شورای جهانی صلح:

« آری » به صلح،« نه» به ناتو!

 

در روز های ۹ و جولای  در شهر وارسا، پایتخت پولند  برگزار شد. در صدر دستورکار این نشست مهم سران ناتو مسایل مهمی مانند تحول‌های سیاسی در اوکرایین و کشورهای اروپای شرقی همجوار فدراسیون روسیه،  ادامه حضور نظامی  ناتو  در افغانستان و عراق،  بحران خاورمیانه  و جنگ داخلی در سوریه قرار داشت.

یکی از پیآمدهای مهم این گردهمایی، هماهنگ کردن کارزار کشورهای عضو ناتو علیه فدراسیون روسیه و کوشش برای منزوی کردن این کشور از طریق اِعمال تحریم‌های اقتصادی، استقرار نیروهای نظامی ناتو در کشورهای همسایه روسیه، و دیگر تصمیم‌های سیاسی پردامنه بود.

نشست سران ناتو همچنین تصمیم به تکمیل و استقرار سیستم « سپر موشکی »  در مرزهای شرقی پولند گرفت که هدف آن فدراسیون روسیه است. پیآمد قابل توجه دیگر نشست سران ناتو در وارسا، تصمیم‌ گیری‌های مشخص در مورد هماهنگ کردن سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تصمیم‌ها و عملکردهای این پیمان نظامی تجاوزگر است که نیروهای آن بیش از ۵۰ کشور سرمایه ‌داری در آمریکای شمالی و شرق اروپا را در بر می ‌گیرد. در این زمینه، تصمیم اتحادیهه اروپا به ایجاد یک نیروی نظامی (ارتش) مشترک اروپایی زیر فرماندهی کمیسیون اروپا و در ارتباط تنگاتنگ با پیمان ناتو قابل توجه است. نشست اخیر ناتو در وارسا همچنین در مورد استقرار واحدهایی از ارتش‌های بریتانیا، المان، و پولند، زیر فرماندهی ناتو، در کشورهای بالتیک  بحث و تصمیم‌ گیری کرد.

شورای جهانی صلح، برای افشای مقاصد شوم و جنگ ‌طلبانه ناتو و کشورهای امپریالیستی، در روزهای ۸ و ۹ جولای با همکاری و هماهنگی کمیته صلح پولند، نشست‌ها و برنامه‌های روشنگر موفقی را در وارسا سازمان داد.
کنفرانس صلح در روز ۸ جولای با شرکت نماینده گان جنبش صلح از ۲۱ کشور جهان و از جمله از ایتالیا، ایرلند، بولیویا، نروی،  یونان، ترکیه، سری‌لانکا، سویدن، مولداویا، قبرس، ایران، جمهوری چک، پولند، صربستان، بلجیم، پرتگال، ایالات متحد امریکا، اسپانیا، و مجارستان برگزار شد. اهداف اعلام شده این کنفرانس عبارت بود از:

ـ افشای برنامه‌ های جدید ناتو در شرق اروپا و خاورمیانه و سایر نقاط جهان، محکوم کردن دخالت‌های تجاوزگرانه امپریالیستی،

ـ  تبادل نظر و تجربه در مبارزه با موجودیت و عملکرد ناتو در کشورهای مختلف عضو،

ـ بررسی راه‌های موفق برای گسترش مخالفت بیشتر با ناتو و ایجاد جنبشی موثر در سطح جهانی پیرامون خواست انحلال این پیمان نظامی تجاوزگر،

ـ کارزارعلیه ادامه استقرار و عملکرد پایگاه‌های نظامی ناتو در کشورهای جهان، و

ـ  اعلام همبسته گی با مبارزه مردم جهان برای حق تعیین سرنوشت و کنترول ثروت های ملی خود بدون دخالت‌های نظامی یا سیاسی خارجی.


نماینده گان نهادهای بین‌المللی ترقی‌خواه از جمله فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری  (WFTU)، فدراسیون بین‌المللی زنان دموکرات، فدراسیون جهانی جوانان دموکرات، انجمن بین‌المللی وکلای دموکراتیک، و همچنین اعضای پارلمان یونان و پارلمان اروپا در این کنفرانس شرکت داشتند و در آن سخنرانی کردند.

در روز شنبه ۹ جولای ، همه  شرکت ‌کننده گان در کنفرانس و طرفداران جنبش صلح در پولند با حمل پلاکاردهای گوناگون با مضمون حمایت از صلح و مخالفت با ناتو و جنگ‌ های امپریالیستی، در تظاهرات اعتراضی بین‌المللی بر ضد ناتو در خیابان‌های مرکزی شهر وارسا راه‌ پیمایی کردند./ نامه مردم

بامداد ـ  سیاسی ـ ۱/ ۱۶ـ ۱۶۰۷