ازبرخورد امریکا در قبال روسیه درین راستا پرسیده شد ,Cook بطور واضح روشن ساخت که امریکا حملات مشابه را علیه هواپیماهای نظامی روسیه کشوری که به طرز قانونی وبه فیصله دولت سوریه به طرز هماهنگ درآن کشور فعالیت می نماید،انجام خواهد داد.سخن گوی پنتاگون همچنان ادامه داد: « هرگاه آنها (روسیه - ب) نیروهای نظامی امریکا را تهدید نمایند ،ما حق دفاع از نیروهای مان را  برای خود محفوظ می داریم .»
این بدان معناست که امریکا نه تنها در برابر حکومت مشروع و قانونی سوریه درجنگ است بل همچنان هرگاه نیروهای روسیه ( نیروهای روسیه به دعوت رسمی حکومت سوریه به آنجا فراخوانده شده اند) به حمایت اش از نیروهای سوریه در برابر حملات امریکا بپردازد، امریکا درمقابل روسیه نیز درجنگ خواهد بود.قابل ذکراست که نیروهای امریکا که تعداد شان به ۳۰۰ تن می رسد ازجمله ۲۵۰ تن آنها در ۲۴ اپریل در سوریه اعزام گردیدند وبه حیث مشاورین انجام فعالیت می نمایند، به شکل غیر قانونی درسوریه حضور دارند.
بیشترین نیروی نظامی که به صورت غیرقانونی در سوریه حضور دارند عبارت از جهادگرانی می باشند که به وسیله عربستان سعودی وکشور قطر به حیث اجیران جنگی به کرایه گرفته شده وبه سلاح های امریکایی تجهیز شده تا حکومت سوریه را سرنگون نمایند. بخش قابل ملاحظه سایر نیروهای غیر قانونی که در سوریه فعایت دارند عبارت از کرد ها بوده که بوسیله امریکا حمایت می‌ شوند.این نیروها مامور اند تا سوریه را پارچه پارچه نموده؛  ودولت کردها را برای اکثریت کردها درناحیه   شمال شرقی سوریه تاسیس نمایند. اولویت های اهداف امریکا در سوریه عبارت از سرنگونی حکومت سوریه می باشد‌؛ دولتی که بوسیلهٔ سیکولار های حزب بعث اداره می شود.
بسیاری ازنظام های کشور های عربی بر بنیاد قوانین  « شرع » و یا قانون « اسلامی » فعالیت می نمایند ؛ درحالی که سوریه عربی یک نظام مستثنا می باشد .
حزب بعث سوریه به طور مستدام  بوسیله اکثریت مردم سوریه از جمله سوری های  عرب مورد حمایت قرار گرفته است. بسیاری سوری ها شدیداً مخالف وضع قوانین شرعی می باشند و مردم سوریه سیکولارترین ملت در شرق میانه می باشند.
به طور نمونه زمانی که در سوریه بعد از ریزش جهادگران در آن کشور در سال ۲۰۱۱ ترسایی ریفراندومی تحت اسپانسرشیپ غرب راه اندازی شد؛ نتایج آرا  نشان داد که ۵۵ فیصد مردم سوریه خواهان تداوم نظام بشاراسد اند  و ۸۲ فیصد معتقدند که « داعش » ساخت خارج و ایالات متحده امریکا می باشد .علاوه برآن ۲۲ فیصد باورمند بودند که داعش به طور مثبت تاثیرگذار خواهد بود. و رقم ۲۲ فیصد مبین پاینترین سطح حمایتی است که بوسیله مردم سوریه به نمایش گذاشته شد.در حالی که ۲۱ در صد از مردم زنده گی موجود را نسبت به بودن تحت سایه حکومت اسد ترجیح می دادند واین بدان معناست که سوری ها معتقدند که همه چیز قبل از دخول اسلامگرایان جهاد گرکه تحت اسپانسرشیپ آمریکا به هدف سرنگونی اسد   در سوریه سرازیر شدند بهتر از امروز بود‌.
بطورواضح در حالی که  که ۸۲ در صد از مردم باورمندند که « داعش » نیروی خارجی ساخت ایالات متحده امریکاست ، کمترین افرادی از نیروی ۳۰۰نفری امریکا در سوریه حمایت خواهند نمود.نه تنها امریکا در سوریه حیثیت یک متجاوز را دارا می باشد ، بل تقریبا این کشور ( مخصوصآ جهاد گران تحت حمایت امریکا که بخش اعظم این نیرو را در بر می گیرد) زنده گی همه شهروندان سوری را ویران ساختند.
درین نظر خواهی علاوتآ حدود ۷۰ در صد مخالفت خویش را با تجزیه آن کشور ابراز نمودند. « در نتیجه بدین منوال  جدای طلبان ( کرد (  با مخالفت اکثریت قاطع مردم سوریه مواجه گردیدند.
از همین حالا حکومت سوریه با حضور متجاوزین و صدور اخطاریه ای آنها  در داخل قلمرو خویش در حالت رقتباری قرار گرفته است‌. هرگاه سوریه سعی نماید تا نیروی امریکا را ازآنکشور اخراج نماید ،امریکا به طرز کامل در برابر سوریه در حالت جنگی قرار خواهد گرفت.هرگاه روسیه و متحدین سوریه توسل به خروج ویا کشتن هریکی از متجاوزین نمایند، درینصورت امریکا برضد روسیه نیز در جنگ خواهد بود‌.
درحال حاضر حکومت امریکا جراات حکومت روسیه را در سر می پروراند .ممکن استراتیژی امریکا درین خصوص طوری فرمولبندی شده باشد تا  رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین را وادار به عقب نشینی نموده تا او از اتحادش  با سوریه انصراف نماید ؛ و یا او را وادار سازد تا علیه امریکا دست به حملات هستوی زند.
هرگاه پوتین عقب نشینی نماید این رویکرد وجاهت او را نزد مردم روسیه که محبوبیت او را بیشتر از ۸۰ در صد در همه نظر سنجی ها از جمله نظرسنجی های تحت اسپانسر شیپ غربی بازتاب می دارد، خدشه دار خواهد ساخت .ممکن این استرا تیژی بارک اوباما رییس جمهور امریکا باشد تا بدینگونه به زعامت پوتین در کرملین خاتمه دهد.هرگاه امریکا به اختتام ماموریت اسد در سوریه موفق گردد ممکن اتفاقاتی بوقوع بپیوندد .

برشی ازین قلم                                                         
رخداد های دراماتیک وغیر منتظره در خاورمیانه به ویژه در حوزه جغرافیای ترکیه ، عراق و سوریه امریکا را بر لبه جنون سیاسی کشانیده است و این دگرگونی ها نقشه راهبردی امریکا را تحت عنوان « خاور میانه بزرگ  » که تغییر مرزها وجغرافیای بزرگ را رنگ آمیزی نموده بود، به چالش جدی کشانیده و در پی این گردباد ها می توان از درون ابر پاره های شرق میانه غروب نظام   « تک قطبی»  جهان  را با تبسم تماشا نمود:
انهدام بخش اعظم از سرمایه گذاری های امریکا ، سعودی ومتحدین آنها در وجود گروه های تروریستی در سوریه وعراق، تغییر نا بهنگام سیاست های  دولت ترکیه و نزدیکی آن با روسیه ، مشارکت فعال نظامی و اقتصادی چین در سوریه و نزدیکی های نظامی دولت های روسیه - ایران ، دگرگونی های  اتمسفیر سیاسی را حول این جغرافیای بزرگ و استراتیژیک  در دستور روز قرار داده واین چرخش های بزرگ سیاسی مجموعه اهداف ژیواستراتیژیک وژیوایکونومیک امریکا ومتحدین را به چالش جدی کشانیده است.
کشوری که در گذشته های نه چندان دور محصولات دموکراسی و حقوق بشر را در کشور های جهان صادر می نمود ! حال با پامال نمودن کلی ترین قوانین ملل متحد به حیث یک نظام سرکش در راستای اهداف راهبردی و توسعه طلبانه خود در داخل کشور ها ودولت های مشروع و قانونی  دست به تجاوز وتهاجم آشکار زده ؛ ومانند مهمان های نا خوانده صاحبان اصلی خانه ها را از حق مشروع آنها محروم می دارد.این اوج زوال است.
زمانی که این خامهٔ حزن انگیز را برگردانی می نمودم ،در یک گستره پهناتر ودورنمای وسیعتر در خاطرم گذشت که میهن طوفان زده ما افغانستان بخشی ازین سناریوی زخم آلود است ،هرگاه در یک چشم انداز آرمانی، این بلاد  کودکی را به دنیا آورد تا فردا در سکوی اقتدار ملی، هوایی آزادی و استقلال در سر پروراند ، با خواست بیرون کردن این مهمانان ناخوانده چه گونه رفتار پیش خواهد آمد ؟
 بامداد ـ  سیاسی ـ ۴/ ۱۶ـ ۲۷۰۸